FactSet skal levere nyt portefølje- og risikostyringssystem til LD Fonde

Med det kommende samarbejde styrker LD Fonde sin analysekapacitet. Det nye styringssystem vil forbedre kvaliteten og adgangen til data, hvilket i sidste ende kommer medlemmerne til gode.

Portrætbillede af Michael Steen, der er chef for investeringsanalyse i LD Fonde
Michael Steen, chef for investeringsanalyse i LD Fonde, ser frem til samarbejdet med FactSet Foto: Henrik Brus

Efter en offentlig udbudsrunde har LD Fonde valgt at samarbejde med FactSet, der er en stor leverandør inden for finansielle løsninger til performance- og risikostyring i hele verden. LD Fonde vil med det nye system styrke sin kvantitative analysekapacitet, den strategiske udvikling af investeringsporteføljerne og arbejdet med ansvarlige investeringer.

”Vi ser frem til at samarbejde med FactSet. De leverer analytiske og datadrevne løsninger af høj kvalitet, der bl.a. giver os bedre mulighed for at analysere og vurdere performance og risiko i vores porteføljer. Det kommer i sidste ende vores medlemmer til gode,” siger Michael Steen, chef for investeringsanalyse i LD Fonde.

Hos FactSet er der også begejstring over det kommende samarbejde:

”Dette partnerskab blev skabt ud fra ét fælles mål: at drive succes. Vi er begejstrede for at være en del af LD Fondes initiativ mod en mere produktiv porteføljeanalyse og investeringsbeslutningsproces. Med vores samlede risiko- og performanceplatform kan LD Fonde nu få adgang til omfattende datasæt, risikodekomponering og virksomheders finansielle nøgletal,” siger Carl Cedstrand, Senior Vice President og Senior Director EMEA hos FactSet.

Med den integrerede platform, hvor data er samlet ét sted, får LD Fonde mulighed for en enkel opsætning af faste rapporter, overvågning og porteføljestyring samt mulighed for både at automatisere rapportering og foretage dybdegående analyser. Det er med til at forbedre kvalitet og adgang til data og dermed reducere operationelle risici.

”Vi er overbeviste om, at de avancerede teknologier og analytiske værktøjer vil give os de nødvendige redskaber til at optimere vores porteføljeperformance og styre risici effektivt. Vi ser derfor meget frem til helt konkret at få fingrene i de nye værktøjer,” siger Michael Steen.

Over længere tid har LD Fonde haft fokus på at sikre kvalitet og adgang til de data, vores investeringer hviler på. Samarbejdet med FactSet kommer til at styrke dette fokus yderligere.

LD Fonde administrerer Lønmodtagernes Feriemidler og Lønmodtagernes Dyrtidsmidler med en samlet formue på 46 mia. kr.