Danmarks Lærerforening opretter nyt Skoleøkonomisk Forum
Danmarks Lærerforening har taget initiativ til at samle eksperter med viden om folkeskolens økonomi, opgaver og rammer i et nyt Skoleøkonomisk Forum. Formålet er at udvikle varige løsninger på folkeskolens udfordringer.
Formanden for Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen, har taget initiativ til at oprette et nyt forum for folkeskolens økonomi. Skoleøkonomisk Forum består af en række særligt udvalgte eksperter med viden om og interesse for folkeskolens opgaver, rammer og økonomi.
"Folkeskolen er en af vores vigtigste samfundsbærende institutioner, og det er helt afgørende for Danmark, at vi har en stærk og økonomisk bæredygtig folkeskole. Men disse år står skolerne over for nogle store, strukturelle udfordringer. Disse udfordringer ønsker vi med oprettelsen af Skoleøkonomisk Forum at drøfte med nogle af landets fremmeste eksperter med henblik på at udfordre og inspirere samt udvikle varige løsninger i fællesskab,” siger Gordon Ørskov Madsen, formand for Danmarks Lærerforening.
Skoleøkonomisk Forum består af 15 medlemmer med forskellige baggrunde, erfaringer og perspektiver på folkeskolens rammer og økonomi. Gruppen har særligt fokus på folkeskolens økonomiske udfordringer, større behov og vækst i udgifterne til specialområdet og konsekvenserne for normalområdets økonomi.
Medlemskredsen har ved stiftelsen af Skoleøkonomisk Forum erklæret sig enige om at brænde for folkeskolens udvikling og dens bidrag til samfundets sammenhængskraft. Derudover er kredsen forenet i en interesse for kommunernes vilkår for at drive skole, herunder ledelsens og medarbejdernes vilkår og kompetencer og anvendelsen af ressourcer på skolerne.
Blandt medlemmerne i Skoleøkonomisk Forum er økonomiprofessor ved Aarhus Universitet Nina Smith:
”Folkeskolen er en af de vigtigste institutioner i vores samfund. Den er i disse år under et voldsomt pres, både et forventningspres udefra, men også et økonomisk pres. Det er afgørende, at folkeskolen fortsat er den samlende samfundsinstitution, der kan rumme alle elever fra alle samfundslag. Det er ikke nogen selvfølge, at det bliver sådan i fremtiden. Derfor vil jeg gerne deltage i Skoleøkonomisk Forum og bidrage til diskussionen om, hvordan udfordringerne for folkeskolen kan løses”, siger Nina Smith.
Per Nikolaj Bukh, professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet, er også blandt forummets medlemmer:
“Med Skoleøkonomisk Forum åbnes for en vigtig diskussion af, hvordan de økonomiske styringsmodeller påvirker skolernes ledelsesrum. God økonomistyring er i høj grad et spørgsmål om fordelingen af ressourcer mellem skolerne. Lige behov skal imødekommes lige, og ulige behov skal imødekommes med differentierede bevillinger. Så enkelt er det”, siger Per Nikolaj Bukh.
De 15 medlemmer af Skoleøkonomisk Forum er:
- Andreas Rasch-Christensen, forsknings- og udviklingschef ved VIA University College
- Anne Vang, rektor på Københavns Professionshøjskole
- Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen
- Claus Rosenkrands Olsen, uddannelseschef i Dansk Erhverv
- Ellen Trane Nørby, fhv. Undervisningsminister
- Gordon Ørskov Madsen, formand for Danmarks Lærerforening
- Klaus Majgaard, rådgiver i offentlig ledelse og styring
- Martin Østergaard, stadsdirektør i Aarhus Kommune
- Mikkel Haarder, underdirektør i Dansk Industri
- Morten Mandøe, cheføkonom i KL
- Nina Smith, professor ved institut for Økonomi på Aarhus Universitet
- Per B. Christensen, formand for Danske Professionshøjskoler
- Per Nikolaj Bukh, professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet.
- Pia Gjellerup, direktør i Center for offentlig-privat innovation
- Torben Tranæs, forskningsdirektør hos VIVE
Kontakter
Emil Hee StenstrupPressekonsulent
Tlf:33 69 64 34emhs@dlf.orgFølg pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
Under halvdelen af lærerstyrken underviser nu i folkeskolen9.9.2025 07:19:49 CEST | Pressemeddelelse
Folkeskolen vælges i stigende grad fra blandt lærerne. Det er en alarmerende udvikling, vi som samfund skal forpligte os på at få vendt, lyder det fra Danmarks Lærerforenings formand.
Stadigt flere lærere i folkeskolen har ikke en læreruddannelse9.9.2025 06:35:09 CEST | Pressemeddelelse
Andelen af undervisere i folkeskolen uden en læreruddannelse er på 10 år steget fra 12 pct. til 20 pct. Det er helt uholdbart, at så mange af dem, der skal sørge for vores børns uddannelse, selv ingen uddannelse har, lyder det fra Danmarks Lærerforening.
Ny prognose: Fortsat udsigt til mangel på tusindvis af lærere i folkeskolen8.9.2025 06:37:47 CEST | Pressemeddelelse
Der vil i 2045 mangle over 12.000 lærere, hvis alle undervisningstimer i folkeskolen skal dækkes af uddannede lærere.
Lærerforening: Finansloven mangler løsninger på folkeskolens store udfordringer29.8.2025 12:31:39 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen har præsenteret et finanslovsforslag med fokus på sikkerhed, afgiftslettelser og velfærd, men uden investeringer i folkeskolen. Det ærgrer DLF-formand Gordon Ørskov Madsen.
De mindste elever er blevet mindre skoleparate12.8.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Børnehaveklasseeleverne har især fået sværere ved at håndtere konflikter, modtage en fælles besked og vente på tur, viser ny undersøgelse fra Danmarks Lærerforening.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum