Kosmetik- og hygiejnebranchen

Kosmetikbranchen udfaser PFAS

Der skal ikke længere være PFAS i mascara, øjenskygger, cremer og alle andre kosmetikprodukter, der sælges i Danmark og resten af EU. Derfor anbefaler Kosmetik- og hygiejnebranchen alle sine medlemsvirksomheder at udfase anvendelsen af PFAS i kosmetik og personlige plejeprodukter pr. 31. december 2025.

Kosmetikbranchen udfaser PFAS
Kosmetikbranchen udfaser PFAS Pexels

”Brugen af PFAS i kosmetik og personlige plejeprodukter har været støt faldende i takt med, at producenter løbende har udfaset brugen de seneste år. Gennem målrettet innovation og udvikling har mine medlemmer formået at fremstille produkter, der lever op til forbrugernes forventninger og behov, og som ikke har de samme problematiske miljømæssige egenskaber, som PFAS har vist sig at have,” siger adm. direktør i Kosmetik- og hygiejnebranchen, Helle Fabiansen og tilføjer:

”Jeg er stolt af, at Kosmetik- og hygiejnebranchens medlemmer nu tager det ansvarlige skridt og kommer helt i mål med en total udfasning af PFAS i kosmetik og personlige plejeprodukter.”

Anbefalingen kommer i forlængelse af, at den europæiske brancheorganisation Cosmetics Europe har anbefalet sine medlemmer at udfase anvendelsen af bevidst tilsat PFAS i kosmetik.

Den omfatter PFAS, der bevidst tilsættes kosmetik og personlige plejeprodukter, som bringes i omsætning pr. 31. december 2025. Det vil sige, at der fra denne dato ikke længere må komme nye produkter på markedet, der indeholder bevidst tilsat PFAS.

Fakta om udfasningen

Det er kun en meget lille andel af kosmetiske produkter, der indeholder PFAS. Den svenske kemikalieinspektion kortlagde i 2021 kosmetiske produkter med indhold af PFAS på det svenske marked, som er sammenligneligt med det danske marked. Undersøgelsen viste, at kun en mindre del af produkterne indeholdt PFAS – under 1 % indenfor de fleste produktgrupper.  Det understøttes af data fra Forbrugerrådet Tænk Kemis seneste test fra 2022, hvor PFAS blev fundet i kun 0,7 % af de kosmetik- og plejeprodukter, som findes i ”Kemiluppens” database.

Udfasningen gælder alle typer af PFAS, der er omfattet af OECD’s definition. Den inkluderer alle fluorerede stoffer, som indeholder minimum et fuldt fluoreret methyl eller methylen kulstof atom (som ikke indeholder hverken H/Cl/Br/I), dvs. PFAS er alle kemikalier som minimum indeholder en perfluoreret methyl gruppe (-CF3) eller en polyfluoreret methylene gruppe (-CF2-).

kosmetik- og hygiejnebranchen

Kosmetik- og hygiejnebranchen er Danmarks førende brancheforening for danske og internationale virksomheder, der producerer eller leverer kosmetik og personlig pleje og vaske- og rengøringsmidler til det danske og internationale marked.

Følg pressemeddelelser fra Kosmetik- og hygiejnebranchen

Flere pressemeddelelser fra Kosmetik- og hygiejnebranchen

Kosmetikbranchen: Vi er stolte af bagsiden12.9.2023 10:47:11 CEST | Pressemeddelelse

Forbrugerrådet TÆNK Kemi sætter fokus på bagsiden af kosmetik og personlige plejeprodukter i en ny kampagne, hvor de opfordrer forbrugerne til at kigge på ingredienslisten på bagsiden. Hos Kosmetik- og hygiejnebranchen er vi stolte af bagsiden. Den giver nemlig forbrugerne nogle helt særlige handlemuligheder. Men vi savner nuancer i debatten. Bagsiden kan nemlig ikke bruges til at vurdere om et produkt er sikkert eller ej.