Taxier som aldrig før strømmer til Folkemødet

Tallet er ikke endeligt opgjort, men antallet af taxier til årets Folkemøde på Bornholm kan blive så højt som 60, og det er en ny rekord. Set i forhold til de 13 taxier, der betjener øen til dagligt, er der tale om mere end en fire-dobling. De mange ekstra taxier er et resultat af en liberal taxilovgivning, vurderer Danmarks største taxiselskab, Dantaxi.

Antal taxier til årets Folkemøde på Bornholm forventes at sætte ny rekord i år
Antal taxier til årets Folkemøde på Bornholm forventes at sætte ny rekord i år Dantaxi & Moove Group

Taxier fra hele Sjælland vil i denne uge strømme til årets Folkemøde på Bornholm. Taxierne kommer fra flere forskellige taxiselskaber, og den største bidragsyder er Dantaxi, der som det eneste taxiselskab udfører taxikørsel på Bornholm året rundt.

- I år bliver antallet af taxier ovrefra for vores vedkommende på 29 biler, og lagt sammen med vores 13 lokale vogne betyder det, at vi har 42 taxi’er på øen under Folkemødet, forklarer Vibeke Wolfsberg, der er kommerciel direktør i Dantaxi.

Det er blevet nemmere at praje en taxi

Det er taxiloven fra 2018, der er den primære årsag til, at det bliver nemmere at praje en taxi til Folkemødet 2024 end for bare få år siden. Taxiloven fjernede en række begrænsninger og gjorde det muligt for taxichauffører at udføre kørsel over hele landet i stedet for at være bundet til en enkelt kommune. En mulighed, som branchen for alvor har taget til sig, fortæller direktøren:

- Vi har set en tendens til, at taxierhvervet er blevet markant bedre til at udnytte de muligheder, der er skabt af taxiloven, og nu flytter kapaciteten hen, hvor der er behov for den. Nogle af de taxier, der i år kører kunder til Folkemødet i Allinge, kan meget vel være de samme taxier, der om et par uger kører unge mennesker til årets Roskildefestival, siger Vibeke Wolfsberg.

null
Antallet af Dantaxier fra Sjælland til Folkemødet på Bornholm i årene 2021-2024 Dantaxi & Moove Group

Antallet af taxier i Danmark er steget med 16 % siden 2018

At taxierne geografisk flytter sig i takt med efterspørgslen, er ikke eneste effekt af taxiloven fra 2018. Siden den nuværende lov blev indført, er antallet af taxier på landsplan steget med 16 procent. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Taxiernes brancheorganisation glæder sig over det stigende antal taxier både på landsplan og til Folkemødet.

- De mange taxier der i disse dage ankommer til Folkemødet viser, at hvis der er efterspørgsel, så flytter taxierne sig også. Det er et resultat af liberaliseringen af taxiloven, men det er også et resultat af god planlægning og samarbejde mellem taxiselskaberne og Folkemødet. Det er nemlig tit det der er nøglen til at sikre en god taxibetjening i hele landet, siger vicedirektør i Dansk PersonTransport, Trine Wollenberg.

Risiko for en ringere forbrugerbeskyttelse

På trods af den positive tendens med et stigende antal taxier, peger flere politikere dog på, at taxilovgivningen skal liberaliseres yderligere. Det vil risikere at gå ud over forbrugerbeskyttelsen, miljøhensyn og skattebetalinger, og det er derfor en dårlig idé, mener de i taxiernes brancheforening:

- For os er forbrugerbeskyttelse vigtig i form af uddannede chauffører, genkendelige taxier, GPS-sporing og kamera i bilen. Vi ønsker en professionel branche, der leverer et ordentligt produkt, som samtidig bidrager til den grønne omstilling. Derfor skal alle nye taxier leve op til strenge miljøkrav. Det er vigtigt for os, at der er gennemsigtighed, og kunden har tillid til produktet. Det handler blandt andet om at kunden skal kende prisen på turen, og der skal indberettes korrekt til skat. Bedre taxidækning løses ikke ved at lempe kravene så meget, at forbrugerbeskyttelse, miljøhensyn og skattebetalinger sættes over styr, siger Trine Wollenberg.

Taxibetjeningen i landdistrikter kan forbedres under den nuværende lov

Frem for nye lovændringer har brancheforeningen fremsat flere bud på, hvordan taxibetjeningen f.eks. i landdistrikterne kan forbedres:

Landdistriktskommuner har allerede inden for den eksisterende lovgivning mulighed for at sikre det ønskede niveau af taxibetjening, enten gennem aftaler med lokale taxiselskaber eller ved at udbyde taxikørslen alene eller sammen med kommunens øvrige kørsel. Det kan man godt gøre meget mere af uden at skulle til at ændre på lovgivningen, slutter Trine Wollenberg.

Mens debatten om fremtidens mobilitet fortsætter, kan deltagerne på årets Folkemøde glæde sig over en markant stigning i antallet af taxier. Dantaxis 29 ekstra taxier til Bornholm i år er en ny rekord for selskabet. Til sammenligning sendte selskabet 18 ekstra taxier i 2022 og 19 i 2023.

De første taxier og chauffører fra Sjælland ankom allerede til Bornholm søndag. Når Folkemødet starter på torsdag, forventes op mod 60 taxier at være på plads for at servicere de mange deltagere til Danmarks største demokratifestival, som Folkemødet også kaldes.

Antal taxier til årets Folkemøde på Bornholm forventes at sætte ny rekord i år
Deltagerne på årets Folkemøde glæde sig over en markant stigning i antallet af taxier. Dantaxis sender 29 taxier til Bornholm i år.
Antallet af Dantaxier fra Sjælland til Folkemødet på Bornholm i årene 2021-2024

• Dantaxi er Danmarks største taxiselskab med 1.900 taxier tilsluttet. Største taxaselskab i Region Hovedstaden/Storkøbenhavn og Østjylland. Eneste taxiselskab på Bornholm med kørsel hele året.

• Med over 700 el-taxier (nul-emission) er Dantaxi et af de førerende taxiselskaber indenfor grøn omstilling.

• Dantaxi er medlem af brancheforeningen Dansk PersonTransport, der er den faglige brancheforening for bus- og taxivognmænd i Danmark.

• Dantaxi er en del af Moove Group, der blev dannet i april 2022 med det formål at skabe en moderne, konkurrencedygtig mobilitetsvirksomhed, der ikke er begrænset til bestemte transportformer. Hovedkontoret er placeret i Bagsværd.

• Under Folkemødet på Bornholm kan taxi bestilles på 48 48 48 48.

Esbjerg i front med elektriske taxier15.5.2024 07:19:22 CEST | Pressemeddelelse

Det er to år siden, at taxiselskabet Dantaxi kom til Esbjerg, og siden lanceringen har de lokale vognmænd fra selskabet haft fuld fart på – ikke mindst med at sætte strøm til taxa’erne. Udviklingen er gået så stærkt, at der nu bare er en enkelt af de gammeldags almindelige dieseltaxaer tilbage blandt selskabets vogne i byen. Den resterende del består af cirka 50% elbiler suppleret med et antal plug-in hybrider og to store vogne.