Djøfs ESG-panel: Mangel på kompetencer forsinker den grønne omstilling

Virksomheder har svært at rekruttere medarbejdere med relevante ESG-kompetencer. Det risikerer at gå ud over både bæredygtighed og bundlinje, advarer Djøfs ekspertpanel i ny analyse.

To ud af tre eksperter i Djøfs uafhængige ESG-panel vurderer, at danske virksomheder har udfordringer med at rekruttere medarbejdere med den rette viden og de rigtige værktøjer til at sikre den nødvendige bæredygtige omstilling inden for E (klima/miljø), S (social ansvarlighed) og G (god ledelse).

“Det er afgørende, at virksomhederne investerer i medarbejdernes kompetencer, så de kan være på forkant med udviklingen inden for ESG,” siger Lene Bjørn Serpa, bæredygtighedschef i A.P. Møller Mærsk og forperson for Djøfs ESG-panel.

Virksomheders dokumentation af ESG er af afgørende betydning for dansk erhvervsliv. Det forventes af investorer, kunder, medarbejdere og samarbejdspartnere, at virksomhederne arbejder bæredygtigt – og fra 1. januar 2024 skal alle store virksomheder ifølge et EU-direktiv afrapportere deres indsatser inden for ESG.

“Vi er et sted, hvor virksomhederne bliver målt på, om de sætter handling bag ordene, og om de opfører sig ordentligt i kampen om markedsandele. De virksomheder, der kan balancere bæredygtighed, ordentlighed og profit, er morgendagens vindere,” siger Lene Bjørn Serpa.

Virksomhederne investerer for lidt i kompetenceudvikling af deres medarbejdere inden for ESG, lyder en af panelets konklusioner. Selvom bæredygtighedsdagsordenen fylder stadig mere i virksomhederne, så er de langt fra i mål, siger Lene Bjørn Serpa:

“Dem, der går og tror, at vi har en naturlig førerposition på det grønne og det sociale, risikerer at blive slemt skuffede. Vejen frem er benhårdt fokus fra ledelsens side. Bæredygtighed skal forankres strategisk på direktionsgangen og i bestyrelseslokalet – og kommunikeres klart og tydeligt ud i hver en afkrog af organisationen. Og så skal virksomhederne investere i medarbejdernes kompetencer, så de kan levere på målsætninger og være på forkant med udviklingen inden for ESG.”

Medarbejdernes ESG-kompetencer spiller en central rolle for, at samfundet lykkes, når det gælder om at understøtte bæredygtighed i bred forstand, siger Anne Waagstein, formand for Djøf Privat og medlem af Djøfs ESG-panel:

“Mange af vores medlemmer arbejder til daglig med ESG og bæredygtighed – både i det private og offentlige. De erhvervsøkonomiske og samfundsvidenskabeligt uddannede hjælper virksomhederne med at få styr på lovgivning og regler, så der kan sættes turbo på den bæredygtige omstilling. Ligesom de udvikler grønne regnemodeller og standarder for bæredygtige investeringer og hjælper virksomhederne med at implementere bæredygtige tiltag. Og måske vigtigst af alt: De er projektledere og stærke procesmagere, der binder mange andre fagligheder og værdikæder sammen.”

Djøfs uafhængige ESG-panel består af over 50 ESG-kapaciteter i dansk erhvervsliv. De arbejder til dagligt arbejder med ESG-rapportering og bæredygtighed. Djøfs uafhængige ESG-panel ønsker at bidrage aktivt til at gøre ESG til et værktøj, der skaber mere bæredygtige virksomheder og arbejdspladser.

Læs undersøgelsen hér.

For yderligere kommentarer fra Lene Bjørn Serpa og Anne Waagstein, kontakt: Helle Slejborg, mediechef i Djøf, tlf. 29 73 47 43, hsl@djoef.dk

Djøf Privat varetager interesser for 31.000 privatansatte medlemmer med og uden lederansvar samt selvstændige. Djøf har 110.000 medlemmer med en bred vifte af fagligheder, der på forskellig vis spiller ind i ESG-området.

Anne Waagstein, formand for Djøf Privat og medlem af Djøfs ESG-panel.

Om Djøf

Djøf er fagligt fællesskab og fagforening for 110.000 ledere, medarbejdere, selvstændige og studerende i den private og offentlige sektor i Danmark og i udlandet – uanset akademisk baggrund.

Djøfs medlemmer er langtfra ens. Men de deler passionen for faglighed og akademisk udvikling. Og de er fælles om viljen til at gøre en forskel for mennesker, erhvervsliv, samfund og en bæredygtig fremtid.

Medlemmer af Djøf er direktører og dommere. Rådgivere og projektledere. Advokater og analytikere. Konsulenter og kommunikatører. Embedsmænd og eksperter. Forskere, finansfolk og fuldmægtige. Og mange flere.

Derfor driver Djøf faglig udvikling og inspiration, 1:1 rådgivning og karrieresparring, netværk og debat om aktuelle dagsordener og fremtidens arbejdsmarked. ​

Vi arbejder for at sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår og et inkluderende arbejdsliv. Og vi bakker dig op – også juridisk, hvis du får brug for det.​

Lykkes du – lykkes vi alle.