Trods utilfredsstillende resultat i 2023: hummel fastholder ambition om at blive top-10 sportsbrand i verden
Det danske sportsbrand hummel kommer ud af 2023 med en ny omsætningsrekord på 2,225 mia. kr., mens en realisering af varelageret, udfordrende kundeforhold og en stigende rente giver røde tal på bundlinjen. Et utilfredsstillende resultat, mener hummels CEO, Lars Stentebjerg, der dog forventer at være tilbage i sorte tal i 2024. Ambitionen på sigt er fortsat at blive blandt de 10 største sportsbrands i verden.
Trods et udfordrende sportsmarked fortsætter hummel-vinklerne med at være populære. Det afspejler sig i regnskabet for 2023, hvor det danske brand for tredje år i træk sætter ny toplinjerekord. Her stiger omsætningen fra 2,201 mia kr. i 2022 til 2,225 mia. kr. i 2023.
Omvendt koster en realisering af varelageret, en stigende rente og konkurser hos store, europæiske kunder på bundlinjen, der viser et underskud på 97 mio. kroner.
hummels CEO, Lars Stentebjerg, kalder det et utilfredsstillende resultat, men slår samtidig fast, at det har været nødvendigt for at kunne blive profitabel igen.
”Foruden et hårdt og presset sportsmarked har vi primært stået med en stor udfordring i forhold til et for højt varelager, hvor vi har haft et efterslæb fra de sidste par år. Det har vi været nødt til at tage konsekvensen af med et ekstraordinært fokus på realisering af varelageret. Det har kostet os på den korte bane, men det har vi gjort med åbne øjne, da det er et resultat af den vækststrategi, vi har lagt i tæt samarbejde med vores ejere for at kunne tage det næste skridt,” udtaler Lars Stentebjerg.
Tilbage i sorte tal i 2024
hummel har de senere år oplevet massiv vækst under ledelse af Allan Vad Nielsen, men i april 2024 valgte han efter syv år i spidsen at træde tilbage som CEO og give stafetten videre til hummels daværende driftsdirektør, Lars Stentebjerg.
Til trods for det negative resultat i 2023 lægger den nye direktør dog ikke skjul på hummels ambition om at blive blandt de 10 største sportsbrands i verden, hvor man via et øget fokus på kerneforretningen vil vinde den individuelle forbruger og blandt andet være Europas førende teamsport leverandør.
”Teamsport udgør en vigtig del af vores kerneforretning, og det er blandt andet inden for denne kategori, at vi skal skalere vores vækst de kommende år. Men vi er også meget mere end et teamsport brand. Vi er et sport lifestyle brand, og det skal afspejle sig i hele den måde, som vi driver vores forretning,” forklarer Lars Stentebjerg og uddyber:
”Derfor har vi også lavet en rekalibrering af vores strategi, hvor vi skal have skærpet fokus og tilbage til vores rødder inden for sport. Vi står med et unikt brand med en fantastisk arv inden for sport, lifestyle og karma, og det skal vi udnytte til at vinde den individuelle forbruger og derved styrke brandet globalt."
Lars Stentebjerg understreger, at den nye strategi ikke indebærer lukning af hverken kategorier, markeder eller distributionskanaler. Til gengæld vil man opleve et øget fokus på virksomhedens kerneforretning inden for teamsport, de største wholesalekunder og egen e-com forretning.
”Det er et langt, sejt træk, men vi fastholder vores ambition om at ramme en omsætning på 4 mia. DKK med et overskud før skat på min. 300 mio. kr. i 2028. Efter et par udfordrende år begynder det nu endelig at lysne, og vi forventer et positivt 2024, hvor vi igen vil være tilbage i sorte tal. Herefter er det vores klare forventning, at det vil accellere både på top- og bundlinjen,” slutter hummel-direktøren.
Kontakter
Nicolai JohansenPR & Communication Manager
Tlf:20743751nijo@hummel.dkBilleder
Om Hummel
hummel er et dansk sports- og modebrand med en historik, der rækker tilbage til 1923. hummel designer, producerer og markedsfører sportstøj, træningstøj, udstyr og sneakers til både børn og voksne, kvinder som mænd. Gennem de fire produktkategorier teamsport, footwear, kids, sport lifestyle samt udvalgte premium co-labs, leverer hummel flere gange årligt nye styles i deres gennemførte mix af retro og tidsaktuelle trends. hummel A/S er en del af Thornico koncernen.
Følg pressemeddelelser fra Hummel
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Hummel
Dansk modebrand designer unik landsholdstrøje som hyldest til fællesskabet23.10.2024 15:00:11 CEST | Pressemeddelelse
Det danske modebrand HALO har i samarbejde med hummel og DBU designet en ny landsholdstrøje, som herrelandsholdet skal bære i Nations League-kampen mod Spanien den 15. november i Parken. Trøjen er en hyldest til fællesskabets styrke og taler samtidig ind i en stigende trend, hvor fodbold og mode smelter sammen.
Brøndby IF og hummel hylder mangfoldighed med specialdesignet trøje24.9.2024 10:13:16 CEST | Pressemeddelelse
I en ny kampagne går Brøndby IF og det danske sportsbrand hummel sammen om at sætte fokus på lighed, inklusion og mangfoldighed. Den vision bliver realiseret med en unik trøje, der skal sende et budskab om, at der er plads til alle - både på stadion og i byen.
Isbrydende aftale: hummel indgår unikt samarbejde med fodboldforbundet på verdens største ø30.8.2024 09:58:46 CEST | Pressemeddelelse
Det danske sportsbrand hummel har netop offentligjort en ny fireårig aftale med det grønlandske fodboldforbund, Kalaallit Arsaattartut Kattuffiat (KAK). Aftalen træder i kraft med øjeblikkelig virkning og har til formål at hylde Grønlands kulturelle arv og unikke identitet.
hummel i spansk dominans: Tre gange flere klubber end nærmeste konkurrent28.8.2024 09:33:34 CEST | Pressemeddelelse
Det danske sportsbrand hummel har de senere år styrket sin position som det førende teamsport brand i Spanien. Med den nyeste tilføjelse af Celta Vigo sponsorerer hummel nu 20 procent af alle professionelle spanske klubber inden for fodbold, håndbold, volleyball og basketball.
For andet år i træk: Werder Bremen og hummel sætter ny salgsrekord af hjemmebanetrøjer23.8.2024 09:01:29 CEST | Pressemeddelelse
Det danske sportsbrand hummel og Bundesliga-klubben Werder Bremen kan for andet år i træk fejre en milepæl i deres partnerskab. Efter sidste års succes med hjemmebanetrøjen har den nye 2024/25-trøje sat nye rekorder og opnået de højeste salgstal i klubbens historie.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum