POWER vinder igen over DBU: ”Vi har taget en for holdet”
Østre Landsret har netop erklæret sig enig med Sø- og Handelsretten i, at elektronik- og hvidevarekæden POWER ikke har krænket DBU’s kommercielle rettigheder. Kædens direktør, Jesper Boysen, tøver ikke med at kalde sejren principiel og til gavn for hele detailbranchen.
Klokken 10 i dag stadfæstede Østre Landsret en dom fra Sø- og Handelsretten, hvor elektronikkæden POWER fik rettens ord for, at virksomheden ikke krænkede Dansk Boldspil-Unions (DBU) kommercielle rettigheder under EM i fodbold 2020. En turnering som blev afholdt i 2021 på grund af corona-epidemien. Afgørelsen kommer ikke bag på POWERs administrerende direktør, Jesper Boysen.
- Resultattavlen taler sit eget tydelige sprog: POWER-DBU 2-0. Selvfølgelig, har jeg næsten lyst til at sige, for både i Sø- og Handelsretten og igen i Østre Landsret har den her sag været så lysende klar, at jeg var lige ved at finde solbrillerne frem på tilhørerpladserne. Selvfølgelig har vi ikke krænket DBU’s rettigheder, og selvfølgelig skal DBU ikke bare slippe afsted med at henvise til deres egne selvbestaltede retningslinjer, som de bruger efter forgodtbefindende, siger Jesper Boysen.
DBU krævede 1 million kroner
Essensen i retssagen har været, om POWER i sin markedsføring op til EM i fodbold krænkede DBU’s rettigheder ved at bruge reklamer, som bl.a. udloddede billetter til en fodboldkamp, indeholdt dannebrogsflag og ordet ’fodboldfest’, og som viste en orange POWER-trøje – som DBU mente var rødlig.
DBU sagde ja og krævede en erstatning på 1 mio. kroner som en del af sagen, der i sin tid blev anlagt af POWER for at få endelig afklaring. Da Sø- og Handelsretten gav POWER medhold, valgte DBU efterfølgende at anke sagen. Men Østre Landsret dømte altså også til POWERs fordel.
Vi har taget en for holdet i dag
POWER-direktør Jesper Boyen er ikke i tvivl om, at dagens afgørelse vil få stor betydning ikke blot for POWER, men for detailbranchen som helhed.
- Som kommerciel virksomhed er vi underlagt ret strenge regler i vores markedsføring – og det er positivt. De regler gælder selvfølgelig også misbrug af andres kommercielle rettigheder. Men samtidig skal der altså være et kreativt og kommercielt spillerum, hvor vi med vores markedsføring kan tappe ind i de emner, som optager danskerne. Og så dur det ikke, at DBU eller andre kommer halsende efter os med nogle rigide hjemmelavede retningslinjer, som de selv har flikket sammen i Word, og som de faktisk har svært ved at forklare for andre. Jeg synes, vi har taget en for holdet i dag, og jeg tror, at dagens dom vil komme mange andre kommercielle virksomheder til gode, siger Jesper Boysen.
Jane Frederikke Land fra LIGA LAW er POWERs advokat i ankesagen. Hun er enig i, at dagens afgørelse får stor betydning for alle danske virksomheder, der arbejder med markedsføring.
- Jeg er virkelig glad for, at ankesagen også er gået vores vej. Ikke kun på min klients vegne, men på vegne af alle, der arbejder med markedsføring, fordi de nu ikke får indskrænket deres kommercielle ytringsfrihed. Kommercielle rettigheder – også DBUs - skal beskyttes, men der skal også være en grænse, og den har Østre Landsret i dag slået fast, siger Jane Frederikke Land, advokat i LIGA LAW.
DBU er som en del af sagen dømt til at betale 75.000 kroner i sagsomkostninger.
Ønsker I et interview med Jesper Boysen, kan I kontakte ham via pressetelefonen: +45 2133 8088.
Kontakter
PressekontaktPresseansvarligPower Danmark
Journalister, redaktører, bloggere og andet godtfolk glæder vi os til at få i telefonen. Ring til vores presseansvarlige på tlf. 2133 8088, eller send os en mail på presse@power.dk.
Om POWER
POWER-eventyret begyndte i Danmark tilbage i 2015 med åbningen af POWER Glostrup. Senere åbnede vi butikker i Finland, e-handel i Sverige, i 2017 kom POWER til Norge, og i 2023 fik vi 29 fysiske butikker i Sverige.
I dag er POWER Nordens nye elektronikgigant med knap 230 butikker (ca. 270 inkl. franchises) og 6000 medarbejdere fordelt på fire lande – og vi vokser stadig.
Hos POWER gør vi os altid umage med at være et skridt foran, for det resulterer i velovervejede, effektive løsninger og holder priserne lave - og sikrer samtidig vores kunder den bedste handelsoplevelse.
POWER i Danmark, Norge, Finland og Sverige er ejet af POWER International, som AWILHELMSEN AS og Dolphin Invest AS, ejet af Øivind Tidemandsen, står bag.
Vores erklærede mål er at skabe en sund og rentabel virksomhed, som sikrer trygge arbejdspladser for nuværende og kommende medarbejdere. Det gør vi via effektive løsninger, som kommer vores kunder til gode – og med mindst mulig negativ effekt på samfund og miljø.
Følg pressemeddelelser fra Power
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Power
Jan Toftegaard vender tilbage til Punkt1-kæden: “Det giver bare 100% mening”8.12.2025 08:17:24 CET | Pressemeddelelse
Der skal nye skilte på hvidevarebutikken på Vestergade 33 i Nyborg. Her har Jan Toftegaard nemlig besluttet, at butikken fra nytår bliver en del af Punkt1-kæden i stedet for Hvidt & Frit. Han er ikke i tvivl om, at det i høj grad vil komme alle butikkens kunder til gode.
Punkt1 optager butik nr. to inden for to uger: “Det giver bare 100% mening”8.12.2025 07:46:41 CET | Pressemeddelelse
For knap to uger siden fortalte ejerne af Køle-Møller, at de slutter sig til Punkt1-kæden, og nu melder en ny butik ud, at den også træder ind i kæden ved årsskiftet. Det er hvidevarebutikken på Vestergade 33 i Nyborg, hvor den nuværende ejer Jan Toftegaard har besluttet, at butikken skal være en del af Punkt1 i stedet for Hvidt & Frit-kæden.
POWER sprænger alle rekorder: Største Black Friday nogensinde med over 30% vækst28.11.2025 18:50:44 CET | Pressemeddelelse
Elektronik- og hvidevarekæden POWER sætter Black Friday-rekord med en omsætning, der klokken 18 var over 30% bedre end i 2024. Samtidig har ”power” det seneste døgn været det mest googlede ord i Danmark. ”Det er ikke tit, jeg er tom for ord – men det her er virkelig, virkelig overvældende”, siger POWERs direktør, Jesper Boysen.
25 millioner forespørgsler på to minutter: Russiske hackere angriber POWER forud for Black Friday27.11.2025 08:10:00 CET | Pressemeddelelse
For danske forbrugere er Black Friday lig med årets bedste shopping-mulighed, men for de cyber-kriminelle hackere fra især Rusland minder Black Friday mest af alt om juleaften. Elektronik- og hvidevarekæden POWER har i år været under større pres fra udenlandske hackere end nogensinde før. Målet er at lægge kædens website og it-systemer ned midt i Black Friday-sæsonen, men POWER holder indtil videre stand med øget overvågning og digital oprustning.
Køle-Møller bliver en del af Punkt1: ”Det er jo en af de helt store, der har valgt os til”25.11.2025 07:45:00 CET | Pressemeddelelse
Den succesfulde hvidevarevirksomhed Køle-Møller får nye ejere og bliver fra 1. januar 2026 en del af Punkt1-kæden. Det nye ejerteam bag Køle-Møller ser frem til at blive del af en stærk og fremsynet kæde, imens Punkt1 glæder sig over at få en meget veldrevet virksomhed ind i folden. ”Det er jo en af de helt store, der har valgt os til”, siger Simon Frølich, direktør i Punkt1.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum