78 års erfaring og en fod i fremtiden: BAT-AutoMester fornyer sig

To værksteder i henholdsvis Bøvlingbjerg og Lemvig passer ikke bare deres arbejde. De bruger også deres virksomhed til at støtte op, hvor der er behov for det. Om det er til glæde for kunder, lokalsamfund eller hele kloden. Intet er for småt eller stort, til at “vi gør, hvad vi kan,” afslører ejerne

Lars Kamstrup Jepsen (tv), Mikkel Kamstrup Maarupgaard, Sebastian Jensen (th).

Hvis man kommer fra Lemvig-egnen, så kender man sikkert Leo Düring Jensen og Lars Kamstrup Jepsen. De er makkerparret, der med sikker hånd kører de to lokale værksteder under navnet BAT-AutoMester, og som bruger en del af overskuddet til at bakke op om lokalsamfundet, hvor de blandt andet sponsorerer trøjer og støtter løb, idrætsklubber og baskethold.
“Der er færre tiltag for de unge i dag. Vi prøver at gøre, hvad vi kan for at holde liv i de små samfund,” mener værkstedsejer Leo Düring Jensen, der selv er glad for den lokale opbakning til ham og værkstedet igennem mange år.

Fra maskinstation til moderne værksted
Leo Düring Jensen på 70 år og Lars Kamstrup Jepsen på 48 år er begge født og opvokset i Bøvlingbjerg, hvor deres interesse for at skrue på en motor startede tidligt. Leo begyndte sin karriere som selvstændig i 1978 på farens maskinstation og senere på Tangsøgade, hvorfra han i dag driver både værksted og tankstation med bilvask samt sælger scootere og knallerter. Lars blev udlært ved Leo i 1996. I 2018 blev Lars medejer og ved samme lejlighed overtog man værkstedet på Storegade i Lemvig samt Shell Express i Tørringhuse. Lars er altid at finde i Lemvig-afdelingen. Martin Brouw Pedersen er værkfører i Bøvling-afdelingen, hvor Leo styrer al økonomi og bogholderi.

Selvom de to sammenlagt har hele 78 års erfaring i branchen, er de ikke bange for at forny sig. Tværtimod. De har netop taget et vigtigt skridt ind i fremtiden, da de har valgt at blive en del af AutoMester E+. Det lille E+ er blandt andet forbrugernes garanti for, at de kan servicere og reparere elbiler og samtidig tilbyde reservedele, der er lidt grønnere end alternativet.
“Vi er klar til at tage imod kundernes elbiler, og vi ser, at flere nu begynder at skifte deres gamle biler ud med dem,” beretter Lars Kamstrup Jepsen, der afslører, at de ansatte har været på adskillelige heldagskurser for at blive certificerede og leve op til de nye krav.

Selvom de hos BAT-AutoMester erkender, at der stadig er lang vej, førend autobranchen rimer på miljø, er de stolte af deres indsats, der går i retning af en lidt mere bæredygtig drift af forretningen.
“Vi arbejder løbende på at reducere vores CO2-aftryk ved at genanvende dæk, rense oliefiltre, raffinere olien og i det hele taget være opmærksomme på energiforbruget,” forklarer Lars Kamstrup Jepsen. Han bliver suppleret af medejeren: “Vi gør, hvad vi kan. Og så er det bare et plus, at hver gang vi laver et serviceeftersyn efter fabrikkens forskrifter på en elbil, så får kunderne både vejhjælp og bevarer fabriksgarantien.”

AutoMester vejleder desuden om miljøvenlig kørsel og planter et træ for hvert serviceeftersyn.

Vestjysk ordentlighed og lokalt engagement
De to værkstedsejere er kendt for deres jordnære og åbne tilgang til kunderne. ‘Ordentlighed’ er det mantra, de lever efter hver eneste dag.
“Det handler om, at de kan få en god snak med den mekaniker, der har repareret deres bil og så få god, økonomisk rådgivning,” mener Leo Düring Jensen. Den tilgang har sikret dem topkarakterer og flotte ord på Trustpilot, hvor kunderne roser deres personlige service, gode håndværk og de gratis lånebiler, hvor den næste - selvfølgelig - skal være en elbil.

En del af medvinden kan ifølge værkstedsejer Leo Düring Jensen tilskrives, at de har været en del af AutoMester-kæden siden 1997:
“Det viser seriøsitet og er garant for kvalitet. Så for kunderne betyder det, at de kan være sikre på et højt serviceniveau og godt håndværk. Det fortsætter vi med at stå for - nu også inden for elbiler.”

Fremtiden kalder på flere hænder
Selvom de allerede har to svende, to lærlinge og en ny lærling på vej, står de og mangler endnu en mekaniker.
“Vi har søgt og søgt, men der er mangel på kvalificerede folk her i området,” oplever Lars Kamstrup Jepsen.

De to værkstedsejere håber, at deres vision om en lidt grønnere fremtid for branchen med deres nylige tiltrædelse til AutoMester E+ vil tiltrække nye talenter, der er klar til at hoppe med på vognen.

Lars Kamstrup Jepsen (tv), Martin Brouw Pedersen (th).