SMVdanmark om ny EUD-aftale: Et vigtigt skridt i den rigtige retning, men de store problemer er stadig uløste

Ny politisk aftale tilfører tiltrængte midler til landets erhvervsskoler. Målet er bl.a. at sikre, at erhvervsuddannelserne er gearet til at bidrage til den grønne omstilling. "Et vigtigt grønt løft af vores erhvervsuddannelser, men vi er ikke i mål,” siger uddannelseschef i SMVdanmark Kasper Munk Rasmussen.

Kasper Munk Rasmussen, uddannelseschef i SMVdanmark

Et flertal i Folketinget har i dag indgået en politisk aftale, der tilfører flere midler til erhvervsskolerne. Det skal sikre, at skolerne kan bidrage til den grønne omstilling, og at erhvervsuddannelserne gøres mere attraktive gennem bl.a. bedre muligheder for at komme til udlandet.

Konkret fordeles over 500 mio. kr. over de næste seks år. Bl.a. er der enighed om at bevilge 200 mio. kr. til et grønt udstyrsløft og 90 mio. kr. til efteruddannelse af lærere. Derudover skal alle erhvervsskoler fremover i udgangspunktet tilbyde studieture til alle elever som en del af uddannelsesforløbet.

Samlet set er det positivt at erhvervsskolerne endelig får nogle af de penge, de er blevet lovet i mange år. Sådan lyder vurderingen fra SMVdanmark på dagens aftale. SMVdanmark repræsenterer 18.000 små og mellemstore virksomheder.

”Uden flere faglærte med de rigtige kompetencer går Danmark glip af vækst og velstand, samtidig med at den grønne omstilling risikerer at blive både forsinket og væsentligt dyrere. Derfor er dagens aftale et vigtigt grønt løft af vores erhvervsuddannelser og et skridt i den rigtige retning,” siger uddannelseschef i SMVdanmark Kasper Munk Rasmussen.

Midler skal fordeles på mange skoler og mange uddannelser

Ifølge SMVdanmark er vi dog langt fra i mål.

”200 mio. kr. til udstyr lyder af mange penge, men det er fordelt på 40 skoler og over en årrække, så reelt vil den enkelte skole have måske 1-1,5 mio. kr. til udstyr. Når det så skal fordeles ud på 10-20 uddannelser på hver enkelt skole, er pengene hurtigt brugt,” siger Kasper Munk Rasmussen.

Han siger videre:

”Regeringen bør derfor være klar til at bruge mere af råderummet til et løft af erhvervsuddannelserne og ikke først i 2030, da det haster med at få uddannet flere faglærte.”

Udlandsophold er vigtigt for at ligestille erhvervsuddannelser med gymnasiet

Udover et økonomisk løft af uddannelserne er det et hovedelement i aftalen, at flere unge kan komme til udlandet som en del af deres erhvervsuddannelse. Denne del er ifølge SMVdanmark helt afgørende.

”Studieture og udlandsophold er vigtigt for at ligestille mulighederne på erhvervsuddannelserne med dem, man har på gymnasierne. Samtidig afsættes der midler til, at flere unge kan møde rollemodeller fra erhvervsuddannelserne i øjenhøjde. Det er også et virkelig godt initiativ, som vil gøre en forskel,” siger Kasper Munk Rasmussen.

SMVdanmark til Christiansborg: Tænk nyt

De største problemer på erhvervsuddannelserne med et for lavt optag og for højt frafald er dog stadig uløste med dagens aftale ifølge SMVdanmark. I erhvervsorganisationen håber man, at politikerne er klar til at tænke nyt, når de efter sommerferien tager fat på næste runde af forhandlingerne om erhvervsuddannelserne.

”Vi mangler initiativer, der for alvor rykker noget i forhold til at få en større andel til at overveje at tage en erhvervsuddannelse. Her skal regeringen have ros for arbejdet med at oprette en ny ungdomsuddannelse, HPX. Vi tror på, at den kan blive et attraktivt alternativ til gymnasiet for de unge, og som samtidig kan bygge bro til erhvervsuddannelserne,” siger Kasper Munk Rasmussen.

”Vi mener også, at der er brug for at gøre det mere økonomisk attraktivt at ansætte lærlinge ved at øge det tilskud, man får som læreplads. Det er helt afgørende, hvis vi skal sikre fremtiden for erhvervsuddannelserne i Danmark. Og som det sidste så bør politikerne sikre initiativer, der får elever tidligere ind på erhvervsuddannelserne. Eleverne på de danske erhvervsuddannelser er blandt Europas ældste, og her kunne man med fordel give et ekstra fradrag til de lærlinge, der starter tidligere på deres erhvervsuddannelse,” siger Kasper Munk Rasmussen.