POWER vinder igen over DBU: ”Vi har taget en for holdet”
Østre Landsret har netop erklæret sig enig med Sø- og Handelsretten i, at elektronik- og hvidevarekæden POWER ikke har krænket DBU’s kommercielle rettigheder. Kædens direktør, Jesper Boysen, tøver ikke med at kalde sejren principiel og til gavn for hele detailbranchen.
Klokken 10 i dag stadfæstede Østre Landsret en dom fra Sø- og Handelsretten, hvor elektronikkæden POWER fik rettens ord for, at virksomheden ikke krænkede Dansk Boldspil-Unions (DBU) kommercielle rettigheder under EM i fodbold 2020. En turnering som blev afholdt i 2021 på grund af corona-epidemien. Afgørelsen kommer ikke bag på POWERs administrerende direktør, Jesper Boysen.
- Resultattavlen taler sit eget tydelige sprog: POWER-DBU 2-0. Selvfølgelig, har jeg næsten lyst til at sige, for både i Sø- og Handelsretten og igen i Østre Landsret har den her sag været så lysende klar, at jeg var lige ved at finde solbrillerne frem på tilhørerpladserne. Selvfølgelig har vi ikke krænket DBU’s rettigheder, og selvfølgelig skal DBU ikke bare slippe afsted med at henvise til deres egne selvbestaltede retningslinjer, som de bruger efter forgodtbefindende, siger Jesper Boysen.
DBU krævede 1 million kroner
Essensen i retssagen har været, om POWER i sin markedsføring op til EM i fodbold krænkede DBU’s rettigheder ved at bruge reklamer, som bl.a. udloddede billetter til en fodboldkamp, indeholdt dannebrogsflag og ordet ’fodboldfest’, og som viste en orange POWER-trøje – som DBU mente var rødlig.
DBU sagde ja og krævede en erstatning på 1 mio. kroner som en del af sagen, der i sin tid blev anlagt af POWER for at få endelig afklaring. Da Sø- og Handelsretten gav POWER medhold, valgte DBU efterfølgende at anke sagen. Men Østre Landsret dømte altså også til POWERs fordel.
Vi har taget en for holdet i dag
POWER-direktør Jesper Boyen er ikke i tvivl om, at dagens afgørelse vil få stor betydning ikke blot for POWER, men for detailbranchen som helhed.
- Som kommerciel virksomhed er vi underlagt ret strenge regler i vores markedsføring – og det er positivt. De regler gælder selvfølgelig også misbrug af andres kommercielle rettigheder. Men samtidig skal der altså være et kreativt og kommercielt spillerum, hvor vi med vores markedsføring kan tappe ind i de emner, som optager danskerne. Og så dur det ikke, at DBU eller andre kommer halsende efter os med nogle rigide hjemmelavede retningslinjer, som de selv har flikket sammen i Word, og som de faktisk har svært ved at forklare for andre. Jeg synes, vi har taget en for holdet i dag, og jeg tror, at dagens dom vil komme mange andre kommercielle virksomheder til gode, siger Jesper Boysen.
Jane Frederikke Land fra LIGA LAW er POWERs advokat i ankesagen. Hun er enig i, at dagens afgørelse får stor betydning for alle danske virksomheder, der arbejder med markedsføring.
- Jeg er virkelig glad for, at ankesagen også er gået vores vej. Ikke kun på min klients vegne, men på vegne af alle, der arbejder med markedsføring, fordi de nu ikke får indskrænket deres kommercielle ytringsfrihed. Kommercielle rettigheder – også DBUs - skal beskyttes, men der skal også være en grænse, og den har Østre Landsret i dag slået fast, siger Jane Frederikke Land, advokat i LIGA LAW.
DBU er som en del af sagen dømt til at betale 75.000 kroner i sagsomkostninger.
Ønsker I et interview med Jesper Boysen, kan I kontakte ham via pressetelefonen: +45 2133 8088.
Kontakter
PressekontaktPresseansvarligPower Danmark
Journalister, redaktører, bloggere og andet godtfolk glæder vi os til at få i telefonen. Ring til vores presseansvarlige på tlf. 2133 8088, eller send os en mail på presse@power.dk.
Om POWER
POWER-eventyret begyndte i Danmark tilbage i 2015 med åbningen af POWER Glostrup. Senere åbnede vi butikker i Finland, e-handel i Sverige, i 2017 kom POWER til Norge, og i 2023 fik vi 29 fysiske butikker i Sverige.
I dag er POWER Nordens nye elektronikgigant med knap 230 butikker (ca. 270 inkl. franchises) og 6000 medarbejdere fordelt på fire lande – og vi vokser stadig.
Hos POWER gør vi os altid umage med at være et skridt foran, for det resulterer i velovervejede, effektive løsninger og holder priserne lave - og sikrer samtidig vores kunder den bedste handelsoplevelse.
POWER i Danmark, Norge, Finland og Sverige er ejet af POWER International, som AWILHELMSEN AS og Dolphin Invest AS, ejet af Øivind Tidemandsen, står bag.
Vores erklærede mål er at skabe en sund og rentabel virksomhed, som sikrer trygge arbejdspladser for nuværende og kommende medarbejdere. Det gør vi via effektive løsninger, som kommer vores kunder til gode – og med mindst mulig negativ effekt på samfund og miljø.
Følg pressemeddelelser fra Power
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Power
Massiv kø til POWER-åbning i Skive: ”Vi er fuldstændig blæst bagover”3.10.2025 14:20:22 CEST | Pressemeddelelse
Det var umuligt at finde en ledig parkeringsplads, da POWER fredag morgen slog dørene op til sin nye butik i Skive. Køen med ventende kunder snoede sig over 500 meter, da elektronik- og hvidevarekæden åbnede butik nr. 28 i Danmark. Omsætningsmålet for hele dagen var 8 millioner kroner, og det mål nåede POWER allerede over frokost.
Ny Gamebox Festival-partner: POWER satser benhårdt på gaming25.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Elektronikkæden POWER går all-in på gaming med et nyt treårigt partnerskab med MCH Messecenter Herning omkring den årlige Gamebox Festival. Med aftalen dækker POWER nu både Øst- og Vestdanmark på gamingområdet, og ambitionerne for Gamebox er store. ”Vi har lovet dem en gamer-fest, de aldrig glemmer”, siger POWER-direktør.
Smartphone til en tusse: POWER lancerer eget smartphone-brand22.9.2025 14:10:59 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 1. oktober lancerer elektronikkæden POWER to smartphone-modeller under eget brand. Med Cepter Mobil ønsker POWER at tilbyde en prisvenlig smartphone til de mange kunder, som efterspørger en mere simpel og overskuelig mobiltelefon, der stadig har adgang til alle nødvendige funktioner.
POWER vender identitetstyveri til succes: "Vi havde aldrig fået de kreditter uden ham"15.9.2025 08:25:58 CEST | Pressemeddelelse
I efteråret 2024 begyndte en kedelig sag om identitetstyveri, som nu er vendt på hovedet og har udviklet sig til en succeshistorie for elektronik- og hvidevarekæden POWER. En svindler udgav sig dengang for at være den danske kædes administrerende direktør og bestilte varer i øst og vest. I dag er svindlen dog utilsigtet endt i et samarbejde mellem POWER og en meget kompetent kinesisk producent af hvidevarer. ”Jeg lægger mig fladt ned. Vi havde aldrig fået den her kontakt og de kreditter uden svindleren”, siger direktør Jesper Boysen.
Nu sker det: Expert bliver til Punkt18.9.2025 12:58:25 CEST | Pressemeddelelse
Fra den 1. september er Expert blevet til Punkt1 over hele landet. De to kæder er lagt sammen under Punkt1-brandet, så kunderne fremover kan handle eller bestille hvidevarer, el-apparater og forbrugerelektronik i alle Punkt1-butikker. Formålet er at styrke kædens vækst og brandposition i det danske marked.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum