Ny analyse: Antallet af selvstændige i Danmark falder og falder

Danmark bliver i stigende grad et lønmodtagerland, hvor andelen af selvstændige er på retur, mens antallet af både offentligt og privat ansatte buldrer derudaf. Det viser en ny analyse fra SMVdanmark, som efterlyser politiske initiativer, der kan vende udviklingen. Analysen viser også, at antallet af kvindelige selvstændige er stigende.

Mens antallet af lønmodtagere buldrer derudaf og er vokset med 265.700 fra 2008 frem til udgangen af 2022, så er antallet af selvstændige i samme periode faldet med 20.300 personer. Selvstændiges andel af beskæftigede er gået fra at udgøre 7,6 pct. i 2008 til 6,1 pct. ved udgangen af 2022.

Det viser en ny analyse foretaget af SMVdanmark baseret på data fra Danmarks Statistik. Kasper Munk Rasmussen, ansvarlig for iværksætterpolitik i SMVdanmark, siger:

- Tendensen er desværre klar: Danmark bliver i disse år i stigende grad et lønmodtagerland, hvor færre og færre tager springet, udlever iværksætterdrømmen og bliver selvstændig. Det betyder, at vi går glip af mange af nye virksomheder og dermed også potentielt af den vækst og udvikling, som nye iværksættervirksomheder skaber.

Udviklingen kalder på politisk handling, lyder det fra SMVdanmark, der repræsenterer 18.000 små og mellemstore virksomheder.

- Vi har brug for politiske initiativer, der kan vende udviklingen. Jeg har her store forventninger til den iværksætterstrategi, som regeringen barsler med deres udspil til. Og jeg håber, at Folketingets partier snart finder sammen om en bredt forankret aftale, der styrker vilkårene for selvstændige og iværksættere i Danmark til gavn for os alle sammen, siger Kasper Munk Rasmussen

Ifølge SMVdanmark vil initiativer som bedre adgang til finansiering, mindre bøvl og bureaukrati, lettere adgang til crowdfunding og mere fleksible barselsvilkår være nogle af de elementer, der vil gøre det mere attraktivt at tage springet fra lønmodtager til selvstændig og samtidig bidrage til levedygtigheden blandt nye virksomheder.

Antallet af kvindelige selvstændige vokser
Udviklingen i antallet af selvstændige ser dog markant anderledes ud, når man alene kigger på kvinderne. I 2008 var der ca. 60.000 kvindelige selvstændige. I 2022 var tallet 65.000. En stigning på 7,6 pct. Udviklingen tager fart fra 2015 og frem. Det betyder, at mere end hver tredje selvstændige nu er kvinde mod lidt over hver fjerde i 2008. Det er især inden for velfærdsopgaver, at de kvindelige selvstændige erobrer markedsandele.

Det samlede fald i af antallet af selvstændige skyldes således et dramatisk fald hos mændene.

- Det er en virkelig glædelig udvikling, at flere og flere kvinder vælger livet som selvstændig. Også selvom det desværre ikke opvejer det store fald vi ser i antallet af mandlige selvstændige. Derfor håber jeg også, at man fra politisk side vil se på, hvad man kan gøre for at understøtte den positive udvikling, som vi ser blandt kvinderne lige nu samt gør det lettere for iværksættere at kombinere familielivet med livet som iværksætter, siger Kasper Munk Rasmussen.