Statens Naturhistoriske Museum lancerer ny visuel identitet inspireret af naturen
Fibonaccis spiral har givet inspiration til museets nye visuelle identitet.
På vej mod åbningen af den nye museumsbygning i Botanisk Have, lancerer Statens Naturhistoriske Museum en ny brandstrategi og visuel identitet. Museet, der er en del af Københavns Universitet, vil med en ny visuel identitet skærpe sin publikumsvendte profil og understøtte ambitionerne om at være et førstevalg for både det danske og det internationale museumspublikum, når det handler om viden om naturens verden.
Museets kommunikationsteam har i tæt samarbejde med det kreative bureau Holmes Studio udviklet den nye visuelle identitet, som er inspireret af Fibonaccis talrække og spiral.
- Fibonaccis talrække er et symbol på forbindelsen mellem alt i naturen, og den afspejler vores indsats for at skabe positiv forandring i kraft den store rækkevidde i museets udstillinger, vores vigtige samlinger, og vores forskning, siger Rikke Sanderhoff Mørch, vicemuseumschef for kommunikation og fundraising, Statens Naturhistoriske Museum.
Spiralen findes i mange af naturens former – fra stjernetåger og bølger til sneglehuse, solsikkehoveder og noget så prosaisk som menneskets øre. Den anvendes ofte i arkitekturen, ligesom den ses i kunsten i form af det gyldne snit.
- Når vi starter en designproces, er det vigtigt, at den tager afsæt af i vores samarbejdspartneres unikke position. I dette tilfælde har det været museets samlinger og den store rigdom af genstande fra naturens verden, vi finder her, der har inspireret os. Samtidig har vi ønsket at give museet en identitet, der både er smuk, funktionel og har et universelt udgangspunkt, hvilket vi finder i Fibonaccis ligning og spiral, siger Lucy Holmes, kreativ direktør og grundlægger af Holmes Studio.
Se PDF med museets designmanual nederst i pressemeddelelsen.
Med afsæt i Holmes Studios design, har det danske designbureau B14 stået for udviklingen af museets nye kommercielle hjemmeside og digitale profil, som fokuserer på publikums behov for effektiv, praktisk information i forbindelse med et besøg på museet.
- B14 har sammen med museet arbejdet på at indsætte identiteten i en digital kontekst, som opfordrer til en udforskende oplevelse uden at gå på kompromis med effektive brugerrejser, siger Rasmus Høymann Laursen, designchef og partner i B14.
Se mere på snm.dk.
Den nye visuelle identitet kan allerede nu opleves på museets digitale platforme og introduceres i den kommende tid på en lang række materialer.
BRANDELEMENTER
Logotype og blad
Fibonaccis talrække, spiral og i forlængelse heraf det gyldne rektangel, har inspireret til kompositionen i både museets logotype og til det såkaldte blad, der indgår som et ledsagende illustrativt brandelement.
Bladet anvendes i museets visuelle design i nogle letgenkendelige grafiske mønstre til at forstærke den samlede brandeffekt på alt fra museets publikumsvendte website, til marketingkampagner og på en række produkter.
Rosette og mosaik
Med bladet dannes der ved rotation og multiplikation et rosettemønster, der sammensættes til dækkende flader og anvendes på en række mangeartede brandede produkter, eksempelvis muleposer, gavepapir, bagsiden af bonruller, kaffekopper m.m.
Bladet arrangeres også som brikker i et mosaikmønster, hvor rummet mellem bladene definerer en gitterstruktur, der i forskellig skala anvendes både som visuel brandeffekt og til at organisere elementerne i marketingmaterialer som plakater, bannere og annoncer. Gitterstrukturen fungerer på samme måde som et grundelement i designet og opbygningen af museets nye publikumsvendte website.
Inter og Larken
Museets brandtypografi udgøres af de to skrifttyper Inter og Larken, med hver deres forskelligartede karakteristika. Inter, designet af svenske Rasmus Andersson, er en open source sans serif, med et rent, enkelt og moderne udtryk, der er brugt til designet af museets logotype. Inter er en alsidig skrifttype, der anvendes til bred vifte af museets kommunikationsopgaver både til skærm og print.
Larken, designet af britiske Ellen Luff, er i kontrast til Inter en ekspressiv serif, der i sit udtryk trækker på naturinspiration. Larken bruges primært som display font, til at supplere og kontrastere Inter, særligt i den publikumsvendte kommunikation.
Farveskala
De nye brandfarver tager også udgangspunkt i naturen med Evergreen som museets signaturfarve og Spruce, Olive og Aloe som de øvrige grønne farve-alternativer. For også at kunne afspejle naturens mangfoldighed af farver, giver det nye design mulighed for, at man i marketingsammenhænge kan plukke individuelle farver som kampagne-signaturer.
FAKTA
Statens Naturhistoriske Museum er hovedmuseum for naturhistorien i Danmark og en del af Københavns Universitet.
Museet har ansvaret for forvaltningen af de nationale naturhistoriske samlinger og den tilknyttede forskning og formidling. Samlingerne udgør museets absolutte kerne og omfatter cirka 14 millioner genstande indsamlet gennem 400 år. Hertil kommer de levende samlinger i Botanisk Have, der omfatter cirka 9.000 forskellige plantearter.
Hovedparten af museets forskning er tværfaglig og samlingsbaseret med det formål at udvide forståelsen af de geologiske, biologiske og miljømæssige processer der har formet vores planet og det liv vi finder på den i dag.
Museet er blandt landets mest besøgte museer og satte i 2022 publikumsrekord med mere end 450.00 betalende gæster. Om nogle år åbner en museumsbygning, der samler hele Statens Naturhistoriske Museum under ét tag i Botanisk Have. Med de nye fantastiske rammer for såvel udstillinger, som formidling og forskning og en vision om en fremtid, hvor både mennesket og naturen trives, er museet godt positioneret til at være en stærk fortaler for at balancere menneskets behov med naturens.
Kontakter
Bent BøkmanPR- og pressemedarbejderStatens Naturhistoriske Museum
Tlf:53 83 30 41bent.boekman@snm.ku.dkBilleder
Vedhæftede filer
Følg pressemeddelelser fra Statens Naturhistoriske Museum - Københavns Universitet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Statens Naturhistoriske Museum - Københavns Universitet
Vær med til at vælge årets bedste naturfoto27.11.2024 09:04:12 CET | Pressemeddelelse
25 sjove, smukke og dramatiske fotos kæmper om publikumsprisen ’People’s Choice Award’ i konkurrencen ’Wildlife Photographer of the Year'. Nu kan du være med til at vælge vinderen.
Nu åbner udstillingen med årets bedste naturfotos13.11.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Fredag den 22. november åbner den spektakulære fotoudstilling ’Wildlife Photographer of the Year’ på Statens Naturhistoriske Museum. Her kan du opleve verdens bedste naturfotografers billeder fra en smuk, spændende og grum natur.
125 år med ringmærkning har givet uvurderlig viden om fuglene1.11.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Ringmærkningen af fugle blev opfundet i Danmark i 1899. I dag findes der ringmærkningscentraler over hele verden, og det har givet uvurderlig viden om trækfugle over hele Jorden.
Citizen science projekt firdobler vores viden om den danske bjørnedyrsfauna30.10.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
I maj 2023 var næsten 28.000 folkeskoleelever i felten for at hjælpe med at kortlægge Danmarks bjørnedyrsfauna. Det har nu givet banebrydende ny viden om de små dyr, der kendt for deres utrolige evne til at overleve under ekstreme forhold, som ville dræbe de fleste andre organismer.
Verdens bedste naturfotos fundet9.10.2024 11:37:30 CEST | Pressemeddelelse
Fotos der flytter grænser: Tirsdag aften blev vinderne af ’Wildlife Photographer of the Year’ afsløret på Natural History Museum i London. I år blev der for første gang i mange år en ny spændende pris. Udstillingen kan ses på Statens Naturhistoriske Museum fra den 22. november.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum