Lidl og WWF indgår strategisk internationalt partnerskab
Dagligvarekæden Lidl og WWF har indgået et femårigt internationalt partnerskab i alle de 31 lande, hvor Lidl er repræsenteret inklusive Danmark. Det langsigtede strategiske samarbejde med WWF fokuserer på Lidls arbejde med bæredygtighed gennem hele dagligvarekædens værdikæde for at bidrage til at tackle en række globale miljøudfordringer. Målet er at gøre det lettere for Lidls kunder at vælge bæredygtigt og fremme forretningsmodeller, der tager hensyn til naturen.

Dagligvarekæden Lidl og WWF, verdens største uafhængige naturorganisation, har indgået et internationalt partnerskab på tværs af alle 31 Lidl-lande. Det ambitiøse partnerskab udgør en ny hjørnesten i Lidls bæredygtighedsarbejde og bygger videre på det målrettede arbejde, som dagligvarekæden har udført i årevis som en del af kædens internationale bæredygtighedsstrategi. Det fælles mål med partnerskabet er at give dagligvarekædens kunder mulighed for at træffe endnu mere bæredygtige valg.
”Som en af de største dagligvarekæder er vi bevidste om vores ansvar og indflydelse. Det er et ansvar, vi påtager os, og det er vigtigt for os at drive forretning med omtanke for naturen og kloden. For Lidl handler bæredygtighed ikke kun om holdninger. Det er også fundamentet for, at vores forretningsmodel kan overleve i fremtiden,” udtaler Jens Stratmann, adm. direktør i Lidl Danmark og fortsætter:
”Med støtte og ekspertise fra WWF vil vi nu styrke vores indsats for bæredygtighed og tage det til næste niveau. Kun ved at samarbejde kan vi overkomme store globale udfordringer, som klimaforandringer og tab af natur. Derfor tror vi på, at stærke partnerskaber er vejen frem for at arbejde sammen om at tilbyde flere bæredygtige valgmuligheder.”
Ifølge WWF har fødevare- og detailbranchen en stor rolle at spille i forhold til at drive vigtige forandringer til fordel for natur og klima, og derfor giver partnerskabet god mening:
"Den måde, vi producerer og forbruger mad og energi på i dag, er en af de primære årsager til tab af natur og klimaforandringer. For at standse og vende den største krise, menneskeheden står overfor i dag, har vi brug for dristige handlinger, der kan ændre vores fødevare- og energisystemer. Her har fødevare- og detailbranchen en stor rolle at spille. Som en af de største dagligvarekæder har Lidl stor international indflydelse og kan dermed fremme bæredygtig forandring i branchen. I WWF er vi stolte over at følge Lidl på denne rejse, hvor vi både vil støtte og udfordre dagligvarekæden," siger Kirsten Schuijt, generaldirektør for WWF International.
Styrket alliance i 31 lande
Lidl og WWF har allerede samarbejdsprojekter i Schweiz og Østrig. Med det nye partnerskab udvides samarbejdet nu globalt for at fremskynde bæredygtighed på internationalt plan. Her har Lidl har som mål at gøre det lettere for deres kunder at vælge bæredygtigt i fremtiden. Sammen med WWF vil dagligvarekæden arbejde på at tilbyde endnu flere bæredygtige valgmuligheder og dermed aktivt bidrage til den bæredygtige omstilling.
Sammen med WWF vil Lidl især fokusere på følgende områder:
- Bevare og fremme biodiversitet
- Ansvarlig forvaltning af vandressourcer
- Beskytte klimaet via videnskabsbaserede klimamål
- Opbygning og udvidelse af sporbare, skovrydningsfri og konverteringsfri forsyningskæder
- Ansvarligt indkøb af kritiske råvarer, såsom palmeolie, soja, kakao, te, kaffe, træ og papirprodukter
- Ansvarligt indkøb af fisk og skaldyr samt beskyttelse af kritiske fiskeområder og bestande
- Engagerende kampagner for at fremme mere bevidste og bæredygtige kostvaner og forbrug
- Reduktion af madspild
Udover Lidls engagement med udgangspunkt i virksomhedens egen værdikæde, vil dagligvarekæden også støtte forskellige WWF-naturprojekter for at hjælpe med at beskytte miljøet i de regioner, som Lidl indkøber fra.
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl bakker op om regeringens udmelding om salgsbegrænsning af tobak – har allerede 24 tobaks- og nikotinfrie butikker7.5.2025 10:42:41 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 7. maj offentliggjorde regeringen deres plan for at begrænse antallet af steder, der forhandler tobak og nikotin. I dagligvarekæden Lidl Danmark annoncerede man allerede i 2023 en plan for endelig udfasning af alle tobaks- og niktonprodukter, og derfor bakker man op om regeringens tiltag og kalder det et vigtigt skridt mod en sundere fremtid.
Lavbundsjorde i fokus i nyt samarbejde mellem Arla og Lidl5.5.2025 10:11:13 CEST | Pressemeddelelse
Arla Foods og Lidl Danmark gør et af hovedpunkterne i Den Grønne Trepart til virkelighed i et nyt samarbejde, der skal hjælpe Arla-landmænd med at udtage kulstofrige lavbundsjorde. Projektet skal belyse, hvordan udtagning af lavbundsjorde kan reducere CO2-udledningen og på sigt gavne natur og biodiversitet.
Efter historisk antal butiksåbninger: Lidl har plantet rekordmange træer i samarbejde med Plant et Træ2.5.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Med 18 butiksåbninger satte Lidl Danmark rekord i 2024. Det har de nu markeret med sin hidtil største træplantning: 22.000 træer i samarbejde med Plant et Træ. Sidste del af skoven blev plantet d. 1. maj og er fredskov på kommunal jord.
Lidl i ambitiøs digital satsning: Ny scan-selv-løsning giver større kundetilfredshed og mindre svind23.4.2025 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark er i gang med en landsdækkende udrulning af en ny og moderne scan-selv-løsning, der kombinerer effektiv teknologi med nærværende kundeservice, og resultaterne er allerede at se. Det er blevet nemmere og hurtigere for kunderne at handle, samtidig med at svindstatistikken er forbedret, fortæller salgs-, udviklings-og ejendomsdirektør, Mads T. Nielsen.
Lidls nye private label-mærke er landet i butikkerne: Madværket samler flere hundrede hverdagsprodukter fra danske leverandører under ét nyt fælles brand31.3.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Lidls kunder er på indkøb efter danske hverdagsprodukter til gode priser, skal de kigge efter det røde Madværket-logo. Et nyt dansk private label-brand, der samler et bredt udvalg af danskproducerede fødevarer, er nemlig landet i kædens butikker. Lidl vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge og støtte danske lokale producenter, hvilket både bidrager til en bedre forsyningssikkerhed og arbejdspladser i Danmark.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum