Ny stor bevilling til Fremtidens Spejderhytter

Den A.P Møllerske Støttefond bevilger yderligere 60 millioner kroner til projektet ’Fremtidens Spejderhytte’. Det bringer det samlede beløb, som Fonden har doneret til projektet op på 140 millioner kroner, der går til bæredygtig renovering af spejderhytter samt uddeling af nye hytter til foreninger i hele landet.

Rundt om i Danmark står over 1.200 spejderhytter og kredshuse, hvoraf mange er slidt ned efter årtiers brug af de mere end 100.000 børn og unge, der ugentligt bruger hytterne som base for sjove og udviklende friluftsaktiviteter.

Tilsagnet om de mange ekstra millioner fra Den A.P. Møllerske Støttefond bringer stor glæde hos FDF og spejderbevægelsen. Sekretariatschefen for spejderbevægelsens paraplyorganisation, foreningen Spejderne, Kasper Madsen siger;

”Denne donation kommer til at gøre en kæmpe forskel for tusindvis af børn og unge, der ugentligt mødes til spejder og FDF. Med ekstrabevillingen får flere af de lokale foreninger og frivillige, der har allermest brug for det, hjælp til bedre fysiske rammer, så det bliver nemmere at skabe sjove og udfordrende aktiviteter til børnene.”

Oprindeligt havde Den A.P. Møllerske Støttefond doneret 80 millioner kroner til bæredygtig renovering af en række ældre hytter samt til udvikling og uddeling af Fremtidens Spejderhytte.

Interessen for projektet har været overvældende. Mange spejderforeninger og FDF-kredse har allerede fået støtte til at renovere deres hytter, og mange har søgt om at modtage Fremtidens Spejderhytte. Derfor har Fonden besluttet at øge bevillingen med 60 millioner kroner til i alt 140 millioner kroner. Dermed bliver det muligt at imødekomme flere ansøgninger, og det vil blive offentliggjort til august, hvem og hvor mange foreninger, der kommer til at modtage en ny spejderhytte. Uanset den nye bevilling er det dog ikke alle, der har søgt om et eksemplar af hytten, som har kvalificeret sig til at modtage en.

De nye spejderhytter er udviklet på foranledning af Den A.P. Møllerske Støttefond i et tæt samarbejde med spejderbevægelsen og FDF. Som en del af arbejdet har spejdergrupper og FDF-kredse i hele landet haft mulighed for at bidrage med viden om, hvordan den ideelle spejderhytte kan se ud, og hvilke aktiviteter den skal understøtte. På den baggrund afholdt Fonden en arkitektkonkurrence, som blev vundet af arkitektfirmaet LETH & GORI A/S i samarbejde med Rønnow Arkitekter A/S og VEGA Landskab.

Vinderprojektet kaldes ’Fremtidens Spejderhytte’ og er en bæredygtig nytænkning af den klassiske spejderhytte i både form og funktion. Hytten åbner sig mod omgivelserne, trækker naturen ind og inviterer hyttens brugere til at være udenfor. Hytten, der primært er bygget af træ, er kompakt og rummer de mest nødvendige basisfunktioner for en spejderforening.

Foreningen Spejderne, Bue Heckmann, kommunikationsansvarlig, mail: Bue.heckmann@spejderne.dk tlf: 8188 4791

Spejderne

Vi gør børn og unge beredt til livet

Spejderne er en børne- og ungdomsbevægelse med over 70.000 medlemmer. Spejderne har aktiviteter for børn, unge og voksne, som udfordrer og udvikler. Når vi oplever lejre, ture og aktiviteter sammen, opstår der fællesskaber. Det handler om at prøve grænser af både i det store og små.

Spejderne er en paraplyorganisation, der repræsenterer de fem danske spejderkorps; Det Danske Spejderkorps, KFUM-Spejderne, De grønne pigespejdere, Danske Baptisters Spejderkorps og Dansk Spejderkorps Sydslesvig. De fem spejderkorps har i mange år samarbejdet om forskellige projekter, og i 2015 gik de fem spejderkorps sammen i den fælles forening Spejderne.