Ann-Sofie Østberg Bjergby fra AKF kåres som Årets Rising Star 2024

Årets unge finanstalenter er kåret, og blandt årets to vindere er Ann-Sofie Østberg Bjergby, CFO hos ejendomsvirksomheden AKF. Prisen blev overrakt torsdag den 30. maj ved eventet CFO’ens Agenda 2024 hos PwC i Hellerup.

Ann-Sofie Østberg Bjergby, CFO hos AKF, modtager prisen som Rising Star 2024

Ann-Sofie Østberg Bjergby er 37 år og uddannet cand.merc.aud. i 2012. Hun indledte sin karriere i 2009 som revisor og senere Assistant Manager hos Deloitte. I 2015 skiftede Ann-Sofie Østberg Bjergby til PwC Deals, hvor hun de følgende to år arbejdede med Transaction Services.

I perioden 2017-2020 var Ann-Sofie Østberg Bjergby CFO hos Sovino Brands, hvor hun bl.a. styrede virksomheden gennem den første COVID-19-nedlukning med lukning af restauranter, hjemsendelse af medarbejdere samt ansøgning af hjælpepakker. Hun har siden 2020 haft stor succes i rollen som CFO hos ejendoms-, projektudviklings- og investeringsselskabet AKF.

“Ann-Sofie Østberg Bjergby har stærke kompetencer indenfor bl.a. M&A og strategiarbejde. Hos AKF har hun været ansvarlig for 2023-2025 strategiprocessen, herunder for deres vision 2030 samt en separat bæredygtighedsstrategi og finansiel strategi,” hedder det i begrundelsen fra juryen.

Blandt Ann-Sofies Østberg Bjergby’s øvrige resultater kan nævnes frasalg af en logistikportefølje og porteføljeselskab og en gennemført aktieemission. Sidst, men ikke mindst, har Ann-Sofie Østberg Bjergbys arbejde med bæredygtighed og ESG været med til at sætte AKF på landkortet som foretrukken samarbejdspartner.

“Ann-Sofie Østberg Bjergby er blevet udvalgt som Rising Star på baggrund af hendes stærke personlighed og ledelsesevner, hendes succesfulde arbejde med bæredygtighed og ESG samt hendes solide kommunikationsevner som taler og debattør,” lyder det videre i begrundelsen fra juryen.

Ann-Sofie Østberg Bjergbys ledelsesansvar omfatter direkte eller indirekte ledelse af 25 medarbejdere. Ann-Sofie er desuden formand for bæredygtighedsudvalget og bestyrelsesmedlem i North Media og indtrådt i bestyrelsen for Ejendomsselskabet Nordtyskland ENKAS.

Om prisen
Dette års priser blev uddelt af PwC i samarbejde med Zeuthen Storm den 30. maj kl. 15:00-18:00 ved eventet CFO’ens Agenda 2024 hos PwC i Hellerup.

Til CFO’ens Agenda 2024 sætter PwC bl.a. fokus på, at virksomheder kan bruge årsrapporten til at vinde tillid og få bedre adgang til kapital fra investorer ved at gøre rede for, hvordan den håndterer ESG-risici og -muligheder.

Øvrige priser
Ud over Ann-Sofie Østberg Bjergby fra AKF kåres også Nikolaj Holm Hansen, CFO & Senior Director of Finance, IT, Legal, Property and Strategy hos Salling Group (Netto Polen) som Årets Rising Star. Prisen som Årets CFO 2024 gik til Karsten Munk Knudsen, CFO for Novo Nordisk.

Ved samme lejlighed uddeltes prisen for Årets Bedste Årsrapporter 2024: Novo Nordisk A/S kåres med C25 Regnskabsprisen, Arla Foods kåres med Regnskabsprisen+ og A.P. Møller - Mærsk A/S kåres med Særprisen.

Den uafhængige jury for Årets Rising Stars:

• Natalie Shaverdian Riise-Knudsen, EVP & Group CFO COWI

• Anders Lonning-Skovgaard, EVP & CFO Coloplast

• Christina Nielsen, Group CFO DLG

• Martin Kjær Hansen, CFO ISS Danmark

• Mette Ingeman Pedersen, CFO Power-to-X, Topsoe

- faciliteret af Mikael Frederiksen, Zeuthen Storm, og Lars Baungaard, PwC.

Generelt vurderes kandidaterne på baggrund af følgende kriterier:

• Ungt Finance-talent, som allerede nu har gjort en afgørende forskel for den virksomhed, vedkommende er ansat i

• Personen vil kunne udvikle sig yderligere og have potentiale til at sidde som CFO for en af Danmarks største virksomheder om 5-7 år

• Demonstreret, at vedkommende kan håndtere hele ”Finance tool-boxen”

• Har skabt tydelig værdi for virksomheden, som vedkommende er ansat i

• Gode kommunikationsevner

• Udvist stærke ledelses- og talent management-resultater.

I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er ca. 2.800 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi 328.000 PwC'ere i 152 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.

Erhvervsledere: AI medfører et større etisk ansvar for topledelsen7.6.2024 13:12:44 CEST | Pressemeddelelse

85 % af de danske erhvervsledere mener, at udviklingen inden for AI medfører et større etisk ansvar for topledelsen, men mange har ikke retningslinjer for brugen af AI. Samtidig står manglende viden og kompetencer i vejen for at komme i gang med AI-værktøjer. Det viser en ny undersøgelse fra VL og PwC, der netop er blevet præsenteret på VL Døgnet 6.-7. juni 2024 på Egeskov Slot på Fyn.