Airmaster A/S

Indeklimaet på Ellemarkskolen markant forbedret

Årsagen til et dårligt indeklima er bl.a. for lavt friskluftskifte, hvilket kan aflæses i et for højt CO2-niveau. Faktisk lever over halvdelen af Danmarks skoler med overskredne grænseværdier for CO2-niveauet. En kedelig statistik, som kan medføre påbud fra arbejdstilsynet. Et usundt indeklima kan medføre bl.a. hovedpine, koncentrationsbesvær og generel utilpashed.

Ellemarkskolen i Køge

Et sundt indeklima er en god investering, hvis man spørger Ellemarkskolen i Køge. Et forældet ventilationsanlæg på skolen viste sig at være så utilstrækkeligt, at det medførte mange klager over dårligt indeklima:

”Vores gamle ventilationsanlæg var forældede, og vi fik flere klager over indeklimaet i klasselokalerne. Det skal man selvfølgelig handle på. Så da det blev besluttet, at der skulle investeres i nye ventilationsanlæg, blev vi naturligvis glade”, siger Søren Stage, Pedel på Ellemarkskolen.

Årsagen til et dårligt indeklima er bl.a. for lavt friskluftskifte, hvilket kan aflæses i et for højt CO2-niveau. Faktisk lever over halvdelen af Danmarks skoler med overskredne grænseværdier for CO2-niveauet. En kedelig statistik, som Ellemarkskolen heldigvis ikke længere er en del af:

”Det er vi glade for. Vi ved jo, at et dårligt indeklima kan gøre, at elever og undervisere bliver fysisk utilpasse. Det betyder selvfølgelig også, at betingelserne for at lære bliver markant forringede. Det er ikke optimalt”  siger Søren Stage.

Plug-and-play

Det kan virke som en uoverskuelig opgave for en ældre skole at skulle installere et nyt stort ventilationsanlæg med kanaler. Især, hvis man som Ellemarkskolen kun har mulighed for at føre dem synligt under loftet eller udenfor klimaskærmen.

Airmasters decentrale ventilationsanlæg er plug-and-play anlæg. Man installerer dem inden for klimaskærmen og direkte i de lokaler, som har behov for ventilation.

Det betyder, at de kører uafhængigt af hinanden i hvert sit lokale med intelligent behovsstyring – og uden at være forbundet af kanaler. Anlæggene på Ellemarkskolen er lofthængte, og skolen skal derfor heller ikke ud at finde - kvadratmeter til anlæggene:

”Med så mange lokaler i spil har det været en kæmpe fordel at anlæggene er decentrale. På den måde kunne vi få dem installeret én efter én i hver af vores lokaler”, siger Søren Stage.

Airmasters intelligente behovsstyrede anlæg ventilerer udelukkende, når der er behov for det - energiniveauet holdes således på det lavest mulige niveau. Man opnår dermed en stor energiøkonomisk besparelse ved at undgå unødigt energiforbrug, hvilket også har stor indflydelse på miljøet.

Nem styring af anlæg og kontrol af CO2-niveau

Styringsmæssigt er anlæggene hos Ellemarkskolen forbundne i softwaresystemet Airlinq® Online, som er en IoT platform fra Airmaster. Airlinq® Online giver mulighed for central styring og et overblik over alle skolens ventilationsanlæg:

”Det er et nemt og overskueligt system, som jeg typisk tjekker op på, når jeg møder ind mandag morgen. Den centrale styring gør, at jeg kun har ét sted at vedligeholde og drifte alle anlæg. Det er noget mere praktisk fremfor manuelt at skulle ind på hvert anlæg ved justeringer,” siger Søren Stage.

Et dårligt indeklima viser sig ofte ved for høj CO2 niveau og/eller for høj temperatur. Med indbygget CO2-sensor og temperaturfølere i anlæggene gør det det nemt for Søren at overvåge bl.a. CO2-niveau og rumtemperatur.

Med målinger af CO2-koncentrationer, som Søren holder øje med via Airlinq Online, kan det dokumenteres, at luftkvaliteten holdes på det ønskede niveau. Det betyder også en markant forbedring af indeklimaet på Ellemarkskolen.

Airmasters AM 1000 anlæg
Download
Søren Stage, pedel på Ellemarkskolen, overvåger alle anlæg med Airmasters egenudviklede webportal, Airlinq Online
Download

Om Airmaster

Airmaster er markedsleder inden for decentral ventilation. Vores anlæg installeres i det enkelte rum eller område og ventilerer lokalt i modsætning til et stort centralt anlæg.

Vi tilbyder markedets mest omfattende produktudvalg til alle behov. Vi er erfarne med mere end 120.000 installerede enheder i industrielle, kommercielle og offentlige bygninger over hele verden.

Vi startede i Aars, i det nordlige Danmark og her ligger vi stadig. I dag er vores familie vokset til mere end 200 passionerede kollegaer, som hver dag arbejder tæt sammen for at sikre, at vi leverer det bedste indeklima til vores partnere.

Følg pressemeddelelser fra Airmaster A/S

Flere pressemeddelelser fra Airmaster A/S