Lidl fjerner yderligere 20 % af deres tobak- og nikotinsortiment
Sidste år fjernede Lidl som den første dagligvarekæde i Danmark 20 % af deres tobak- og nikotinsortiment som et skridt mod at stoppe salget af disse produkter i kædens butikker inden udgangen af 2028. Siden tiltaget har kæden også åbnet 20 tobak- og nikotinfrie butikker, og nu begrænser Lidl tilgængeligheden yderligere ved at udfase endnu 20 % af sortimentet. Tilbagemeldingerne på initiativet er fortsat positive, og Lidl fortsætter sin indsats for at fremme danskernes sundhed.

Sidste år annoncerede dagligvarekæden Lidl, at de frem mod udgangen af 2028 vil udfase al salg af tobak og nikotin fra deres butikker. Initiativet kommer af Lidls ønske om at være ansvarlige købmænd, der gerne går forrest i forebyggelsesarbejdet og som en konkret handling som partner i Røgfri Fremtid. Siden udmeldingen har Lidl åbnet 20 nye butikker, der alle er tobak- og nikotinfrie, og i de resterende butikker udfases nu yderligere 20 % af sortimentet.
"Tilgængelighed er et vigtigt parameter, når det kommer til at forebygge, at færre begynder at ryge. Derfor er det en stor milepæl, at vi i juni vil have udfaset 40 procent af hele vores sortiment af tobak og nikotin. Det seneste år har vi åbnet hele 20 nye butikker rundt omkring i Danmark, som ikke har tobak og nikotin på hylderne, og disse butikker performer supergodt uden. Det er fantastisk at se, at der er stor opbakning til initiativet, både i de større og mindre byer,” fortæller Khalil Taleb, viceindkøbsdirektør i Lidl Danmark.
Det er ikke første gang, at Lidl går forrest med at fjerne bestemte varer fra sortimentet. Det har kæden tidligere gjort med udfasning af buræg og plastikposer, ligesom de som den eneste dagligvarekæde i Danmark har sat aldersgrænse på køb af energidrikke.
Kræftens Bekæmpelse støtter op om Lidls initiativ og håber, at det vil motivere flere dagligvarekæder til følge samme kurs og mindske tilgængeligheden af tobak og nikotin.
”Med udfasningen af tobak sætter Lidl kursen for de øvrige butikker, men allerede nu har det effekt. Færre børn og unge begynder at ryge, hvis det er vanskeligt at skaffe tobak, og for de mange kunder, som hvert år forsøger at blive røgfri, er Lidls initiativ også en stor støtte,” fortæller Niels Them Kjær, Projektchef for tobaksforebyggelse i Kræftens Bekæmpelse.
Inviterer til dialog om danskernes sundhed på Folkemødet på Bornholm
For Lidl er sundhedsagendaen vigtig, da dagligvarekæden ønsker at give deres kunder bedre muligheder for at træffe sundere valg. For at kunne ændre status quo er der behov for dialog og samarbejde. I den forbindelse afholdt Lidl for nylig en konference, hvor der blev diskuteret, hvordan man kan få danske forbrugere til at handle sundere – her har Lidl blandt andet været med til at skubbe til agendaen om differentieret moms, så eksempelvis frugt og grønt bliver billigere.
Til årets Folkemøde på Bornholm inviterer Lidl til tre debatter torsdag den 13. juni fra kl. 12-14 på Fabers (K12). Her vil emner som danskernes sundhed og forebyggelse blive drøftet. Debatterne vil involvere førende sundhedsaktører, politikere, repræsentanter fra erhvervslivet og landets tre største kommuner.
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkFølg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl fejrer 20 år i Danmark og åbner pop up-butik på Kærligheden til Smukfest4.7.2025 06:04:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl åbner en spritny pop up-butik midt i et af festivalens hjerter, nemlig campingområdet Kærligheden. Aftalen med Smukfest skal være med til at fejre Lidl 20-års jubilæum i Danmark. Med i aftalen er også, at Lidl sender fire frugtstande ind på festivalpladsen, så gæsterne kan få sunde snacks mellem koncerterne.
Vigtig kundeinformation vedr. Carribean Style drikkeklar kokosnød med sugerør1.7.2025 15:47:19 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark tilbagekalder af forsigtighedsprincip: Carribean Style drikkeklar kokosnød med sugerør, da det pga. indtagelse med sugerør ikke er synligt, om produktet kan være ramt af råd, også selvom nøddens skal er intakt.
Lidl-kampagne imponerer: Stor vækst i salget af økologisk frugt og grønt1.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Salget af økologiske frugter og grøntsager er steget med 21 % i kædens butikker på landsplan i forbindelse med Lidl Danmarks ugentlige øko-kampagner, der kører en gang om måneden i Lidl-Plus-appen. Indkøbsdirektør i Lidl, Peer Sandtner, er glad for, at kunderne har taget tilbuddene til sig, for det skal være nemmere at tage sunde og økologiske valg, siger han.
Lidls tøjkollektioner har før ramt plet – nu lander ny Lidl-Trek-kollektion i butikkerne20.6.2025 14:33:43 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har lanceret en ny Lidl-Trek-kollektion i alle danske butikker inspireret af et af verdens bedste cykelhold. Kollektionen henvender sig til både hverdagscyklister og sportsentusiaster og lander midt i en sommer præget af Mads Pedersens etapesejre i flere af forårets løb samt weekendens afholdelse af Copenhagen Sprint, hvor Lidl er Official Fresh Food Partner.
Lidls nye butik i Hillerød er åbnet, og den er helt uden tobak og nikotin12.6.2025 18:44:54 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag morgen blev snoren klippet til Lidls nye butik på Frederiksværksgade i Hillerød. Dermed har byen fået sin første tobaks- og nikotinfrie dagligvarebutik, og kunderne strømmede til fra morgenstunden for at besøge den nye butik.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum