Energi Fyn

Bliver din virksomhed ramt af de nye lovkrav?

Den nye bekendtgørelse for energi- og klimasyn samt certificeret energiledelse træder i kraft den 1. juli. Men de fleste virksomheder ved ikke, at de skal tage stilling til nye regler, eller også er de i tvivl om, hvorvidt reglerne gælder for dem. Vi har spurgt energirådgiveren til råds.

Steffen Heiden Clausen, energirådgiver hos Energi Fyn
Steffen Heiden Clausen, energirådgiver hos Energi Fyn Foto: Alex Tran

Mange virksomheder er ikke klar over, at det velkendte energisyn, som skal foretages hvert fjerde år, nu ændrer sig. Det skyldes, at der i Danmark er truffet en beslutning om et øget fokus på CO2-udledning og klimapåvirkning i det lovpligtige eftersyn.

Den nye bekendtgørelse om energi- og klimasyn og om certificeret energiledelse træder derfor i kraft den 1. juli. Det ændrer på afrapporteringskriterierne sammenlignet med de hidtidige regler, der var bestemt ud fra regnskabsloven, og derudover ændrer det på, hvilke virksomheder der er omfattet.

- Nu er det virksomhedens samlede energiforbrug, som afgør, hvilke krav man er underlagt – i stedet for antal medarbejdere, omsætning osv. som det tidligere har været tilfældet, fortæller Steffen Heiden Clausen, energirådgiver hos Energi Fyn. Han fortsætter:

- Det nye ved energi- og klimasynet er, at der nu skal ske en kortlægning af minimum 90% af virksomhedens energiforbrug samt dokumentation for 90% af virksomhedens CO2-udledning fortæller Steffen Heiden Clausen.

Energi- og klimasyn

Har man som virksomhed et samlet energiforbrug på mellem 2,78-23,61 GWh, skal man have lavet et energi- og klimasyn.

- Det er energi- og klimasynet, der vil være gældende for langt de fleste virksomheder, og det vil også virke velkendt, hvis man har været vant til det "gamle" energisyn. Ligesom ved det gamle energisyn, skal det nye udføres hvert fjerde år. Dog skal klimasynet senest være foretaget i august 2026, så selvom du udførte energisyn for en måned siden, skal du stadig udføre det nye klimasyn senest i 2026, lyder det fra Steffen Heiden Clausen.

Certificeret Energiledelse

Har man et forbrug over 23,61 GWh er det certificeret energiledelse, som virksomheden skal implementere.

- Certificeret energiledelse er mere omfattende end energi- og klimasynet og gælder for virksomheder med et højt energiforbrug. Det er yderligere mere omfattende i den forstand, at certificeret energiledelse kun dækker selve energidelen. Det forventes, at man derudover skal have foretaget et klimasyn, uddyber Steffen Heiden Clausen.

Det får du ud af dit energi- og klimasyn

Som altid med nye tiltag, kan det hurtigt lyde som om, at man nu skal til at sætte sig ind i en hel masse. Men faktisk er det bare én ting, man skal have for øje: hvor stort et energiforbrug, der er i virksomheden.

-  Når vi laver energi- og klimasyn, kommer vi med anbefalinger til konkrete energiforbedringer, CO2-besparelse, og du får en oversigt over din økonomiske besparelse. Det betyder, at du finder ud af, hvor meget energi og økonomi bliver der brug på belysning, ventilation, trykluft, køleanlæg, opvarmning og lignende. Og så bliver du rådgivet i, hvor det giver mening at arbejde med energi eller CO2-besparende tiltag, samt ikke mindst hvor besparelserne ligger gemt, siger Steffen Heiden Clausen.

Netop virksomhedens CO2-emissioner er vigtige at sætte sig ind i, for det er vedtaget, at der kommer en CO2-afgift fra 2025, hvor virksomheder skal rapportere om deres udledning. Men energi- og klimasynet synliggør også andre data:

-  Hos Energi Fyn går vi op i lige at give 5% ekstra i vores udarbejdelse af energi- og klimasynet, så virksomhederne også kan bruge resultaterne i forbindelse med Environmental-delens scope 1 og 2 i deres ESG-arbejde og klimaregnskab. Det, synes vi, giver god værdi til vores erhvervskunder, uddyber Steffen.

Virksomhederne står med ansvaret

Når den nye bekendtgørelse for energi- og klimasyn samt certificeret energiledelse træder i kraft, er det op til den enkelte virksomhed selv at holde sig ajour med reglerne og undersøge, om man er underlagt de nye krav. Det indebærer et overblik over det samlede energiforbrug inklusive strømforbrug, varmeforbrug og brændstofforbrug.

Risikoen ved ikke at opfylde kravet fra den nye bekendtgørelse kan resultere i et påbud eller en bøde.

Er du i tvivl?

Hos Energi Fyn er energirådgiver Steffen Heiden Clausen en del af en afdeling, der arbejder dedikeret med energirådgivning for virksomheder, vurdering af krav, som virksomhederne skal overholde, beregning af energiforbrug og rådgivning om besparelsespotentiale. De står til rådighed for rådgivning af de danske virksomheder.

Steffen Heiden Clausen, energirådgiver hos Energi Fyn

Om Energi Fyn

Energi Fyn er en moderne energikoncern ejet af 220.000 fynske andelshavere.

Vi deltager aktivt i udviklingen af et bæredygtigt energisystem blandt andet via projekter inden for elektrificering, solceller, vindmøller, elbiler, varmepumper og energirådgivning.

Vi sælger el, naturgas, varmepumper og ladeløsninger. Vi udruller fibernet på Fyn og tilbyder forskellige bredbåndsløsninger. Vi etablerer og driver gadebelysningen i flere kommuner på Fyn, ligesom vi etablerer andre former for ude- og effektbelysning. Herudover håndterer vi afregning og kundeservice for flere forsyninger på Fyn.

Energi Fyns datterselskab, Vores Elnet, ejer og driver elforsyningsnettet på størstedelen af Fyn og har stort fokus på at udbygge elnettet, så vi også i fremtiden har et robust og stabilt elforsyningsnet, der understøtter den grønne omstilling.

Vi investerer i forskning, kultur og udvikling blandt andet via vores to fonde, som hvert år uddeler midler til projekter, der er til gavn for fynboerne og Fyn.

Vores hovedsæde er placeret i Odense, hvor vi beskæftiger over 420 medarbejdere på en række fagområder inden for teknik, it, administration, økonomi, kundeservice med mere.

Følg pressemeddelelser fra Energi Fyn

Flere pressemeddelelser fra Energi Fyn