If Forsikring

If hjælper virksomheder med at undgå retssager

Flere virksomheder undgår nu opslidende retssager efter, at If Forsikring i efteråret lancerede en rådgivningsydelse til erhvervskunder. Juridiske eksperter rådgiver virksomhederne om hvordan de bedst håndterer konflikter uden at skulle ty til retssager. Flere retssager er allerede undgået.

Lange behandlingstider er en af hovedårsagerne til at mere end hver femte danske virksomhed har opgivet at føre sag ved domstolene. Charlotte Dahlstrøm, Head of Lawyer Insurance hos If, hjælper erhvervskunder med at løse konflikterne udenom domstolene. Foto: If/PR

”Ofte vil det være bedre at søge en løsning på forkant. Det behøver ikke stille virksomheden ringere, end hvad de kunne have opnået i en retssag, og det sparer tid, bekymringer og udgifter til enten selvrisiko på retshjælpsforsikringen eller en advokat”, forklarer jurist og afdelingsleder hos If Erhverv, Charlotte Dahlstrøm.

"Ved at fokusere på forebyggelse og tidlig indgriben kan vi hjælpe vores kunder med at undgå de omkostninger og den stress, der følger med retssager. Vores mål er at finde den bedst mulige løsning for alle parter gennem dialog og forhandling, og erfaringen viser, at mange konflikter kan løses uden for retten, hvis man har de rette værktøjer og den nødvendige ekspertise", siger hun.

Som eksempel nævner Charlotte Dahlstrøm, at der ofte indgås gode forlig også efter en sag er blevet indbragt for retten, fordi det under processen viser sig, at konflikten baserer sig på en misforståelse mellem parterne eller et ukendskab til retsreglerne. Sager, som ikke behøvede at komme dertil, og som kunne være undgået, hvis man havde talt med en jurist inden.

Hver femte virksomhed har opgivet at føre sag
Lange behandlingstider er en af hovedårsagerne til at mere end hver femte danske virksomhed har opgivet at føre en sag ved domstolene. Det viser seneste Retssikkerhedsanalyse, som Advokat­samfundet offentliggjorde i efteråret.

Analysen konkluderer, at der ofte aldrig findes en løsning på konflikten i de sager som opgives. Hele 56% af de adspurgte virksomheder i rapporten opgav at finde en løsning efter de måtte opgive at føre eller fortsætte sagen ved en domstol. For 77% af virksomhederne var konsekvensen et økonomisk tab. Særligt mindre virksomheder opgiver at føre sager fordi de ikke har ressourcerne til det.

”Vi oplever, at kunderne er nølende overfor at kontakte en advokat, fordi de frygter at deres problemstilling vil udløse en stor regning. Men hvis vi vurderer at opgavens kompleksitet kræver en særlig ekspertise, vil vi altid anbefale kunden at kontakte en advokat”, siger Charlotte Dahlstrøm.

”Driver man en virksomhed uden egen juridisk afdeling, kan man som virksomhedsejer blive nødsaget til enten selv at bevæge sig ud på isen og forsøge at løse den juridiske problemstilling, eller kontakte en advokat for at sikre sig, at tingene bliver gjort rigtigt. Den ene mulighed indebærer en risiko for, at man foretager sig noget, der kan forværre situationen, den anden kan være uforholdsmæssigt omkostningstung."

Hun supplerer, at der selvfølgelig er retssager, der bør eller skal føres, og der står If fortsat klar til at hjælpe kunderne med den klassiske forsikringsdækning, hvor forsikringen dækker advokatbistand mv. til en retssag.

Til gavn for 6.000 virksomheder
Cirka 6.000 virksomhedskunder kan få gavn af ydelsen hos If. Det er virksomhedskunder, som har retshjælpsforsikring og som samtidig har en størrelse, som gør rådgivningen relevant.

Det er særligt mindre virksomheder, der opgiver at føre sager, fordi de ikke har ressourcerne til det. Også selvom det krænker deres oplevelse af retssikkerhed. Derfor er der brug for en forsikringsydelse, som er et sikkerhedsnet, uden at være en fuldblods advokatydelse, vurderer If.

”Vores kriterie er, at der er tale om sager, som endnu ikke har udviklet sig til en aktuel retslig tvist. Vi skal gribe kunderne før de oplever at blive sagsøgt, og vi hjælper dem så ved at klæde dem juridisk på til at imødegå en løsning. Det er dér, vi oplever et hul i markedet, som ønsker at fylde ud”, forklarer Charlotte Dahlstrøm.

For små-mellemstore virksomheder, de såkaldte SMV’er, er situationen ofte, at det er en forretningspartner eller en leverandør, man er kommet på kant med. Det er ikke ualmindeligt, at en civil sag tager op mod to år at får behandlet. Tid og ressourcer som ikke bruges på kerneforretningen, og dermed ikke der, hvor man tjener sine penge og rettelig bør have sit fokus.

Lange behandlingstider er en af hovedårsagerne til at mere end hver femte danske virksomhed har opgivet at føre sag ved domstolene. Hos If Forsikring hjælper Head of Lawyer Insurance hos If, Charlotte Dahlstrøm, nu erhvervskunder med at løse konflikterne udenom domstolene.

Følg pressemeddelelser fra If Forsikring

Flere pressemeddelelser fra If Forsikring