Lidl fjerner yderligere 20 % af deres tobak- og nikotinsortiment
Sidste år fjernede Lidl som den første dagligvarekæde i Danmark 20 % af deres tobak- og nikotinsortiment som et skridt mod at stoppe salget af disse produkter i kædens butikker inden udgangen af 2028. Siden tiltaget har kæden også åbnet 20 tobak- og nikotinfrie butikker, og nu begrænser Lidl tilgængeligheden yderligere ved at udfase endnu 20 % af sortimentet. Tilbagemeldingerne på initiativet er fortsat positive, og Lidl fortsætter sin indsats for at fremme danskernes sundhed.

Sidste år annoncerede dagligvarekæden Lidl, at de frem mod udgangen af 2028 vil udfase al salg af tobak og nikotin fra deres butikker. Initiativet kommer af Lidls ønske om at være ansvarlige købmænd, der gerne går forrest i forebyggelsesarbejdet og som en konkret handling som partner i Røgfri Fremtid. Siden udmeldingen har Lidl åbnet 20 nye butikker, der alle er tobak- og nikotinfrie, og i de resterende butikker udfases nu yderligere 20 % af sortimentet.
"Tilgængelighed er et vigtigt parameter, når det kommer til at forebygge, at færre begynder at ryge. Derfor er det en stor milepæl, at vi i juni vil have udfaset 40 procent af hele vores sortiment af tobak og nikotin. Det seneste år har vi åbnet hele 20 nye butikker rundt omkring i Danmark, som ikke har tobak og nikotin på hylderne, og disse butikker performer supergodt uden. Det er fantastisk at se, at der er stor opbakning til initiativet, både i de større og mindre byer,” fortæller Khalil Taleb, viceindkøbsdirektør i Lidl Danmark.
Det er ikke første gang, at Lidl går forrest med at fjerne bestemte varer fra sortimentet. Det har kæden tidligere gjort med udfasning af buræg og plastikposer, ligesom de som den eneste dagligvarekæde i Danmark har sat aldersgrænse på køb af energidrikke.
Kræftens Bekæmpelse støtter op om Lidls initiativ og håber, at det vil motivere flere dagligvarekæder til følge samme kurs og mindske tilgængeligheden af tobak og nikotin.
”Med udfasningen af tobak sætter Lidl kursen for de øvrige butikker, men allerede nu har det effekt. Færre børn og unge begynder at ryge, hvis det er vanskeligt at skaffe tobak, og for de mange kunder, som hvert år forsøger at blive røgfri, er Lidls initiativ også en stor støtte,” fortæller Niels Them Kjær, Projektchef for tobaksforebyggelse i Kræftens Bekæmpelse.
Inviterer til dialog om danskernes sundhed på Folkemødet på Bornholm
For Lidl er sundhedsagendaen vigtig, da dagligvarekæden ønsker at give deres kunder bedre muligheder for at træffe sundere valg. For at kunne ændre status quo er der behov for dialog og samarbejde. I den forbindelse afholdt Lidl for nylig en konference, hvor der blev diskuteret, hvordan man kan få danske forbrugere til at handle sundere – her har Lidl blandt andet været med til at skubbe til agendaen om differentieret moms, så eksempelvis frugt og grønt bliver billigere.
Til årets Folkemøde på Bornholm inviterer Lidl til tre debatter torsdag den 13. juni fra kl. 12-14 på Fabers (K12). Her vil emner som danskernes sundhed og forebyggelse blive drøftet. Debatterne vil involvere førende sundhedsaktører, politikere, repræsentanter fra erhvervslivet og landets tre største kommuner.
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkFølg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Det betaler sig at handle i Lidl: Vinder Avisen Danmarks pristjek og sænker samtidig priserne på over 100 hverdagsvarer10.10.2025 10:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidls budskab, om at det betaler sig at gøre sine indkøb hos dem, beviser sig i virkeligheden. I Avisen Danmarks store pristjek løber dagligvarekæden nemlig med sejren. Pristjekket er foretaget inden Lidl torsdag d. 9. oktober sænkede prisen på over 100 hverdagsprodukter.
Lidl gør hverdagen billigere for forbrugerne: Sænker prisen på over 100 hverdagsprodukter9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra torsdag tilbyder Lidl over 100 hverdagsvarer til nye, lave priser. Det er nogle af de mest solgte produkter som smør, kød, kaffe, rugbrød og toiletpapir, der nu bliver sat ned i dagligvarekædens butikker. Kunderne skal have en billigere hverdagsindkøbsvogn, når de handler i Lidl de næste mange måneder.
Lidl Danmark slutter sig til Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed2.10.2025 12:48:42 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har taget endnu et vigtigt skridt mod at fremme sundhed og forebyggelse i Danmark ved at indtræde i Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed – og det som den første dagligvarekæde. Med sit engagement ønsker dagligvarekæden at bidrage til den nationale forebyggelsesindsats og styrke folkesundheden.
Stor åbningsglæde i Gug: Lidl byder kunderne velkommen i ny butik uden tobak og nikotin25.9.2025 12:28:24 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag slog Lidl dørene op til en ny butik på Gugvej 189, hvor snoren blev klippet foran en stor forsamling af fremmødte kunder. Forrest stod den hjemvendte butikschef, Nikolaj Jensen, sammen med sit nye team, der havde glædet sig til at byde velkommen.
“Det betaler sig at handle i Lidl” – ny international kampagne sætter fokus på værdi i hverdagen22.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For første gang lancerer Lidl en fælles brandkampagne på tværs af alle 31 lande, hvor kæden er til stede. Med kampagnen “Det betaler sig at handle i Lidl” ønsker Lidl at vise, at kæden står for andet og mere end skarpe priser og høj kvalitet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum