Ellen Trane Nørby skal stå i spidsen for vandsektoren

Vandsektorens brancheorganisation, DANVA, har fået ny formand. En enstemmig generalforsamling i DANVA valgte torsdag 30. maj tidligere minister, folketingsmedlem og nuværende bestyrelsesformand for forsyningsselskabet SONFOR, Ellen Trane Nørby til at stå i spidsen for foreningen, der varetager interesserne for landets vand- og spildevandsselskaber.

Næstformand Carsten Nystrup klapper efter valget af DANVAs nye formand, Ellen Trane Nørby. Foto: Jonas Ahlstrøm

Ellen Trane Nørby er taknemmelig for den entydige opbakning og uddyber, at der er tungtvejende grunde for hende til at arbejde for drikkevand, spildevand og klimatilpasning.

”Vandsektoren er centrum for forandringen af verdensordenen. Ressourcer, vand og klima er helt centrale for såvel sikkerhed, bæredygtig udvikling, vækst og levemuligheder både i og uden for Danmark. Vandselskaberne skal håndtere klimaudfordringerne, vi skal sikre drikkevandressourcerne, og vi er garanten for en endnu bedre håndtering af byernes spildevand. Derfor skal vi have en ny lovgivningsramme og økonomisk regulering, så vand og forsyningsselskaberne kan investere i nye renseteknologier af spildevandet, løsninger til håndtering af klimaforandringer, samt oprettelsen af grundvandsparker til fremtidssikring af det danske drikkevand direkte fra vandhanen,” siger DANVAs formand, Ellen Trane Nørby, og fortsætter:

”Drikkevandsbeskyttelse, vandmiljø, klimaoversvømmelser og den grønne omstilling, sammen med sektorkoblingen, herunder teknisk vand til PtX. Alt det kræver en hensigtsmæssig, fremadskuende, økonomisk regulering for vand- og forsyningssektoren i Danmark. Vandselskaberne skal kunne understøtte samfundet med de behov, det har.”

Ellen Trane Nørby overtager posten efter Carsten Nystrup, der trådte til som formand i juni 2023, efter at den tidligere formand, Lasse Frimand Jensen stoppede, fordi han blev valgt til borgmester i Aalborg. Carsten Nystrup var på det tidspunkt næstformand, men ifølge foreningens vedtægter er det i sådan en situation næstformanden, der automatisk træder ind i formandens sted. Ellen Trane Nørby har siden formandsskiftet i 2023 været næstformand i DANVA.

På generalforsamlingen, der fandt sted i Kolding 30. juni forud for DANVAs Årsmøde 2024, blev Ellen Trane Nørby valgt direkte af DANVAs medlemmer – vandselskaberne, mens bestyrelsen efterfølgende konstituerede sig med Carsten Nystrup som næstformand.

DANVAs formand gennem det seneste år, Carsten Nystrup, overlader med glæde anførerbindettil Ellen Trane Nørby.

”Jeg er stolt og taknemmelig over, jeg har måttet være formand for DANVA det seneste år, hvor vi har opnået historiske, politiske resultater. Men jeg er rigtig glad for, at Ellen Trane Nørby har valgt at kaste sig selv, sin viden om vand og hele sin politiske erfaring ind i arbejdet med at bedre rammerne for drikkevand, spildevand og klimatilpasning, og at vi kan forsætte samarbejdet i formandskabet sammen,” siger Carsten Nystrup, der er administrerende direktør i Novafos.

Fakta:

Ellen Trane Nørby har været medlem af Folketinget i perioden 2005-2022. Hun har været medlem af Folketingets energiudvalg i 10 år. Hun var minister for børn, undervisning og ligestilling fra 2015 til 2016 og sundhedsminister fra 2016 til 2019. I dag er hun viceborgmester i Sønderborg Kommune, bestyrelsesformand for forsyningen i Sønderborg, SONFOR og blev valgt ind i DANVAs bestyrelse ved generalforsamlingen i 2022.

DANVA - Dansk Vand- og Spildevandsforening

DANVA er brancheorganisation for danske vandselskaber. DANVA:

Forener alle vandkredsløbets aktører i samarbejde om bæredygtige løsninger.

Forstærker alle, der sikrer forbrugernes tillid til vand, effektiv drift og en høj forsyningssikkerhed.

Fortæller alle om værdien og effekten af danske vandløsninger, der skaber liv og sundhed.