Million til projekter for udsatte i Region Syddanmark

22 organisationer har netop fået den glædelige nyhed, at de har fået del i 1 mio. kr. til deres projekt for udsatte i Region Syddanmark. Pengene kommer fra LB Foreningen, som hvert år uddeler en mio. kr. til lokale og regionale projekter. Der blev i gennemsnit uddelt 45.454 kr. per projekt. Det største beløb var på 93.710 kr. og det mindste på 11.000 kr.

PR Foto

Udflugter for sårbare unge i Tønder, idræt for sindslidende i Varde, kærlige måltider for udsatte unge i Odense og en morgencafe for hjemløse i Esbjerg er overskrifterne på nogle af de mange projekter, der blev tilgodeset, da LB Foreningens lokale uddelingsråd i Region Syddanmark valgte de konkrete aktiviteter, der skulle støttes.

”Vi vidste godt, at vi havde et superstærkt civilsamfund i Region Syddanmark, men alligevel er vi blevet positivt overrasket over det store engagement og de mange ildsjæle, som har leveret over 100 rigtig gode ansøgninger. Vi måtte skuffe mange, men vi er meget tilfredse med at kunne støtte 22 forskellige projekter, som vi er sikre på gør en kæmpeforskel for udsatte borgere i regionen, ” siger Ulla Frese, delegeret i LB Foreningen og del af uddelingsrådet i Region Syddanmark.

Den største donation var på 93.710 kr. til Red Barnet i Esbjerg og deres arbejde med at skabe spændende oplevelser og fællesskaber for udsatte børnefamilier og den mindste var til Aflastningstjenesten i Esbjerg og Varde som får 11.000 kr. til at arrangere middage med frivillige besøgsvenner og deres besøgsværter.

Der blev bl.a. også midler til Cafe Parasollen i Vejle, som fik 55.400 kr. til sit arbejde med mennesker i udsatte livspositioner, og til BROEN Svendborg, som fik 25.000 kr. til deres arbejde med børn og unge, der mangler midler til at komme til idræt.

I alt modtog LB Foreningen i Region Syddanmark 102 ansøgninger til en samlet ansøgningssum på knap 10 mio. kr.

De valgte projekter i Region Syddanmark er:

Modtager

Beløb

Red Barnet Esbjerg

Spændende oplevelser og fællesskaber for udsatte børnefamilier hos Red Barnet i Esbjerg. Hos Red Barnet i Esbjerg drives en række Småbørnsklubber af frivillige for familier i udsatte positioner, som har brug for lidt ekstra støtte. Den primære målgruppe i projektet er sårbare børn i alderen 0-6 år.

CAFE PARAPLYEN VARDE

Aktiviteter i fællesskab for udsatte mennesker. Igennem aktiviteter opleves der et fællesskab uanset social status, alder og køn og hver enkelt bruger kan vokse og få overskud til, at være der for andre.

Gademix - KFUM's Sociale Arbejde i Kolding

Udsatte unge ind i fællesskabet og ud i livet. Gennem ugentlige fællesspisninger og samtaler vil frivillige tilbyde unge et fællesskab og mulighed for at bygge bro til fritidsliv, uddannelse, job og andre fællesskaber, når de unge skal videre ud i livet.

Blå Kors Danmark i Aabenra

Sommerferieophold til styrkelse af livsmod og livsglæde for udsatte. Nogle dages ferie kan være et pusterum fra hverdagens belastninger og pres. Lyse, glade dage at se frem til, der udover at give gode oplevelser, fremmer relationer og fællesskaber. Alt sammen til styrkelse af livsmod og livsglæde for den enkelte.

Blå Kors Danmark i Vejle

Aktiviteter for børn, der kommer fra hjem med misbrug af alkohol eller stoffer. Der gives midler til en månedlig dagsudflugt for børn og forældre, der er tilknyttede Barnets Blå Hus.

SAND - De hjemløses landsorganisation

Netværk for hjemløse i Esbjerg. Formålet med projektet er at give hjemløse og tidligere hjemløse mulighed for at skabe et socialt netværk, der kan styrke dem i deres livsudfoldelse.

Fonden Morgencafé For Hjemløse

Bindeleddet Esbjerg støtter unge i udsatte positioner ind i lokalsamfundet. Bindeleddet samarbejder med en række sportsforeninger i Esbjerg, der tager de unge ind i klubben. De unge støttes af en af Bindeleddets frivillige, der har samme interesser.

Broen-Vejen

Alle har ret til et fritidstilbud. Der gives midler til, at Broen Vejen kan betale kontingent og evt udstyr til aktiviteter så udsatte børn / unge mellem 6 -17 år kan komme ud i fællesskaber / foreningslivet

KFUM's Sociale Arbejde, Café Parasollen i Vejle

Glæde gennem sunde fællesskaber. Der gives midler til medlemskaber for gæster og frivillige, så de kan indgå i motionstilbud i Idræt i dagtimerne samt midler til at lønne en motivator og koordinator, som kan følge med gæsterne, hjælpe og vejlede dem og deltage sammen med dem i disse tilbud.

Det Kærlige Måltid S/I

Udsatte unge i stærkt fællesskab laver mad til kriseramte familier i Odense. Der gives midler til forankring og udvikling af Det Kærlige Måltids nyeste

afdeling i Odense, hvor udsatte unge mødes om at lave mad med frivillige.

FitforKids Haderslev

FitforKids Haderslev – Gratis sundhedsforløb for udsatte børn og deres familier

Sind Tønder Lokalforening

Sommerferie for brugere med psykiske vanskeligheder, på lige fod med borgere uden forhindringer.

CAFE PARAPLYEN I ODENSE

Alkoholfri ølejr for Café Paraplyens gæster og frivillige til Læsø

Broen Svendborg

Arbejde for socialt udsatte børn og unge i Svendborg Kommune.

Broen Tønder

Ferielejr for børn/unge der blomstrer. Målrettet udsatte børn - fokus på inkluderende fællesskaber.

Idrætsforeningen For Sindslidende

Der gives midler til IFS VESTJYDERNE til arrangementer for psykisk sårbare brugere i Varde Kommune.

Red Barnet Haderslev

Fællesskab for udsatte familier i Haderslev Kommune.

Red Barnet Aabenraa

Red Barnet Aabenraa søger midler til udførelse af aktiviteter i naturen for børn og voksne.

Multistedet 15+

Udflugter for sårbare og ensomme unge. Samværet på udflugter er en god mulighed for at lære hinanden at kende i forskellige situationer. Dette skaber accept af deres forskelligheder, samt venskaber.

Cafe Finns Paraply S/I

Mad & Maling i Esbjerg. Projektet vil skabe rammer med indhold, som unge udsatte efterspørger. En gang ugentlig vil man byde ind til fællesspisning i KORN180, hvor fokus er simpel-making aftensmåltid, som de unge inddrages i lige fra indkøb, madlavning og oprydning.

UFL- Lillebælt

Aktiviteter ud-af-huset/i det offentlige rum for unge og voksne med særlige behov i fritidsklub i Ejby, hvor unge/voksne over 18 år med særlige behov kan finde trygge rammer, hvor der kan skabes sociale relationer og fællesskaber.

Aflastningstjenesten

Spis sammen hygge for frivillige besøgsvenner med deres besøgsværter i Varde og Esbjerg.

Ulla Frese, delegeret i LB Foreningen og medlem af uddelingsrådet i Region Syddanmark

LB Foreningen er ejer af LB Forsikring, som er Danmarks største medlemsejede privatforsikringsselskab, med over 440.000 medlemmer. De mange tusinde medlemmer repræsenteres af 70 delegerede valgt af medlemmerne over hele landet. De står bl.a. for velgørende uddelinger i deres regioner. LB Forsikring består af Lærerstandens Brandforsikring, Runa Forsikring og Bauta Forsikring. Som forsikringstager i LB Forsikring er man også medlem af LB Foreningen og dermed medejer af LB Forsikring.

OM LB FORENINGEN SYDDANMARK

LB Foreningen i Region Syddanmark repræsenteres af 15 delegerede, der er valgt blandt de over 65.000 medlemmer i regionen. De repræsenterer medlemmer i Runa Forsikring, Bauta Forsikring og Lærerstandens Brandforsikring. Se mere om delegerede i Region Syddanmark på lbforeningen.dk.