Dronningen åbner kunsteventet Find elefanten – oplev Aarhus

Når kunsteventet Find Elefanten – oplev Aarhus åbner i Aarhus den 20. juni bliver det under overværelse af H.M. Dronning Mary. Tilmelding for presse senest den 19. juni.

Fem dekorerede og farvestrålende elefantfigurer set bagfra
30 elefanter, alle dekoreret af danske og internationale kunstnere, kan opleves i Aarhus fra den 20. juni i forbindelse med kunsteventet Find elefanten - oplev Aarhus, der skal få os til at tale om psykisk sygdom.

Tid: Den 20. juni 2024 kl. 10.30 – 11.30

Adresse: Aarhus Øje, Helga Pedersens Gade 81, 8000 Aarhus C

Program:

Kl. 10.30

Dronningen ankommer til Aarhus Øje ved hovedindgangen. Psykiatrifondens formand Torsten Bjørn Jacobsen, Psykiatrifondens direktør Marianne Skjold og medvært for Aarhus Øje Karin Salling tager imod.

Kl. 10.35

Torsten Bjørn Jacobsen byder velkommen med en kort tale. Dronningen åbner officielt eventet ved at afsløre den elefantskulptur, som skal stå ved Lighthouse hele sommeren.

Kl. 10.40

Torsten Bjørn Jacobsen vil herefter introducere Benthe Erdland og Edith Øverup-Mauritzen fra bostedet Enghaven i Horsens, som vil læse egne digte inspireret af ’elefanten i rummet’: psykisk sygdom.

Kunstner Phuc Van Dang, hvis skulptur ’Fællesskab’ er inspireret af beboernes livshistorier, vil være tilstede.

Kl. 10.50

Torsten Bjørn Jacobsen, Marianne Skjold og Karin Salling følger Hendes Majestæt Dronningen indenfor. Pressens deltagelse slutter her.

Tilmelding til:

Sarah Cecilie Boss, pressechef i Psykiatrifonden, på tlf. 23712688 eller mail scb@psykiatrifonden.dk

Seneste tilmelding: Den 19. juni kl. 12

Og hvorfor lige en elefant?

Vi bliver nødt til at tale om elefanten i rummet. De fleste af os vil på et tidspunkt i livet få en psykisk sygdom, ligesom mange af os er pårørende til en ven eller et familiemedlem med psykisk sygdom. Alligevel har vi nemmere ved at tale om at have ondt i benet end i sindet. Psykisk sygdom er elefanten i rummet. Den fylder en del, men den er svær at tale om og forbundet med en masse fordomme.

Fra den 20. juni til den 21. august 2024 indtager en flok farverige elefanter Aarhus. De flotte elefantskulpturer er malet af nationale og internationale kunsterne, og de vil udgøre en gratis og familievenlig kunstrute gennem Aarhus’ historiske gader og stræder. I ni uger kan både lokale og turister gå på opdagelse i byen og finde de mange elefanter mellem de store seværdigheder og byens gemte perler.
Kunsteventet runder af med en fantastisk farvel-weekend, og ved den efterfølgende auktion på Hermans i Tivoli Friheden den 10. september kan elefanterne købes. Overskuddet går til Psykiatrifondens arbejde.

Find Elefanten – Oplev Aarhus er skabt af Psykiatrifonden og Wild in Art i partnerskab med Aarhus Kommune.

Eventet er lavet sammen med en lang række lokale partnere og bygger på den stærke tradition for kultur og åbent byliv i Aarhus.

Psykiatrifonden er en privat, sygdomsbekæmpende organisation, der kæmper for, at alle mennesker med psykisk sygdom og de, som er i risiko for at få det, mødes med forståelse og får den hjælp og rådgivning, de har brug for. I tide.

Wild in Art er en førende organisation inden for offentlige kunstbegivenheder og kreative projekter verden over. Gennem inkluderende og farverig kunst hjælper Wild in Art organisationer og andre partnere med at sætte fokus på specifikke emner.

Læs meget mere på Find Elefanten – Oplev Aarhus og https://www.instagram.com/findelefanten/

Fem dekorerede og farvestrålende elefantfigurer set bagfra
Orange og grøn elefantfigur ses i fotostudie.
Alle de dekorerede elefanter blev fotograferet inden åbningen.
Fem elefantfigurer i blå, grønne, sølv og blå farver ses bagfra side om side.
Alle elefantfigurer er dekoreret af hver sin kunstner.
Skærmbillede af app med informaton om elefanterne iFind elefanten - oplev Aarhus.
I forbindelse med Find elefanten - oplev Aarhus vil man kunne finde alle elefanterne og meget mere viden om eventet på en app.

Find elefanten: Dronningen åbner kunstevent og roser Benthe og Ediths digte20.6.2024 16:08:03 CEST | Presseinvitation

Elefanten i rummet i form af et kunstværk af Aarhus-kunstneren Hans Krull blev afsløret af H.M. Dronning Mary ved Aarhus Øje i dag. Det markerede åbningen af sommerens kunstevent, der skal få os til at tale åbent om psykisk sygdom, Find elefanten - oplev Aarhus. To beboere fra bostedet Enghaven i Horsens læste hver et digt op for Dronningen og mødte tydelig støtte og opbakning.