If Forsikring

Dystre tal i ny nordisk helbredsrapport

Befolkningen i Norden oplever i stigende grad negativ stress, og flere og flere oplever, at det varer i længere tid. Udviklingen går alarmerende stærkt, viser If Forsikrings nye nordiske helbredsrapport.

Danmark er topscorer, når det gælder stress udløst af krav på arbejdspladsen. Det er stressudløser for 24% af danskere med stressoplevelser, hvor til sammenligning 12% af finnerne har samme udfordringer på arbejdspladsen. Foto: iStock

Nordens største forsikringsselskab, If, har for anden gang gennemført en nordisk helbredsrapport, som viser hvordan befolkningen i Danmark, Sverige, Norge og Finland oplever deres eget helbred og hvordan deres situation påvirker arbejdsevne og balance i livet. Årets rapport viser, at endnu flere oplever negativ stress, endda på en bekymrende baggrund fra sidste rapports undersøgelse, som blev gennemført i 2022.

- Vi ser en kraftig stigning i stress på tværs af Norden, hvilket påvirker arbejdsevnen hos mange. Resultaterne er foruroligende, siger Kristina Ström Olsson, nordisk helsestrateg hos If.

Både ligheder og forskelle i Norden
Selvom de nordiske lande på mange måder ligner hinanden, viser undersøgelsen vigtige nuancer. Fælles for landene er, at offentligt ansatte har en større forekomst af negativ stress, både på kort og lang sigt.

83% af danskerne har oplevet negativ stress, mens det på nordisk plan gælder for 88%. I Danmark er det gruppen, som kombinerer kontor- og hjemmearbejde (hybridarbejde), som i størst omfang jævnligt oplever stress, gældende for 30% af personer med stressoplevelser. Det er dobbelt så mange som i Finland (15%). Danmark er også topscorer, når det gælder stress udløst af krav på arbejdspladsen. Det oplever 24% af danskerne med stressoplevelser, hvor til sammenligning 12% af finnerne har samme udfordringer på arbejdspladsen. På nordisk plan ses en faldende tendens i, at krav på arbejdspladsen udløser stress, faldende fra 23% i 2022 til 18% i 2024.

Hvad udløser stressen?
Flere faktorer har indflydelse på, hvad der udløser stress. Det turbulente verdensbillede, privatøkonomiske bekymringer samt balancen mellem privatliv og arbejde i hverdagen er nogle af dem.

Konsekvenserne af denne stress er især søvnproblemer, angst, koncentration og hukommelse, der påvirker både privatlivet og vores arbejdsevne: Halvdelen af ​​den nordiske befolkning har oplevet, at arbejdsevnen er nedsat på grund af stress, hvilket medfører et højt sygefravær.

Stress er ikke skadeligt i sig selv. I korte perioder kan det give en følelse af at vokse og udvikle sig, hvis man er i stand til at løse de udfordringer, man står i. Men at være i en tilstand med negativ stress over længere tid med en følelse af, at man ikke har kontrol, det kan påvirke ens helbred meget negativt, siger Kristina Ström Olsson.

Stort ansvar hos arbejdsgiverne
Selvom rapporten viser en bekymrende udvikling, er det positive budskab, at det er muligt at gøre noget ved situationen.

– Små tiltag fra arbejdsgivernes side kan være med til at mindske stress blandt medarbejderne. Det kan være så simpelt som at fortælle dine medarbejdere, at de kan komme til dig, hvis noget er svært, og at du vil støtte dem bedst muligt. Det er også vigtigt at erkende, at der kan være stress på arbejdet, og være med til at mindske den ved at afstemme forventninger, give klar feedback og arbejde for et godt samarbejde og tæt dialog internt, siger Ifs helsestrateg.

Om Ifs nordiske helbredsrapport

Undersøgelsen bag rapporten er en temperaturmåling af befolkningens oplevede trivsel og arbejdsrelaterede sundhed. Undersøgelserne er foretaget i perioden januar-februar 2024 i alle 4 nordiske lande, og er baseret på tusinde respondenter fra hvert land fra Danmark, Norge, Sverige og Finland.

Du finder rapporten her: https://www.if.dk/globalassets/dk/files/falles/if_nordic_health_report_2024.pdf

Stigningen i negativ stress går alarmerende stærkt, viser tal i ny nordisk helbredsrapport fra If Forsikring.
Kristina Ström Olsson er nordisk helsestrateg hos If Forsikring

Om If:

If er Nordens største forsikringsselskab og ejet af den finske forsikringskoncern Sampo. If forsikrer hver 4. familie i Norden og er medlem af Garantifonden for skadeforsikringsselskaber i Danmark. Mere end 7000 medarbejdere tager sig af selskabets 3,8 millioner kunder, der spænder fra privatpersoner til globale virksomheder. Ambitionen er at være det mest omsorgsfulde forsikringsselskab. If har været klimaneutral siden 2011 og valgte i 2021 at tilslutte sig organisationen Science Based Targets (SBTi). Læs mere på www.if.dk

Følg pressemeddelelser fra If Forsikring

Flere pressemeddelelser fra If Forsikring