Øget fokus på udenlandske butikstyve

Mette Frederiksen og Christel Schaldemose var på besøg i MENY på Frederiksberg for at tale om organiseret udenlandske butikstyve, som er et stadig større problem for bl.a. dagligvarebutikkerne. Hver tredje dømte er nu udlænding.

Købmand Jesper Guldbrandsen fra MENY Domus Vista på Frederiksberg viser Mette Frederiksen og Christel Schaldemose rundt i butikken DSK

Købmand Jesper Guldbrandsen fra MENY Domus Vista på Frederiksberg og De Samvirkende købmænd tog imod Statsminister Mette Frederiksen og Socialdemokratiets spidskandidat og medlem af Europa-Parlamentet, Christel Schaldemose, for at diskutere de udfordringer, dagligvarebutikkerne står over for med hensyn til organiseret udenlandsk kriminelle. Kriminelle, der i stigende grad hærger de danske dagligvarebutikker. Det er butikstyve - som udover at stjæle - tit og ofte udviser en truende og meget konfronterende adfærd, når de bliver taget på fast gerning.

”Vi har igennem lang tid haft en meget målrettet fokus på netop butikstyverier, som er et stigende problem i Danmark, og som heldigvis også har Justitsministeriets fokus. Men tallene fortsætter den forkerte vej, og er nået det højeste niveau i over 20 år. En stor del af problemet er udenlandske butikstyve, der opererer i grupper og tit og ofte stjæler større partier af varer. Det er dyrt for den enkelte købmand i form af tab af varer og tilkøb af nye tyverisikringstiltag for at dæmme op for problemet. Dertil kommer de mange ressourcer, der bliver brugt på at tilbageholde butikstyvene og får dem registreret,” siger adm. direktør for De Samvirkende Købmænd, Jannick Nytoft.

”Men mange af de udenlandske butikstyve har også en mere konfronterende adfærd, end vi har været vant til. Det går udover medarbejderne og arbejdsmiljøet. Det kan ikke være rigtigt, at man skal føle sig truet af butikstyve, fordi man passer kassen i en butik,” understreger Jannick Nytoft.

Ifølge en undersøgelse af De Samvirkende Købmænd vurderer mere end hver fjerde af de adspurgte købmænd, at over halvdelen af butikstyvene er udenlandske statsborgere, mens en fjerdedel vurderer, at det gælder for mellem 25 og 50 pct. af tyvene.

Domsstatistikker viser, at omkring hver tredje, der blev dømt skyldig for butikstyveri i 2022, var udenlandsk statsborger – en markant stigning sammenlignet med tidligere år. Dette skaber særlige udfordringer for både købmanden og myndighederne, herunder sprogbarrierer og større desperation blandt de pågrebne butikstyve, som kan føre til eskaleringer og yderligere komplikationer i sagsbehandlingen.

Billeder

Købmand Jesper Guldbrandsen fra MENY Domus Vista viser Statsminister Mette Frederiksen og Socialdemokratiets spidskandidat og medlem af Europa-Parlamentet, Christel Schaldemose, rundt.