Oplev de første guder på Moesgaard

Til oktober åbner Moesgaards tiende særudstilling Moder Jord. Udstillingen tager publikum 10.000 år tilbage til en tid præget af altomfattende forandringer, da mennesket begynder at dyrke jorden og bliver massivt optagede af det guddommelige.

Tyregud
Tyregud Illustration af Kristian Bay Kirk Moesgaard Museum

Særudstillingen Moder Jord er en farverig fortælling om stenaldermenneskets fascination af det guddommelige, som vi følger fra den første frugtbarhedskult i Mellemøsten til de gådefulde ceremonier ved Stonehenge i England. Vi følger gudedyrkelsen i den periode, hvor mennesket ophører med at leve nomadisk, men bosætter sig og begynder at dyrke jorden.

Landbruget spreder sig i begyndelsen af bondestenalderen fra det frodige Mellemøsten langs floderne og ind i Europas urskove. Med muskelkraft omformer de nye tilflyttere landet til bopladser og marker og skaber hjem for sig selv og deres husdyr, hvor der før var vild natur.

Udstillingen er baseret på den nyeste forskning, som peger på, at bondestenalderen var en periode fuld af mystik, frugtbarhedsgudinder og besjælet natur.

Moder Jord er historien om menneskets årtusindlange forhold til naturens kræfter. Vi bliver taget med ind i en vild og fremmed verden med mystiske ritualer, men samtidig er der noget meget genkendeligt i spil. I den periode, som udstillingen dækker, ser vi nogle helt fundamentale byggesten blive lagt: Det gælder menneskets forhold til dyr og planter og på et mere eksistentielt plan vores forestillinger om frugtbarhed, liv og død,” siger Mads Kähler Holst, Direktør på Moesgaard Museum.

Fakta:

Særudstillingen Moder Jord åbner på Moesgaard den 11. oktober 2024.

Udstillingen er den 10. af Moesgaards store særudstillinger. Udstillingsåbningen er sammenfaldende med 10-års jubilæet for Moesgaards ikoniske udstillingsbygning tegnet af arkitekt Henning Larsen.

Udstillingen er støttet af Augustinus Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Beckett Fonden, Knud Højgaards Fond og Per og Lise Aarsleffs Fond.

Tyreguden foran Stonehenge.

Nye undersøgelser indikerer, at 2000 år gammel krigerkvinde er begravet ved militært centrum i Midtjylland24.4.2024 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nye analyser af knogler fra en jernaldergrav ved Hedegård i Midtjylland giver overraskende resultat: En af de afdøde er tilsyneladende en kvinde begravet med fuldt våbenudstyr. Det 2000 år gamle militære centrum ved Hedegård skal nu undersøges af Moesgaard Museum, Museum Midtjylland og Museum Horsens som led i forskningsprojektet ‘Under Pres.’

Moesgaard Skovmølle genåbner efter stor renovering22.4.2024 14:06:57 CEST | Pressemeddelelse

Den historiske Moesgaard Skovmølle ved Giber Å åbner efter fire års stilstand igen for offentligheden med en helt ny udstilling i møllebygningen, hvor man kan lære mere om vandmøllens store betydning for datidens samfund. På åbningsdagen torsdag den 2. maj og i udvalgte weekender vil engagerede mølleentusiaster sætte gang i vandmøllen, hvor man kan opleve den imponerende mekanik i fuld vigør.