Ekstraordinær indsats for at få flere til at cykle til arbejde vinder årets cykelinitiativpris

Årets Cykelinitiativpris 2024 er i dag overrakt til Johannes Saugbjerg fra virksomheden Vola i Horsens, fordi han satte alle sejl til - og lykkedes med - at få flere til at cykle med i Vi cykler til arbejde-kampagnen.

På billedet er Kenneth Øhrberg Krag, direktør Cyklistforbundet, Karsten Lauritzen, branchedirektør DI Transport, prismodtager Johannes Aagaard Saugbjerg, administrerende direktør i VOLA  og skatteminister Jeppe Bruus
På billedet er Kenneth Øhrberg Krag, direktør Cyklistforbundet, Karsten Lauritzen, branchedirektør DI Transport, prismodtager Johannes Aagaard Saugbjerg, administrerende direktør i VOLA og skatteminister Jeppe Bruus

Danmark er en cykelnation, men efter flere års nedgang i cyklingen er spørgsmålet, hvordan vi får flere danskere i cykelsadlen?

For at skabe opmærksomhed og anerkendelse omkring alle de gode cykelinitiativer har Dansk Industri og Cyklistforbundet oprettet en pris, der uddeles årligt til det bedste initiativ til at få flere til at cykle.

I år er det administrerende direktør, Johannes Saugbjerg, fra virksomheden Vola i Horsens, der løber med prisen. Johannes Saugbjerg har blandt andet udført en ekstraordinær indsats for at få endnu flere til at deltage i årets Vi cykler til arbejde-kampagne, der fandt sted i maj. Således steg antallet af deltager med 200 procent i Horsens.

Johannes Saugbjerg siger:

”Jeg er meget beæret over at modtage prisen, og i virkeligheden skylder jeg halvdelen af æren til borgmesteren i Horsens, som også virkelig har givet et nap med for at flere til at deltager i ”Vi cykler til arbejde”. Vi ved at cykling har en masse gavnlige effekter, bl.a. på sundheden, og for mig betyder det meget at give vores ansatte både den bedst mulige arbejdsplads og også de bedste muligheder for et godt liv i øvrigt. Derfor er det oplagt også at slå et slag for cyklen”

Skatteminister Jeppe Bruus (S), der overrakte prisen, udtaler:

”Skattesystemet skal gøre det nemt og attraktivt at træffe grønne og sunde valg. Vi vil gerne have flere til at tage cyklen på arbejde, fordi det er godt både for klimaet og folkesundheden. Samtidig er det et godt redskab til at bekæmpe den stigende trængsel i de store byer. Med cykelinitiativprisen hyldes de arbejdspladser, som gør noget ekstra ud af at få flere til at cykle på arbejde. Derfor vil jeg gerne benytte lejligheden til at sige både tak og et stort tillykke til årets vinder.

Også Cyklistforbundet, der står bag Vi cykler til arbejde, anerkender den særlige indsats:

”Vi mener jo, at Vi cykler til arbejde er en af de vigtigste kampagner i Danmark. Hvis vi kan få flere til at cykle til arbejde, indfrier vi både store fordele for samfundet, for virksomheden og for den enkelte medarbejder. Det handler både om sundhed, trængsel, miljø og klima. Så at Johannes Saugbjerg – i samarbejde med bl.a. borgmesteren –  kan løfte deltagerantallet til Vi cykler til arbejde i Horsens Kommune med næsten 200 procent er virkelig en bedrift, der fortjener hyldest,” siger Cyklistforbundets direktør, Kenneth Øhrberg Krag.

Også Dansk Industri stemmer i:

”Der er rigtig gode samfundsøkonomiske argumenter for at cykle, men det handler også om mere. For når man laver noget i fællesskab på en arbejdsplads skaber det energi, og derfor er det vigtig både for sammenholdet og for den enkelte, når virksomheder fx deltager i ”Vi cykler til arbejde”” siger Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport.

Prisen blev uddelt til Johannes Saugbjerg på Folkemødet på Bornholm af Skatteminister Jeppe Bruus.

FAKTA

Tal fra DI viser, at når cykeltrafikken falder med ti procent, koster det 2,5 milliarder kroner i øgede sundhedsudgifter.

Dertil kommer 102.000 fraværsdage fra arbejde på grund af mere sygdom og 700 tabte fuldtidsstillinger som følge af øget trængsel på vejene.

Kontakt:
DI: kommunikationsrådgiver Nanna Theut, 2680 7923, nalt@di.dk

Presseinvitation: Sundhedsbosser debatterer fremtidens sundhedsvæsen21.6.2024 08:00:00 CEST | Presseinvitation

Sundhedsstrukturkommissionen har præsenteret deres rapport om modeller for indretning af fremtidens sundhedsvæsenet. Nu er det tid til at diskutere, hvilken model sundhedsvæsnets aktører mener er bedst for danskerne. Derfor inviterer Dansk Industri (DI) og MandagMorgen til konferencen: Et samlet, forebyggende sundhedsvæsen, hvor udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M), formand for Sundhedsstrukturkommissionen Jesper Fisker, adm. direktør i DI Lars Sandahl Sørensen og mange andre sætter fremtidens sundhedsvæsen på dagsordenen. Tid og sted: Onsdag den 26. juni kl. 9:30-15:00 i Industriens Hus Tilmelding sker på saru@di.dk senest den 25. juni kl. 16:00 Oplys navn og medie. Program: 9:00 Velkommen v. Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør, Dansk Industri 9:10 Fremlæggelse af Sundhedsstrukturkommissionens anbefalinger v. Jesper Fisker, formand for Sundhedsstrukturkommissionen 9:40 Debat: En ny sundhedsstruktur med patienten i centrum Emil Fannikke Kiær, erhvervs- og medlemsdirektør, Dansk I