FødevareDanmark

Nyt fødevareforlig bringer mere dialog og sund fornuft ind i fødevarekontrollen

De små- og mellemstore fødevarevirksomheder kan være meget tilfredse med det nye fødevareforlig, lyder det fra brancheforeningen FødevareDanmark.

Det nye fødevareforlig er et udtryk for sund fornuft og en stor anerkendelse af de fødevarevirksomheder, der både kan og vil, mener Leif Wilson Laustsen, direktør i FødevareDanmark.

Mindre fodfejl og forglemmelser vil ikke længere per automatik udløse en sur smiley og to opfølgende kontrolbesøg på fødevarevirksomhedens regning.

Det er en af de markante ændringer i det fødevareforlig, som fødevareminister Jacob Jensen fremlagde tirsdag på vegne af en forligskreds bestående af samtlige partier i Folketinget.

Fødevareforliget sætter rammen for de næste fire års fødevarekontrol og fødevaresikkerhed, og det er et forlig, som de små og mellemstore fødevarevirksomheder kan være særdeles godt tilfredse med, lyder det fra Leif Wilson Laustsen, direktør i FødevareDanmark.

- Det er et godt forlig, der i sin helhed er godt for de små og mellemstore fødevarevirksomheder. Jeg hæfter mig særligt ved, at man giver fødevarekontrollanterne mere autonomi i forhold til at vurdere, om et kontrolbesøg er nødvendigt, og at man anmelder kontrollerne og sammenlægger flere kontrolbesøg. Desuden ser vi frem til en mere dialogbaseret tilgang med myndighederne, siger han.

Behovsorienteret kontrol
Fødevareforliget lægger op til at gøre fødevarekontrollen mere ”risiko- og behovsorienteret samtidigt med, at det samlede kontroltryk på fødevarevirksomhederne skal sænkes”.

- Det giver fødevarekontrollen større mulighed for at sætte ind der, hvor effekten af kontrollen vil være størst, så vi fortsat sikrer en høj fødevaresikkerhed, samtidig med at alle de mange små- og mellemstore fødevarevirksomheder, der har orden i penalhuset, ikke forstyrres med lige gyldige kontroller, siger Leif Wilson Laustsen og fortsætter:

- Det er et udtryk for sund fornuft og en stor anerkendelse af de fødevarevirksomheder, der både kan og vil, siger han.

Mere gennemsigtighed
Derudover hæfter Leif Wilson Laustsen sig ved, at der med det nye fødevareforlig er et ønske om, at fødevareerhvervene oplever ”stabilitet og gennemsigtighed i gebyrerne”.

- Vi oplevede før jul at blive præsenteret for en ny betalingsbekendtgørelse, der med en måneds varsel ville få kontrolgebyrerne for cirka 70 mindre slagtehuse til at stige med i gennemsnit 270 procent. Det er forhåbentlig ikke sådan, at vi skal arbejde under det nye fødevareforlig, siger Leif Wilson Laustsen.

Kontakter

FødevareDanmark er en paraplyorganisation for små og mellemstore virksomheder inden for fødevaresektoren. Organisationen blev grundlagt i 2015 af Danske Slagtermestre, Smagen af Danmark, Konditorbager A/S, Ostehandlerforeningen for Danmark, Danmarks Fiskehandlere og SMV Fødevarer. FødevareDanmark bygger på en grundlæggende tiltro på, at udviklingen kommer fra små og mellemstore virksomheder i Danmark, og FødevareDanmark fungerer således som talerør for denne del af fødevaresektoren, idet lovgivningen omkring fødevareproduktionen i Danmark typisk er lavet til fordel for de store virksomheder. Dermed er der behov for en organisation, der særligt kan tale netop disse virksomheders sag – både i pressen og over for politikere, myndigheder og andre beslutningstagere.