Et foruroligende indblik i hverdagen i folkeskolen

Debatbogen Lærerkollaps er både Anja Rosa Qvists personlige fortælling om folkeskolen, som den ser ud i dag, og et vigtigt bidrag til debatten om skolens fremtid. Det er et indlæg fra en, der kender hverdagen i skolen både som lærer, leder og den medarbejder, der gik ned med stress.

Lærerne prøver med større og større desperation at holde hovedet ovenvande i en stresset hverdag. Illustration af Rikke Bisgaard. ©Rikke Bisgaard

Hvem ved, hvordan en helt almindelig skoledag ser ud? Det gør de lærere og børn, der til daglig bruger flere timer i klasselokalerne. Hvem tager beslutningerne om, hvordan skolen skal være og hvilke mål, den skal opfylde? Det gør politikere og andre beslutningstagere, der har deres daglige gang langt væk fra klasselokalerne. For ti år siden resulterede det i en gennemgribende folkeskolereform, der ikke har gjort hverdagen bedre for de mange skoleelever og lærere. Problemerne med mistrivsel vokser, inklusionen halter og de faglige resultater går den forkerte vej.

Ingen kan være uenige i, at børnenes trivsel og faglige udvikling bør være det centrale i folkeskolen. Men folkeskolen er i dyb krise, og gennem personlige historier belyser Anja Rosa Qvist blandt andet de fysiske og psykiske konsekvenser af at skulle undervise børn i mistrivsel i en konstant presset hverdag præget af uro, konflikter og manglende læring.

HVERDAGEN I KLASSELOKALET

Læs om elever, der forlader klasselokalerne i afmagt, og ingen voksne har mulighed for at hjælpe, for hvem skal så tage hånd om resten af klassen og konflikterne i klasselokalet. Og mød magtesløse lærere, der kæmper en kamp mod computernes spilmuligheder, når der skal undervises.

Når man som lærer vedholdende insisterer på at løse både børnenes og skolens udfordringer, så kæmper man en kamp, der stort set er umulig at vinde, som det ser ud i dag. For Anja Rosa Qvist endte det med et stresskollaps og en langtidssygemelding – og hun er ikke den eneste. Lærerkollaps giver en stemme til de mange undervisere, der dagligt kæmper med urimelige arbejdsforhold, vedvarende forandringer, modsatrettede krav og udbrændthed. Forfatteren argumenterer for nødvendigheden af ændringer i uddannelsessektoren for at skabe anderledes arbejdsbetingelser og dermed også en bedre undervisning for eleverne.

Lærerkollaps er et hårdtslående bidrag til diskussionen om, hvad det er for en skole, vi har, og hvad det er for en, vi burde have, så både børn og voksne trives og udvikler sig.

OM FORFATTEREN

Anja Rosa Qvist (født 1971) er uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, herefter læreruddannet med diplom i ledelse. Hun har tidligere arbejdet som journalist på B.T og Politiken og været ansat som kommunikationschef i Grønland, siden lærer ved flere folkeskoler i perioden fra 2008-2024. Hun var leder på en større byskole fra 2018-2021. I dag er Anja Rosa Qvist selvstændig konsulent. Hun har skrevet i alt ti undervisningsbøger.

Titel: Lærerkollaps
Forfatter: Anja Rosa Qvist