Nyt foreningssamarbejde i Aalborg: Lokale foreninger skal bidrage til at løfte børne- og ungeidrætten i Danmark

DIF fortsætter med at finde spydspidsforeninger, der skal tegne ’Fremtidens Idræt for Børn og Unge’ i det historiske partnerskab med A.P. Møller Fonden. Foreningerne er sat sammen til lokale klynger, og i Aalborg skal Aalborg Svømmeklub, Aalborg Idrætsgymnastik og Bowlingklubben Stenhuset samarbejde om at udvikle deres børne- og ungemiljøer.

Aalborg Idrætsgymnastik er én af de tre foreninger, der er udvalgt til at være spydspidser.

Med flere end 800.000 medlemmer under 18 år er Danmarks Idrætsforbund (DIF) den største børne- og ungeorganisation i Danmark.

For at skabe endnu bedre idrætsmiljøer for børn og unge har DIF med støtte fra A.P. Møller Fonden startet ’Fremtidens Idræt for Børn og Unge’, og er nu i gang med at ansætte en række børne- og ungeansvarlige, der skal hjælpe foreninger til at styrke arbejdet med børn og unge. Blandt andet i Aalborg, hvor Aalborg Svømmeklub, Aalborg Idrætsgymnastik og Bowlingklubben Stenhuset er udvalgt til at være såkaldte spydspidsforeninger i projektet.

“Vi har generelt rigtig godt fat i de unge og er gode til at skabe synergier på tværs af bredde og talentmiljøer. Derudover har vi egentlig rigtig mange gode idéer til at udvikle vores tilbud, så vi kan få plads til endnu flere. Så vi ser frem til at få nogle flere hænder og sparring,” siger Sebastian Frische, der er bestyrelsesmedlem i Aalborg Svømmeklub.

Fortsat uforløst potentiale
Hos DIF er der store forventninger til det kommende udviklingsarbejde i Aalborg.

”Når vi i Aalborg vælger at koble to store klassiske idrætter sammen med en mindre nicheidræt, skyldes det, dels at vi med en børne- og ungeansvarlig vil kunne igangsætte et udviklingsarbejde, som vil kunne gavne mange børn og unge, og dels at vi får muligheden for at tilføre en nicheidræt en udviklingsressource, som de ellers ikke selv ville kunne fremskaffe. Det gør det muligt at blive klogere på, hvordan man kan udvikle og samarbejde om idrætten for børn og unge inden for både de store og mindre idrætter.” siger Martin Bro, der er faglig leder for de børne- og ungeansvarlige.

De tre foreninger ser da også store muligheder i at samarbejde på tværs af foreningerne:

“Vi får rigtig mange børn ind, der skal lære at svømme. I stedet for at de forlader idrætten når de har lært at svømme, så kan vi måske enten hjælpe dem videre eller skabe fælles aktiviteter. Vi har for eksempel udspring, som har nogle af elementerne fra gymnastik. Derudover er vi alle tre foreninger, der skal arbejde med at få det optimale ud af den facilitet, vi har til rådighed,” siger Sebastian Frische.

Fakta om spydspidsarbejdet:

• I 2023 og 2024 udpeges et antal foreninger til at være spydspidsforeninger, hvor der skal udvikles og opsamles viden om de succesfulde børne- og ungemiljøer
  • Foreningerne sættes sammen af 2-3 foreninger lokalt, der skal samarbejde om udviklingen
  • Aktuelt er der 7 klynger i gang i Region Midtjylland og 5 i Region Sjælland, mens der i løbet af 2024 vil blive lavet klynger i Region Nordjylland, Region Syddanmark og Region Hovedstaden.
  • Hver foreningsklynge får tildelt en børne- og ungeansvarlig, der skal stå for at drive udviklingsarbejdet og sørge for erfaringsdeling
  • I denne klynge er det Aalborg Svømmeklub, Aalborg Idrætsgymnastik og Bowlingklubben Stenhuset som skal samarbejde om en børne- og ungeansvarlig.

Fakta om Fremtidens Idræt for Børn og Unge:

• A.P. Møller Fonden har bevilget 85 mio. kr. til projektet ’Fremtidens idræt for børn og unge’, der er udviklet af og drives af Danmarks Idrætsforbund.
  • ‘Fremtidens idræt for børn og unge’ er et ambitiøst og omfattende projekt, som løber over de næste fem år.
  • Danmarks Idrætsforbund er paraplyorganisation for 62 danske specialforbund.
  • Under Danmarks Idrætsforbund er der i runde tal 6.000 børne- og ungdomsforeninger og 800.000 medlemmer under 18 år.
  • Projektindsatserne er mange under følgende overskrifter: øge kapaciteten, trænerløfte og trivsel, involvering og rekruttering samt synlighed og videndeling.
  • Se mere om programmet: www.dif.dk/bornogunge

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 8.500 idrætsforeninger og knap 2,1 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.