Disse ting er flere danskere nervøse for vil ske på sommerrejsen

I en ny undersøgelse foretaget af Europæiske ERV er der flest som frygter sygdom, flystrejke og/eller tyveri på ferien denne sommer.

Mange danskere rejser hver sommer på ferie udenfor landets grænser. Men flere er nervøse for, at der skal ske bestemte ting inden, under eller efter rejsen, som kan opleves som ubehagelige eller irriterende.

En fjerdedel frygter sygdom
I undersøgelsen lavet af Europæiske ERV, er der en fjerdedel der frygter, at de selv eller familien bliver syge i forbindelse med rejsen.

- De fleste ser frem til deres ferie, og så kan sygdom jo påvirke, om man kan holde ferie. Det er derfor forståeligt, at nogle vil være nervøse for, at man selv eller ens familie bliver syge. Det kan være en god ide at tegne en afbestillingsforsikring inden rejsen, da den dækker, hvis du f.eks. bliver akut syg eller én i den nærmeste familie bliver alvorlig syg, og du ikke er i stand til at rejse afsted. For nogle kan det også være lidt utrygt, at man f.eks. ikke kender sundhedsvæsenet i udlandet. Hvis man har sin rejseforsikring hos os, kan man altid kontakte vores alarmcentral, der altid kan hjælpe og henvise til hospitaler og læger, som giver behandling i god kvalitet, siger Peter Steen Olsen, økonomidirektør og talsmand for Europæiske ERV.

Flystrejke får en andenplads
Efter sygdom kommer flystrejke ind på en andenplads. Her er der 15 % af de adspurgte i undersøgelsen, som er nervøse for, at der vil ske en flystrejke denne sommer. Efter coronapandemien har der været flere flystrejker rundt om i verden.

- Det kan være irriterende, hvis der kommer en flystrejke, som kan betyde en forsinket eller  aflyst flyrejse. Strejker er generelt ikke dækket af rejseforsikringen, og vi anbefaler, at man henvender sig til sit flyselskab eller rejsebureau, hvis ens rejse er påvirket af en strejke. Hvis aflysningen eller forsinkelsen skyldes usædvanlige omstændigheder som fx naturkatastrofer, krig og lockout har man desværre ikke ret til kompensation. Så det er derfor forståeligt, at nogle vil være bekymrede for, at der vil opstå en flystrejke, som vil påvirke deres ferie, siger Peter Steen Olsen, økonomidirektør og talsmand for Europæiske ERV.

Flere er nervøse for at blive udsat for tyveri
Hvis man har oplevet at blive udsat for et tyveri, er det ikke noget, man ønsker at opleve igen. I undersøgelsen foretaget af Europæiske ERV, er der 9 % af de adspurgte som svarer, at de er urolige for at blive bestjålet på deres ferie.

- Det kan være utrolig ubehageligt at blive udsat for tyveri. Man skal sørge for at indgive en anmeldelse på den nærmeste politistation, og få dokumentation for det. Den dokumentation vil du skulle bruge for at anmelde din skade og søge om dækning for eventuelle tab hos dit forsikringsselskab, siger Peter Steen Olsen, økonomidirektør og talsmand for Europæiske ERV.

Der er dog mange af de adspurgte i undersøgelsen, som ikke er bekymrede for, at der sker noget. Her er der ca. halvdelen af de adspurgte, som ikke er nervøse for, at der vil ske noget i forbindelse med deres ferie denne sommer.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført blandt 543 danskere, der modtager Europæiske ERV’s nyhedsbrev i starten af maj 2024.

Er der nogle af de følgende ting, som du er meget nervøs for vil ske på din rejse
til sommer? (Muligt at vælge op til 3 svarmuligheder)

At jeg eller min familie bliver syg før, under eller efter ferien

Flystrejke

Tyveri

Lange køer og ventetid

Ekstremt vejr (hedebølger, oversvømmelser etc.)

Terrorangreb

En ny pandemi/epidemi

Overfald

Nej, jeg er ikke nervøs for noget

Ved ikke

Om Europæiske ERV

Europæiske ERV er Danmarks største og ældste rejseforsikringsselskab. Vi er del af den tyske forsikringsgruppe ERGO, som har mere end 37.000 ansatte på verdensplan. Vi har stået for tryggere rejser i mere end 100 år til en stor del af alle danske turister, erhvervsrejsende og deres arbejdsgivere, som har betroet os at stå for deres rejseforsikringer. Takket være mange års erfaring og specialudviklede rejseforsikringer kan vores kunder roligt tage af sted – og være trygge før, under og efter deres rejse. Sammen med vores svenske afdeling har vi mere end 1,2 millioner kunder og 7 millioner kortkunder. Læs mere på erv.dk.