Aarhus Universitet: Arts

Dansk film er helt sin egen

Del

En ny EU-forskningsrapport med titlen Small European Film Markets: Portraits and Comparisons tegner et billede af dansk film som en ener inden for europæisk film. Rapporten udspringer af Horizon Europe-projektet, CresCine (2023-2026), og blev lanceret sidste uge på filmfestivalen i Cannes. Rapporten sammenligner dansk film med seks andre små europæiske filmlande på en lang række parametre. De øvrige lande er Estland, Belgien (Flandern), Irland, Kroatien, Litauen og Portugal. Den primære periode for sammenligningerne er 2014-2022, mens nyere tendenser kommenteres undervejs.

Søren Kjeldgaard - AU Foto

Rapporten ser på forhold som produktionsvolumen og -sammensætning, genrerepertoire, produktions- og udviklingsstøtte, markedsandele i biograferne, karakteristika ved biograf- og distributionsmarkedet, biografsalg i udlandet, tilstedeværelse i streamingkataloger og festivalsucces (nomineringer og priser).

Danmark som spydspids

Der har været nok af udfordringer for film- og tv-branchen i Danmark i nyere tid. Ikke desto mindre udgør Danmark på flere områder en spydspids, når man særskilt ser på filmområdet og sammenligner med andre små europæiske filmnationer. Danmark ligger blandt andet i toppen på følgende områder:

Danmark skiller sig også ud på andre måder

Mere omdiskuteret, så er Danmark det eneste blandt de syv, som ikke har produktionsrabatter og/eller skatteordninger. Særligt i Irland udgør det både numerisk og relativt en stor del af filmfinansieringen. Irland er også mere strategisk orienteret mod eksportmarkeder, mens den nationale markedsandel modsat Danmarks er meget lav. Tallene fortæller altså, at der er meget produktionsaktivitet i Irland – de arbejder bare ikke i så høj grad på irske film, der ses i irske biografer. Diskussionen om produktionsrabatter i Danmark har været oppe at vende flere gange herhjemme. 

Danske film på streamingplatforme

Selv om enkelte danske film produceret til Netflix har fået et enormt stort internationalt publikum, så afslører analyser af filmenes tilstedeværelse på globale streamingtjenester, at det er et meget lille antal af danske film, som er tilstede på Apple+, Disney+, Netflix og HBO Max. Også på dette område går det trods alt bedre med tilstedeværelsen end de lande, som der sammenlignes med, men for danske film såvel som de andre film angiver analyserne, at det primært er nationalt eller regionalt orienterede streamingtjenester, som trækker læsset i forhold til tilgængeliggørelsen af antallet af film. 

Dansk filmproduktion i et genreperspektiv

For år tilbage lød anklagen, at dansk film var for ensartede. En genreanalyse af 219 danske fiktionsfilm fra 2014-2022 viser, at typisk omkostningsfulde genrer som science fiction og fantasy ganske vist er en sjældenhed, men at der er umiddelbart er en relativ stor genrespredning i dansk filmproduktion. Til gengæld kan man godt spørge, om vi over- eller underproducerer i forhold til bestemte genrer? Hvis man sammenholder genresammensætningen for alle film med de tyve film, som går bedst i biografen hjemme i Danmark, så er den umiddelbare konklusion, at især komediefilm performer bedre herhjemme, når det holdes op imod deres tilstedeværelse i det samlede repertoire. Ser man på de danske film i perioden, som har klaret sig bedst på det internationale biografmarked, så er det især animationsfilm, som klarer sig mærkbart bedre, når det holdes op imod deres meget begrænsede tilstedeværelse i det samlede repertoire.

Kontakter

Jakob Isak Nielsen, lektor
Institut for Kommunikation og Kultur,
Afdeling for Medievidenskab og Journalistik
Aarhus Universitet
P: +45 3058 7398 M: jakobisak@cc.au.dk

Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Mellemformer kan være svaret på udfordringer med inklusion27.5.2025 10:56:35 CEST | Pressemeddelelse

Skal skolebørn med særlige behov have specialundervisning? Eller skal de deltage i den almene undervisning på lige fod med andre børn? Svaret behøver ikke være enten-eller. Ny forskningsoversigt fra DPU, Aarhus Universitet om de såkaldte 'mellemformer' giver et første, samlet bud på, hvad specialpædagogik er, når den indgår som en del af almenpædagogikken. Og den peger på forudsætninger for, at denne særlige form for inklusion kan lykkes.

Rav, kunst og glemte fortællinger – arkæologer undersøger ravværksted fra istidens slutning19.5.2025 08:27:58 CEST | Pressemeddelelse

Et af Europas ældste værksteder for ravkunst er i disse dage genstand for nye udgravninger af et dansk- tysk forskerteam. Fundstedet ved Grabow i Nordtyskland har tidligere givet opsigtsvækkende fund – blandt andet Nordtysklands ældste skulptur. Nu håber forskerne at afdække, hvordan rav blev bearbejdet og brugt for omkring 14.000 år siden – i en tid med store klima og kulturskift.

Aarhus Universitet åbner digitalt bibliotek for antikke græske tekster16.5.2025 09:20:39 CEST | Pressemeddelelse

Hvordan kan computere og algoritmer bruges til at analysere antikke græske tekster som de bibelske tekster og andre tekster af fx Platon, Sofokles og Plutark? Det spørgsmål står centralt i forskningsprojektet, Computing Antiquity, som nu lancerer en digital database, hvor forskere og andre interesserede frit kan hente antikke græske tekster i formater, som computere og algoritmer kan arbejde med. I spidsen for projektet står Jacob P.B. Mortensen, lektor i Ny Testamente på Afdeling for Teologi på Aarhus Universitet.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye