Ny adm. direktør for Coop

Thor Skov Jørgensen

Thor Skov Jørgensen, 42 år, tiltræder 19. juni som ny adm. direktør/CEO for Coop Danmark A/S.

Han kommer fra jobbet som finansdirektør/CFO i energiselskabet OK.

“Efter at vi har haft en grundig afdækning af mulige kandidater, er vi overbeviste om, at vi med Thor har fundet den helt rigtige CEO til at stå i spidsen for de omfattende forandringer, som Coop skal igennem. Jeg har haft fornøjelsen af at lære Thor at kende igennem de seneste 6 måneder og har mødt et godt menneske, en god leder og en yderst kompetent dagligvareleder. Thor vil sikre et stærkt fokus på drift og lønsomhed og samtidigt styrke Coops særkende, herunder vores kollegaers potentiale og forstærke Coops position på markedet,” siger bestyrelsesformand Jeff Gravenhorst.

Coop indgik for knap to måneder siden en historisk aftale med OK, der indebærer, at OK køber en del af Coop Danmark og sammen med Coop amba tilfører selskabet to milliarder kr.  i ny kapital. Med aftalen får OK bestemmende indflydelse over Coop Danmark. Lige nu afventer aftalen konkurrencemyndighedernes godkendelse.

”Jeg glæder mig til sammen med mine 40.000 nye kollegaer at genrejse Coop til glæde for de to millioner medlemmer og de ca. 800.000 kunder, der hver dag handler i Coops butikker. Det vil kræve et enklere og mere handlekraftigt Coop, hvor samspillet mellem butikker og alle centrale funktioner er afgørende. Ligesom det også vil kræve, at vi bygger videre på Coops særkende og DNA: De unikke varemærker, ansvarligheden og den lokale forankring, som har skabt virksomhedens unikke historie. Vi skal have levende, travle, lokalt forankrede butikker, hvor medarbejderne er glade for at arbejde og kunder elsker at handle,” siger Thor Skov Jørgensen.

Før han kom til OK i 2023, var han en del af topledelsen i Salling Group, hvor han bl.a. har været driftsdirektør i Netto, direktør for Føtex og den øverst ansvarlige for selskabets e-handel og digitale forretning.

Thor Skov Jørgensen vil først komme med konkrete udmeldinger, når aftalen med OK er godkendt af konkurrencemyndighederne, hvilket forventes at ske i slutningen af denne måned.

Coop familien består af ca. 950 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount, som sidste år havde en samlet omsætning på ca. 50 mia. kr.

700 Coop-butikker holder åbent Grundlovsdag3.6.2024 08:34:48 CEST | Pressemeddelelse

Alle større butikker skal være lukkede Grundlovsdag, 5. juni. Men de mindre butikker må gerne holde åbent. Derfor kan man på onsdag handle helt som normalt i ca. 700 af Coops butikker. Det er først og fremmest Brugsen/Dagli´Brugsen og 365discount, hvor godt 630 butikker holder åbent hele Grundlovsdag. De resterende er Kvickly og SuperBrugsen, som er placeret ved havne- eller turistområder, hvor der er dispensation for lukkeloven. Man kan se åbningstiderne i den lokale butik, på butikkens hjemmeside eller i Coop appen.

International hæder til 3 af Coops egne varer27.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

To Änglamark-produkter og en Coop-vare har netop modtaget den fornemste internationale hæder til kædernes egne mærker. Det er sket ved den årlige prisuddeling, PLMA 2024, som den uafhængige organisation, Private Label Manufacturers Association International, står bag. Ved årets prisuddeling var 550 forskellige produkter fra 72 forskellige kæder i 23 lande med i kapløbet om hæderen. Varerne vurderes efter deres koncept, design og i hvor høj grad de giver værdi for kunderne. De tre vindere fra Coop Danmark er: Änglmark Colour Vaskemiddel, refill Änglamark brun sæbe Coop Protein Bar choco mint Änglamark-produkterne fremhæves for at bringe plastic-reduktion til et nyt niveau og for det gode design. Coop Protein Bar roses for smag, design og koncept. ”Coop har historisk altid lagt vægt på at have stærke unikke egne varer. Derfor er det glædeligt med denne internationale anerkendelse af disse produkter, som er udviklet i vores fælles nordiske indkøbsselskab, Coop Trading,” siger kategoridire