Skolepatruljen indvier 1000 m2 trafikbane i Herlufmagle

BILLEDREPORTAGE: Fredag var en sand festdag i Herlufmagle, der foruden afholdelse af den årlige sommerfest også kunne fejre, at Susåskolens helt nye – og temmelig store – trafikbane blev indviet.

Både cykler og mooncars var med til at indvie den nye trafikbane på Susåskolen i Herlufmagle. Foto: GF Fonden

- Det er en virkelig fed trafikbane! Og jeg tror, vi kommer til at bruge den rigtig meget!

- Ja, både de små børn og de ældre – og både i skoletiden og i fritiden!

Sådan lød ordene fra Camilla Møller og Felix Kofoed fra 5.a, efter de fredag havde prøvet den helt nye trafikbane, som GF Fonden har doneret til Susåskolen i Herlufmagle, for allerførste gang. Sammen med resten af skolepatruljen havde de to nemlig fået æren af at indvie banen foran hele skolen.

Den nye trafikbane, der snor sig smukt rundt i hele skolegården, giver eleverne mulighed for at blive mere trygge på to hjul og lære glæden ved at cykle i trygge rammer. Og der er ingen tvivl om, at skolens børn har rig mulighed for at øve både balance, sving, at række armen ud, at cykle i rundkørsler, at stoppe for hajtænder og meget mere. Banen har nemlig 400 meter kørebane og alle de kryds og vejanlæg, som også findes i lokalområdet.

Sidst men ikke mindst, så giver banen også lærerne mulighed for at undervise børnene i trafiksikkerhed på et lukket område, inden de begiver sig ud på fælles cykeludflugter. Og netop dét, er Henrik Garde, der er daglig leder på Susåskolen i Herlufmagle, meget taknemmelig for:

Det er lokalrådet i Herlufmagle og omegn, der har taget initiativ til at få lavet den nye trafikbane og søgt GF Fondens Trafiklegat for at finansiere den.

Susåskolens skolepatrulje ventede tålmodigt på, at skoleleder Henrik Garde klippede snoren, så de kunne suse ud på trafikbanen for allerførste gang.
Alle skolens elever var med til indvielsen og stod troligt og heppede og flagede på sidelinjen, da skolepatruljen tog banen i brug for første gang.
Der var smil at finde i ansigterne på samtlige elever til indvielsen af trafikbanen. Særligt hos skolepatruljen, der fik lov til at indvie de 400 meter trafikbane, der nu pryder skolegården.
Ordensmagten lagde også et smut forbi indvielsen og demonstrede på forbilledlig vis, at man selvfølgelig skal køre med cykelhjelm og række hånden op, når man stopper sin cykel.
Felix Kofoed og Camilla Møller går begge i 5.a på Susåskolen i Herlufmagle. Og så er de en del af skolepatruljen.
"Stort tillykke med GF Fondens Trafiklegat – og den helt nye trafikbane – og tak fordi I gør en forskel for lokalområdet og for trafiksikkerheden," lød det blandt andet fra formanden for GF Fonden, Jørgen Kristoffersen, der holdt en lille tale for skolen og dens elever.
Den daglige leder på Susåskolen i Herlufmagle, Henrik Garde, er meget taknemmelig for skolens nye trafikbane. - Jeg er sikker på, at trafikbanen vil blive til stor glæde for skolens elever og lærere, som kan bruge den i både undervisning og frikvarter - samtidig med, at alle byens børn og forældre også kan hygge sig med leg og trafikøvelser i weekender og ferier, siger han.
Den nye trafikbane fylder hele skolegården og snor sig flot rundt om sandkassen med legestativer i midten. På billedet her ses ca. halvdelen af banen.