Lidl Danmark

Lidl fjerner yderligere 20 % af deres tobak- og nikotinsortiment

Del

Sidste år fjernede Lidl som den første dagligvarekæde i Danmark 20 % af deres tobak- og nikotinsortiment som et skridt mod at stoppe salget af disse produkter i kædens butikker inden udgangen af 2028. Siden tiltaget har kæden også åbnet 20 tobak- og nikotinfrie butikker, og nu begrænser Lidl tilgængeligheden yderligere ved at udfase endnu 20 % af sortimentet. Tilbagemeldingerne på initiativet er fortsat positive, og Lidl fortsætter sin indsats for at fremme danskernes sundhed. 

I juni måned vil Lidl have fjernet 40 % af deres sortiment af tobak og nikotin i alle kædens butikker, fortæller, Khalil Jehya Taleb, viceindkøbsdirektør i Lidl Danmark.
I juni måned vil Lidl have fjernet 40 % af deres sortiment af tobak og nikotin i alle kædens butikker, fortæller, Khalil Jehya Taleb, viceindkøbsdirektør i Lidl Danmark.

Sidste år annoncerede dagligvarekæden Lidl, at de frem mod udgangen af 2028 vil udfase al salg af tobak og nikotin fra deres butikker. Initiativet kommer af Lidls ønske om at være ansvarlige købmænd, der gerne går forrest i forebyggelsesarbejdet og som en konkret handling som partner i Røgfri Fremtid. Siden udmeldingen har Lidl åbnet 20 nye butikker, der alle er tobak- og nikotinfrie, og i de resterende butikker udfases nu yderligere 20 % af sortimentet.

"Tilgængelighed er et vigtigt parameter, når det kommer til at forebygge, at færre begynder at ryge. Derfor er det en stor milepæl, at vi i juni vil have udfaset 40 procent af hele vores sortiment af tobak og nikotin. Det seneste år har vi åbnet hele 20 nye butikker rundt omkring i Danmark, som ikke har tobak og nikotin på hylderne, og disse butikker performer supergodt uden. Det er fantastisk at se, at der er stor opbakning til initiativet, både i de større og mindre byer,” fortæller Khalil Taleb, viceindkøbsdirektør i Lidl Danmark.

Det er ikke første gang, at Lidl går forrest med at fjerne bestemte varer fra sortimentet. Det har kæden tidligere gjort med udfasning af buræg og plastikposer, ligesom de som den eneste dagligvarekæde i Danmark har sat aldersgrænse på køb af energidrikke.

Kræftens Bekæmpelse støtter op om Lidls initiativ og håber, at det vil motivere flere dagligvarekæder til følge samme kurs og mindske tilgængeligheden af tobak og nikotin.

”Med udfasningen af tobak sætter Lidl kursen for de øvrige butikker, men allerede nu har det effekt. Færre børn og unge begynder at ryge, hvis det er vanskeligt at skaffe tobak, og for de mange kunder, som hvert år forsøger at blive røgfri, er Lidls initiativ også en stor støtte,” fortæller Niels Them Kjær, Projektchef for tobaksforebyggelse i Kræftens Bekæmpelse.

Inviterer til dialog om danskernes sundhed på Folkemødet på Bornholm
For Lidl er sundhedsagendaen vigtig, da dagligvarekæden ønsker at give deres kunder bedre muligheder for at træffe sundere valg. For at kunne ændre status quo er der behov for dialog og samarbejde. I den forbindelse afholdt Lidl for nylig en konference, hvor der blev diskuteret, hvordan man kan få danske forbrugere til at handle sundere – her har Lidl blandt andet været med til at skubbe til agendaen om differentieret moms, så eksempelvis frugt og grønt bliver billigere.

Til årets Folkemøde på Bornholm inviterer Lidl til tre debatter torsdag den 13. juni fra kl. 12-14 på Fabers (K12). Her vil emner som danskernes sundhed og forebyggelse blive drøftet. Debatterne vil involvere førende sundhedsaktører, politikere, repræsentanter fra erhvervslivet og landets tre største kommuner.

Nøgleord

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark

Lidls nye private label-mærke er landet i butikkerne: Madværket samler flere hundrede hverdagsprodukter fra danske leverandører under ét nyt fælles brand31.3.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse

Når Lidls kunder er på indkøb efter danske hverdagsprodukter til gode priser, skal de kigge efter det røde Madværket-logo. Et nyt dansk private label-brand, der samler et bredt udvalg af danskproducerede fødevarer, er nemlig landet i kædens butikker. Lidl vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge og støtte danske lokale producenter, hvilket både bidrager til en bedre forsyningssikkerhed og arbejdspladser i Danmark.

Lidl fortsætter sit engagement i cykelsporten: Bliver sponsor for Copenhagen Sprint og fornyer aftale med PostNord Danmark Rundt25.3.2025 06:01:00 CET | Pressemeddelelse

Til sommer bliver Lidl officiel sponsor for det nye World Tour-cykelløb Copenhagen Sprint, hvor blandt andre den danske sprinter Mads Pedersen fra Lidl-Trek stiller til start. Samtidig fornyer Lidl aftalen med Danmarks største etapeløb PostNord Danmark Rundt. Hos PostNord Danmark Rundt og Copenhagen Sprint ser man frem til samarbejdet med en fælles ambition om at styrke cykelsporten og fremme hverdagscyklisme.

Ny indkøbsdirektør i Lidl: “Vi sætter fuld blus på at styrke vores image yderligere i 2025”3.3.2025 08:30:00 CET | Pressemeddelelse

Peer Sandtner vender tilbage til Danmark som ny indkøbsdirektør i Lidl. Med solid erfaring fra flere europæiske Lidl-markeder, senest som viceindkøbsdirektør i Lidl Sverige, er han klar til at styrke Lidls brand i Danmark – blandt andet med et nyt nationalt private label-mærke, intensivering af danske og internationale sponsorkoncepter samt en stærk sundhedsagenda.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye