MTB-trio klar til OL i Paris

Simon Andreassen, Sofie Heby Pedersen og Caroline Bohé stiller op for Danmark i mountainbike ved OL i Paris.

Det danske mountainbike-hold til OL i Paris er på plads. På baggrund af en indstilling fra Danmarks Cykle Union har DIF, der er national olympisk komité i Danmark, udtaget Simon Andreassen, Sofie Heby Pedersen og Caroline Bohé.

Top otte-nationerne på den olympiske rangliste får to ryttere med. Det lykkedes for kvinderne. Caroline Bohé, der blev nummer 13 ved OL i Tokyo, skal med igen og får selskab af OL-debutanten Sofie Heby Pedersen.

Desværre sluttede herrerne akkurat uden for top otte og får dermed kun en enkelt rytter med. Den plads går til Simon Andreassen. Han har til gengæld haft en fantastisk start på sæsonen med blandt andet en World Cup-sejr og en sølvmedalje ved VM.

De seneste år har den danske MTB-rytter kæmpet med forskellige skader, men nu er det som om, det hele er faldet i hak.

”Jeg havde en rigtig god vinter, hvor jeg kunne forberede mig optimalt og arbejde med en masse basale ting. Så gik det godt i løbene, og det har givet mig en masse selvtillid,” siger 26-årige Simon Andreassen.

Som bare 18-årig deltog han ved OL i Paris i 2016, hvor han sluttede et godt stykke nede i feltet.

”I Rio var jeg med for at lære og få et indtryk af, hvad det kunne blive til. Nu kommer jeg med mere erfaring. Jeg prøvede banen sidste år, og den passer fint til mig. Den minder om en bane i Danmark. Vi boede i det hus, som vi også skal bo i ved OL, så jeg kender allerede forholdene, og det giver en masse ro,” siger Simon Andreassen.

Hos Danmarks Idrætsforbund (DIF) byder man de tre ryttere velkommen til det danske OL-hold.

”Jeg ser frem til at byde mountainbike-holdet velkommen i Paris. Vi har i samarbejde med Danmarks Cykle Union lavet et godt og trygt setup for rytterne tæt på banen, så de kommer til at få optimale vilkår. Konkurrencen i mountainbike er hård, men jeg er sikker på, at de danske ryttere er topmotiverede og vil gøre alt for at levere nogle flotte resultater,” siger DIF’s OL-chef de mission, Søren Simonsen.

Også Team Danmark ser frem til at følge de tre ryttere ved legene i Paris.

“Mountainbike er en af de mange cykeldiscipliner, hvor Danmark bliver stærkt repræsenteret i Paris. Caroline og Simon har begge deltaget ved OL tidligere. Simon har for nylig vundet EM-sølv, og Sophie er U23-europamester, så de er godt rustede til OL-løbet, og det bliver spændende at se dem i aktion mod et benhårdt OL-felt, når det går løs i Paris,” siger Lars Balle Christensen, der er sportsdirektør i Team Danmark.

Fakta om rytterne

Simon Andreassen

Født:  30. september 1997

Hold: Cannondale Factory Racing

Tidligere OL-deltagelser: (2016)

Udvalgte resultater: 2 World Cup-sejre (2020 og 2024), EM-sølv på olympisk distance (2024), EM-guld i sprint (2024), 2 x juniorverdensmester (2014, 2015)

Caroline Bohé

Født: 23. juli 1999

Hold: Ghost Factory Racing Team

Tidligere OL-deltagelser: (2021)

Udvalgte resultater: Bronze U23-VM (2021), bronze junior-VM (2017)

Sofie Heby Pedersen

Født: 2. januar 2001

Hold: Willier-Vittoria Factory Team

Tidligere OL-deltagelser: Debutant

Udvalgte resultater: Bronze U23-VM (2022), guld U23-EM (2023)

Læs meget mere om OL og det danske OL-hold på www.ol.dk og følg med på ’Danmark til OL’ på Facebook og Instagram. Billeder kan downloades via adressen www.ol.dk/billeder.

Søren Simonsen, OL-chef de mission, DIF: 29420443 sos@dif.dk
Lars Balle Christensen, sportsdirektør, Team Danmark: 25145640, lbch@teamdanmark.dk
Lars Hestbech, kommunikationskonsulent DIF: 23323784, lhe@dif.dk

Simon Andreassen