100 dage til Veteran Match 2024

For at anerkende Danmarks tidligere udsendte inviteres de og deres pårørende til Veteran Match i fodboldens 3F Superliga og NordicBet Liga, håndboldens herreliga og ishockeyens Metal Liga fra den 13. til den 23. september 2024.

Puck drop til Veteran Match i Odense i september 2023.
Puck drop til Veteran Match i Odense i september 2023. Foto: DIF

For femte år i træk afholdes der over hele landet Veteran Match i toppen af dansk fodbold, håndbold og ishockey i samarbejde med Danmarks Idrætsforbund (DIF).

”Med Veteran Match ønsker vi at give veteranerne og deres pårørende en oprigtig anerkendelse af deres indsats for Danmark gennem sportens fællesskab. Og vi er stolte over, at vi igen i år kan samle ansvarsbevidste og dedikerede klubber om at dedikere kampe til Danmarks tidligere udsendte,” siger DIF’s næstformand Frans Hammer.

Bag Veteran Match står DIF og en række stærke samarbejdspartnere i skikkelse af divisionsforeninger, klubber, kommuner, flere veteranaktører og Grundfos Fonden.

Lykkebringende firkløver på stadion og i hallen
Til Veteran Match vil publikum kunne se Veteran Matchs firkløver-logo på fodbolden, ishockey-pucken, bannere og flag.
Veteran Match-logoet omfavner med sine farver Hæren, Søværnet, Flyvevåbnet og Dannebrog. Alt sammen forenet i en firkløver, der symboliserer håbet om en lykkebringende fremtid.

Det kan være svært for andre at sætte sig ind i, hvad veteraner har oplevet på en udsendelse for Danmark til et af verdens konfliktpunkter. Nogle er vendt hjem med varige mén, nogle er aldrig vendt hjem fra deres mission, mens andre er vendt hjem til fortsat tjeneste eller en ny civil karriere. Veteran Match giver alle disse mennesker og deres nærmeste pårørende en særlig respekt og anerkendelse.

Anerkendelse for, at man har sat sit liv på spil for at gøre en forskel for andre, er vigtig for mange tidligere udsendte. Og den anerkendelse vil klubberne til Veteran Match gerne være med til at give til de tidligere udsendte – og til deres nærmeste pårørende.

Inden kampstart vil der være en tydelig markering med Veteran Match bannere på banen, en særlig tak vil lyde over højtaleranlægget til alle de mennesker, der siden 1990’erne er blevet udsendt for at tjene Danmark i konfliktområder. Og spillere og publikums klapsalver på fodboldstadions, i ishockey- og håndboldhaller over hele landet.

Særlige spillertrøjer støtter Safe Zones
De professionelle spillere vil spille i særlige kamptrøjer med Veteran Match logoet for at anerkende Danmarks tidligere udsendte.

Veteran Match spillertrøjerne kan efterfølgende købes på online-auktion hos MatchWornShirt.com. På den måde kan fans og alle andre interesserede byde på lige præcis den trøje, som deres favoritspillere løber eller skøjter rundt i på kampdagen.

Overskuddet fra salgene går ubeskåret til DIF Soldaterprojekts godt 50 landsdækkende Safe Zone træningsfællesskaber for veteraner og politifolk med fysiske og psykiske mén.

Spillertrøjerne kommer til salg på kampdagen, og de gratis billetter til veteranerne annonceres i midten af august via VeteranMatch.dk

Fakta om Veteran Match 2024

• Veteran Match afholdes i fodboldens 3F Superliga og NordicBet Liga, håndboldens herreliga og ishockeyens Metal Liga i samarbejde med Danmarks Idrætsforbund (DIF) og med støtte fra Grundfos Fonden (Poul Due Jensens Fond) og flere kommuner over hele landet.
  • Formålet med Veteran Match er at benytte idrættens arena til at give anerkendelse til Danmarks tidligere udsendte og deres pårørende.
  • Veteran Match afvikles fra den 13. – 23. september 2024 over hele landet.
  • De gratis billetter til veteraner + én pårørende kommer ud i midten af august på VeteranMatch.dk

Historien bag Veteran Match

• Siden 2011 har DIF arbejdet dedikeret med at anvende idrætten som middel til at hjælpe skadede soldaterveteraner videre i tilværelsen. Det er sket via DIF Soldaterprojekt, hvorfra Veteran Match blev skabt i 2020 i et samarbejde med Københavns Kommune og F.C. København.
  • Siden er det med stor støtte fra Grundfos Fonden vokset til at være et landsdækkende initiativ på tværs af fodbold, håndbold og ishockey med det formål at sprede budskabet om, at hjemvendte soldater fortjener en særlig tak for de ofre, de har gjort, ved at rejse ud og arbejde for fred i verden. En tak til dem, der faldt, til dem vendte hjem med livslange skader og alle dem, der vendte hele hjem, men satte livet på spil for indsatsen.

Veteran Match i Aalborg i september 2023
Veteran Match i 3F Superligaen i september 2023
Download
Ishockey-dommer med Veteran Match logo på trøjen. Aalborg, september 2023.
Download
100 dage til Veteran Match 2024 i håndboldens herreliga, fodboldens 3F Superliga og NordicBet Liga og ishockeyens Metal Liga.
Download

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 8.500 idrætsforeninger og knap 2,1 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.