Verdo Holding A/S

Halmanlæg leveret med højtflyvende præcision i Thisted

Det er ikke hver dag, at 90 ton halmanlæg svæver 25 meter oppe i luften. Men det var tilfældet hos Thisted Varmeforsyning, da de fik leveret to nye halmanlæg gennem taget.

Med assistance fra en 400 ton mobilkran blev kedlernes tre største komponenter enkeltvis hejst sikkert op i luften.

Verdo Energy Systems står for maskinentreprisen på to 10MW halmanlæg til Thisted Varmeforsyning. Da de nye anlæg blev leveret, gav det et syn udover det sædvanlige.

Med assistance fra en 400 ton mobilkran blev kedlernes tre største komponenter enkeltvis hejst sikkert op i luften og ned gennem taget på den nyopførte tilhørende bygning. Den største komponent havde en vægt på 42 ton.

Inde i bygningen stod et hold montører og svejsere for at samle kedlerne, og spørger du projektleder Casper Juul Jensen fra Verdo, så blev operationen udført effektivt og med præcision:

”Det var en fornøjelse at overvære teamet udføre løftet og samle kedlerne. Vi havde et utroligt godt samarbejde på pladsen, hvilket gjorde, at vi kunne udføre opgaven hurtigt og med den nødvendige omhu.”

Samlet tog det teamet 11 timer at løfte og samle de to nye halmkedler.

Næste skridt i processen bliver at bygge tilhørende trapper og gangbro omkring kedlerne. Når
halmanlægget er færdigetableret, skal det producere energi til Thisted Varmeforsynings allerede eksisterende geotermianlæg.

De to nye halmkedler er løftet på plads.
Download
Den største komponent havde en vægt på 42 ton.
Download
Inde i bygningen stod et hold montører og svejsere for at samle kedlerne.
Download
De nye halmanlæg blev leveret med højtflyvende præcision.
Download

Energikoncernen Verdo har hovedsæde i Randers og forsyner mere end 100.000 kunder med el, vand og/eller varme. I koncernen indgår desuden en række kommercielle forretninger. Verdo er et formålsdrevet andelsselskab. Missionen er at drive og udvikle bæredygtig kritisk infrastruktur til gavn for kunder og fremtidens samfund.

Elbiler og afrapporteringskrav: Mere el stiller store krav til de danske virksomheder3.7.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I 2022 var den næstmest solgte bil elektrisk, og i 2023 blev der sat strøm til førstepladsen, da Teslas Model Y slog alle salgsrekorder. Godt for miljø og bæredygtighed, men samtidig en kæmpe udfordring for de danske virksomheder, der står over for stigende krav til elektrisk implementering og afrapportering. To eksperter fra Spirii og Verdo giver gode råd til virksomhedernes el-strategi.

Verdo og Dansk Fjernvarme inviterer til debat om fremtidens energi på Folkemødet.7.6.2024 14:01:39 CEST | Pressemeddelelse

Er fremtidens varme røgfri? Og hvilken rolle spiller energisektoren, når det handler om at udnytte Danmarks sparsomme areal bedst muligt? Det er de centrale spørgsmål i to paneldebatter, hvor førende eksperter fra energisektoren sætter fremtidens energiforsyning til debat. Begge debatter foregår fredag den 14. juni i Næsgaardens hyggelige have med Anders Breinholt som moderator til at styre slagets gang.