Lidl og WWF indgår strategisk internationalt partnerskab
Dagligvarekæden Lidl og WWF har indgået et femårigt internationalt partnerskab i alle de 31 lande, hvor Lidl er repræsenteret inklusive Danmark. Det langsigtede strategiske samarbejde med WWF fokuserer på Lidls arbejde med bæredygtighed gennem hele dagligvarekædens værdikæde for at bidrage til at tackle en række globale miljøudfordringer. Målet er at gøre det lettere for Lidls kunder at vælge bæredygtigt og fremme forretningsmodeller, der tager hensyn til naturen.

Dagligvarekæden Lidl og WWF, verdens største uafhængige naturorganisation, har indgået et internationalt partnerskab på tværs af alle 31 Lidl-lande. Det ambitiøse partnerskab udgør en ny hjørnesten i Lidls bæredygtighedsarbejde og bygger videre på det målrettede arbejde, som dagligvarekæden har udført i årevis som en del af kædens internationale bæredygtighedsstrategi. Det fælles mål med partnerskabet er at give dagligvarekædens kunder mulighed for at træffe endnu mere bæredygtige valg.
”Som en af de største dagligvarekæder er vi bevidste om vores ansvar og indflydelse. Det er et ansvar, vi påtager os, og det er vigtigt for os at drive forretning med omtanke for naturen og kloden. For Lidl handler bæredygtighed ikke kun om holdninger. Det er også fundamentet for, at vores forretningsmodel kan overleve i fremtiden,” udtaler Jens Stratmann, adm. direktør i Lidl Danmark og fortsætter:
”Med støtte og ekspertise fra WWF vil vi nu styrke vores indsats for bæredygtighed og tage det til næste niveau. Kun ved at samarbejde kan vi overkomme store globale udfordringer, som klimaforandringer og tab af natur. Derfor tror vi på, at stærke partnerskaber er vejen frem for at arbejde sammen om at tilbyde flere bæredygtige valgmuligheder.”
Ifølge WWF har fødevare- og detailbranchen en stor rolle at spille i forhold til at drive vigtige forandringer til fordel for natur og klima, og derfor giver partnerskabet god mening:
"Den måde, vi producerer og forbruger mad og energi på i dag, er en af de primære årsager til tab af natur og klimaforandringer. For at standse og vende den største krise, menneskeheden står overfor i dag, har vi brug for dristige handlinger, der kan ændre vores fødevare- og energisystemer. Her har fødevare- og detailbranchen en stor rolle at spille. Som en af de største dagligvarekæder har Lidl stor international indflydelse og kan dermed fremme bæredygtig forandring i branchen. I WWF er vi stolte over at følge Lidl på denne rejse, hvor vi både vil støtte og udfordre dagligvarekæden," siger Kirsten Schuijt, generaldirektør for WWF International.
Styrket alliance i 31 lande
Lidl og WWF har allerede samarbejdsprojekter i Schweiz og Østrig. Med det nye partnerskab udvides samarbejdet nu globalt for at fremskynde bæredygtighed på internationalt plan. Her har Lidl har som mål at gøre det lettere for deres kunder at vælge bæredygtigt i fremtiden. Sammen med WWF vil dagligvarekæden arbejde på at tilbyde endnu flere bæredygtige valgmuligheder og dermed aktivt bidrage til den bæredygtige omstilling.
Sammen med WWF vil Lidl især fokusere på følgende områder:
- Bevare og fremme biodiversitet
- Ansvarlig forvaltning af vandressourcer
- Beskytte klimaet via videnskabsbaserede klimamål
- Opbygning og udvidelse af sporbare, skovrydningsfri og konverteringsfri forsyningskæder
- Ansvarligt indkøb af kritiske råvarer, såsom palmeolie, soja, kakao, te, kaffe, træ og papirprodukter
- Ansvarligt indkøb af fisk og skaldyr samt beskyttelse af kritiske fiskeområder og bestande
- Engagerende kampagner for at fremme mere bevidste og bæredygtige kostvaner og forbrug
- Reduktion af madspild
Udover Lidls engagement med udgangspunkt i virksomhedens egen værdikæde, vil dagligvarekæden også støtte forskellige WWF-naturprojekter for at hjælpe med at beskytte miljøet i de regioner, som Lidl indkøber fra.
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkFølg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Det betaler sig at handle i Lidl: Vinder Avisen Danmarks pristjek og sænker samtidig priserne på over 100 hverdagsvarer10.10.2025 10:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidls budskab, om at det betaler sig at gøre sine indkøb hos dem, beviser sig i virkeligheden. I Avisen Danmarks store pristjek løber dagligvarekæden nemlig med sejren. Pristjekket er foretaget inden Lidl torsdag d. 9. oktober sænkede prisen på over 100 hverdagsprodukter.
Lidl gør hverdagen billigere for forbrugerne: Sænker prisen på over 100 hverdagsprodukter9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra torsdag tilbyder Lidl over 100 hverdagsvarer til nye, lave priser. Det er nogle af de mest solgte produkter som smør, kød, kaffe, rugbrød og toiletpapir, der nu bliver sat ned i dagligvarekædens butikker. Kunderne skal have en billigere hverdagsindkøbsvogn, når de handler i Lidl de næste mange måneder.
Lidl Danmark slutter sig til Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed2.10.2025 12:48:42 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har taget endnu et vigtigt skridt mod at fremme sundhed og forebyggelse i Danmark ved at indtræde i Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed – og det som den første dagligvarekæde. Med sit engagement ønsker dagligvarekæden at bidrage til den nationale forebyggelsesindsats og styrke folkesundheden.
Stor åbningsglæde i Gug: Lidl byder kunderne velkommen i ny butik uden tobak og nikotin25.9.2025 12:28:24 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag slog Lidl dørene op til en ny butik på Gugvej 189, hvor snoren blev klippet foran en stor forsamling af fremmødte kunder. Forrest stod den hjemvendte butikschef, Nikolaj Jensen, sammen med sit nye team, der havde glædet sig til at byde velkommen.
“Det betaler sig at handle i Lidl” – ny international kampagne sætter fokus på værdi i hverdagen22.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For første gang lancerer Lidl en fælles brandkampagne på tværs af alle 31 lande, hvor kæden er til stede. Med kampagnen “Det betaler sig at handle i Lidl” ønsker Lidl at vise, at kæden står for andet og mere end skarpe priser og høj kvalitet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum