Djøf: Kandidatudvalget har fået stillet en umulig opgave

Delrapporten fra Kandidatudvalget om fremtidens universitetsuddannelser illustrerer med al tydelighed, at udvalget har fået stillet en opgave, der er næsten umulig at løse inden for den økonomiske ramme, politikerne har vedtaget, siger Sara Vergo, formand for Djøf.

Delrapporten fra Kandidatudvalget, der er i gang med at konkretisere den politiske aftale om fremtidens universitetsuddannelser viser med al tydelighed, at udvalget har fået stillet en opgave, der er næsten umulig at løse inden for den økonomiske ramme, politikerne har vedtaget, siger Sara Vergo, formand for Djøf.

"Et mål om, at 20 procent af uddannelserne skal omlægges til erhvervskandidater, kan kun realiseres, hvis politikerne ændrer på rammen. De bør løsne på det fastlåste beregningstekniske krav om, at erhvervskandidater skal levere samme arbejdsudbud som studerende på 1-årige kandidatuddannelser. Det giver ikke mening at lægge til grund, at studerende på erhvervskandidaten skal arbejde nærmest fuld tid, samtidig med at de skal studere. Så spænder politikerne reelt ben for, at studerende vil vælge erhvervskandidaten", pointerer Sara Vergo og fortsætter:

"Det vil koste lidt på reformøkonomien, men til gengæld muliggøre den politiske ambition om mere erhvervsrettede uddannelser. Og så bør de også ændre på vilkårene for de studerende, som kunne tænkes at vælge en erhvervskandidat, så studier og arbejde kan hænge sammen tidsmæssigt."

Hvis ikke universiteterne formår at omlægge 20 procent af uddannelserne til erhvervskandidater, skal endnu flere uddannelsespladser forkortes, ud over de 10 procent, politikerne har vedtaget.

"Det vil være skadeligt for både de studerende og Danmark som videnssamfund", fremhæver Sara Vergo.

Hun opfordrer også politikerne til at give universiteterne mere tid til at tilrettelægge udmøntningen og skubbe de endelige beslutninger om indretningen af de lange videregående uddannelser med mindst et år, så det kan nå at blive ordentligt gennemarbejdet.

"De studerende og virksomhederne har ikke brug for dårlige og forhastede løsninger."

Sara Vergo træffes for yderligere kommentarer på telefon 31 37 39 20

Om Djøf

Djøf er fagligt fællesskab og fagforening for 110.000 ledere, medarbejdere, selvstændige og studerende i den private og offentlige sektor i Danmark og i udlandet – uanset akademisk baggrund.

Djøfs medlemmer er langtfra ens. Men de deler passionen for faglighed og akademisk udvikling. Og de er fælles om viljen til at gøre en forskel for mennesker, erhvervsliv, samfund og en bæredygtig fremtid.

Medlemmer af Djøf er direktører og dommere. Rådgivere og projektledere. Advokater og analytikere. Konsulenter og kommunikatører. Embedsmænd og eksperter. Forskere, finansfolk og fuldmægtige. Og mange flere.

Derfor driver Djøf faglig udvikling og inspiration, 1:1 rådgivning og karrieresparring, netværk og debat om aktuelle dagsordener og fremtidens arbejdsmarked. ​

Vi arbejder for at sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår og et inkluderende arbejdsliv. Og vi bakker dig op – også juridisk, hvis du får brug for det.​

Lykkes du – lykkes vi alle.