Danmarks første konference om trivselsøkonomi: Hvordan skaber vi en økonomi med udgangspunkt i menneskelig trivsel inden for de planetære grænser?

D. 30.-31. maj løber Danmarks første konference om trivselsøkonomi af stablen. Her vil en bred skare af civilsamfundsorganisationer, politikere, samfundsdebattører, kunstnere og borgere drøfte, hvordan vi kan skabe et økonomisk system, som har fokus på trivsel for nulevende og fremtidige generationer inden for økosystemets bæreevne.

Økonomiske modeller og beregninger har en enorm betydning for politiske beslutninger. Men de økonomiske strukturer, som er styrende for vores samfund, er skabt i en anden tid og til at adressere en anden type udfordringer, end dem vi står overfor i dag. Derfor mener arrangørerne bag konferencen, at det er på tide, at vi tager et nyt blik på økonomiens rolle i samfundet.

”I dag står vi i en situation, hvor vi overforbruger naturens ressourcer. 6 ud af 9 planetære grænser er overskredet, og mistrivslen er stigende, særligt blandt de unge. Trivselsøkonomi er en ramme til at adressere de forbundne kriser, og deres underlæggende årsager, og skabe en positiv samfundsvision,” siger Arvid Aagaard Sihm, der er vicedirektør i den nystartede tænketank WELA og talsperson for konferencen.

Bag konferencen står Den Danske Alliance for Trivselsøkonomi – som er den danske gren af den internationale Wellbeing Economy Alliance.

På konferencen vil deltagerne i fællesskab forsøge at blive klogere på, hvordan vi får sat øget fokus på trivsel under hensyn til planetens bæreevne, samt hvordan vi designer et økonomisk system til vor tids udfordringer.

Danmark er langt bagud
Lige nu er der en international bevægelse i gang med tiltagende debat om det økonomiske systems rolle i forhold til aktuelle globale kriser inden for bl.a. klima, biodiversitet, social sammenhængskraft og psykisk mistrivsel.

På EU-plan vil man i stigende grad til at udvikle politikker på baggrund af trivselsøkonomiens principper, og der bliver talt om en EU-kommissær for trivselsøkonomi. Konceptet har også givet genklang hos en række nationale regeringer, som er gået sammen i regeringssamarbejdet Wellbeing Economy Governments (WeGo). I Wales har man blandt andet vedtaget en lov om fremtidige generationer – Future Generations Act – og oprettet en kommissær for fremtidige generationer, og i New Zealand har man vedtaget en finanslov baseret på trivselsøkonomiske principper – Wellbeing Budget.

Men i Danmark er vi fortsat langt bagud i denne debat fortæller Arvid Aagaard Sihm:

”Mens 70 % af alle OECD-lande i varierende grad arbejder med trivselsøkonomiske indikatorer, så gør vi det ikke i Danmark. Derfor er formålet med konferencen også i høj grad at bringe internationale erfaringer ind i en dansk kontekst.”

I den Danske Alliance for Trivselsøkonomi mener man, at der er behov for en national strategi- og handlingsplan for overgangen til en trivselsøkonomi. I Norge har man blandt andet nedsat en kommission, der skal give et bud på en norsk strategi på området, og her bør Danmark følge trop. Et budskab som for nyligt blev bakket op af over 100 organisationer og forskere i Politiken.

Derudover mener alliancen, at Danmark bør indgå i regeringssamarbejdet på området, og at man både i Danmark og i EU bør indføre en lov om fremtidige generationer efter walisisk forbillede, herunder oprette en funktion i stil med den walisiske fremtidskommissær, som har haft stor betydning for politikudviklingen i Wales.

”Det er vigtigt for os at understrege, at trivselsøkonomi skal tilpasses den nationale kontekst, og at mange forskellige aktører skal deltage i samtalerne om løsningerne. Og det er netop det, som konferencen skal tage hul på,” siger Arvid Aagaard Sihm.

Læs om WEAll og organisationer bag her.

Find program her.

Kontakt
Arvid Aagaard Sihm, talsperson, Wellbeing Economy Alliance Denmark, tlf.nr. 2986 3638

Heidi Joy Madsen, presseansvarlig, tlf.nr. 2019 4430

Danmarks Naturfredningsforening: Historisk aftale udstikker ny retning for natur og landbrug24.6.2024 20:53:37 CEST | Pressemeddelelse

Efter mange måneders svære forhandlinger er der nu landet en aftale i den grønne trepart. Aftalen rummer de største ændringer af det danske areal i nyere danmarkshistorie – og vil betyde markant mindre landbrugsareal, mere skov og natur – og en massiv indsats for at redde vandmiljøet, siger præsident i Danmarks Naturfredningsforening Maria Reumert Gjerding.