Her er dansk erhvervslivs ønskeliste til det nye Europa-Parlament

Europa-Parlamentsvalget er slut og nu lyder startskuddet til fem afgørende politiske år for de 15 danske parlamentarikere, som skal levere på valgløfterne. Der er akut behov for at styrke Europas konkurrenceevne, skrue op for tempoet i klimakampen og sikre europæisk forsvar og sikkerhed. Det bør stå øverst på parlamentarikernes to do liste, mener DI’s topchef.

Dansk Industris adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen

Danskernes stemmer er gjort op, og 15 danske parlamentarikere skal de kommende fem år kæmpe for ikke bare Danmarks og dansk erhvervslivs interesser i Bruxelles, men hele Europas. Og der er rigeligt at tage fat på, mener DI’s adm. direktør.

- Europa er under hastig forandring og opbrud, og vi befinder os lige nu ved en skillevej, hvor de politiske beslutninger, der træffes får helt afgørende betydning for fremtidens udvikling, vækst og velstand. De rigtige forudsætninger og muligheder for at fastholde et stærkt og velstående Europa findes. Det gælder både i forhold til innovation, teknologisk udvikling, investeringer og meget mere. Men det er et stort og seriøst problem, at vi er ved at ødelægge disse muligheder for os selv i Europa, hvis EU ikke udviser handlekraft og hurtigt bliver moderniseret og reformeret, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI, og fortsætter:

- Vi ønsker alle et sikkert, trygt og grønnere Europa, som vi med stolthed kan give videre til de næste generationer. Hvis de nyvalgte parlamentarikere skal sikre det, så skal de først og fremmest fjerne de mange snubletråde, der er for virksomhedernes udvikling i Europa. For det er virksomhederne, der både leverer de løsninger, der netop skal sikre tryghed og grøn omstilling, men så sandelig også den økonomi, der er motoren i vores samfund.

I dag halter væksten i Europa i forhold til i USA og i Kina. Udfordringerne i Europa står næsten i kø; bøvlede regler og lange sagsbehandlingstider på godkendelse af produkter, som gør det så meget nemmere at drive virksomhed uden for Europa, at vi risikerer at eksportere produktion og arbejdspladser i stedet for varer og tjenester.

- Når vi eksempelvis taler om grøn omstilling i Europa, drøner USA og Kina afsted med en hastighed og smidighed, som vi har svært ved at matche i Europa. De grønne virksomheder skal helst blive og udvikle sig i Europa. Hvis konkurrenceevnen ikke bliver styrket, så risikerer vi at tabe – ikke bare i den globale konkurrence, men også i klimakampen, siger Lars Sandahl Sørensen.

Mens der skal ryddes op i EU-regelsættet, haster det også med at få gennemført politik, der kan sætte turbo på den grønne omstilling. For ud over at klimamålstregerne nærmer sig, så stiger de globale temperaturer også.

- I år blev der målt det varmeste forår i Danmark nogensinde. Klimaforandringerne er altså til at mærke på, og jeg er både urolig og utålmodig, hvad angår klimahandling globalt. I Europa har vi alle forudsætninger for at tage globalt klimalederskab, og det nye Europa-Parlament skal meget hurtigt beslutte et 2040-klimamål på 90 pct. CO2-reduktioner, som sender et klart signal til markeder og lande om at skrue op for den grønne omstilling, siger Lars Sandahl Sørensen.

Derudover er det centralt, at der opbygges et stærkt forsvarssamarbejde i Europa, så vi kan sikre borgere, virksomheder og institutioner i en usikker geopolitisk verden præget af krig og øget trusselsniveau.

- Ingen kan stå alene i en usikker verden. Derfor skal EU stå stærkt sammen og vi skal sammen investere i vores forsvar. Jeg glæder mig da også over, at partierne langt hen ad vejen er enige om, at vi skal opruste indsatsen på europæisk niveau. Nu skal de så også bare levere på det, og det mener jeg bør ske allerede i 2024, siger Lars Sandahl Sørensen.

Kontakt presseafdeling på tlf. +45 3377 4500 (modtager ikke sms) for yderligere informationer og kommentarer.

DI: EU's statsledere sikrer virksomhedernes rettigheder i kriseforslag26.6.2024 15:53:49 CEST | Pressemeddelelse

EU’s kommende krisestyring skal ikke kunne tvinge virksomheder til at dele deres dyrebare forretningshemmeligheder med deres værste konkurrenter i tilfælde af en krise som f.eks. en ny pandemi. Det har EU’s statsledere besluttet på et møde i Bruxelles i dag. Dermed imødekommer statslederne et stærkt ønske fra bl.a. dansk erhvervsliv om at pille muligheden for at dele forretningshemmeligheder ud af EU-Kommissionens oprindelige forslag. Beslutningen vækker stor glæde i landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri.