Små og mellemstore virksomheder tror ikke, de bliver ramt af cyberangreb

For få mindre og mellemstore virksomheder har forsikret sig mod cyberangreb, og næsten hver anden virksomhed tror ikke, at det vil ramme dem. Det viser en analyse, som Norstat har gennemført for Alm. Brand.

Ifølge analysen svarer 43 procent af virksomhedslederne i SMV-segmentet, at de anser det for ’meget usandsynligt’, at der vil blive rettet et cyberangreb mod dem. Desuden har halvdelen af virksomhederne ikke en plan for, hvad der skal ske, hvis de bliver angrebet.

”Det er overraskende at se, i hvor ringe grad mindre virksomheder føler sig udsatte for cybertruslen. Det virker som om, mange enten lukker øjnene og håber, at det ikke sker for dem, eller at de ikke har overblik over, hvordan de bedst kan beskytte sig,” siger Camilla Amstrup, der er Chief Commercial Officer i Alm. Brand.

Det sidste bekræftes også i analysen, hvor 28 procent af de virksomheder, som ikke har sikret sig mod cyberkriminalitet, kalder området uoverskueligt.

Camilla Amstrup kalder tallene bekymrende set i lyset af de mulige konsekvenser af et angreb – herunder mistet adgang til virksomhedens ordrebog og kundedatabase, ufrivillig deling af personfølsomme data for slet ikke at tale om driftstab og risikoen for afpresning.

”Vi forsikrer os helt naturligt mod indbrud i vores ejendom, og det burde være lige så naturligt at sikre sig mod indbrud i virksomhedens digitale infrastruktur, som mange virksomheder i dag ikke kan fungere uden. Derfor synes jeg, det er ærgerligt, hvis man venter med at sikre sig, til man selv har oplevet den ødelæggende effekt af et cyberangreb,” siger Camilla Amstrup fra Alm. Brand.

Færre end 10 procent af koncernens egne kunder i segmentet mindre og mellemstore virksomheder har tegnet en cyberforsikring.

Virksomhed blev lagt ned af russiske hackere
Én af de virksomheder, som har oplevet et cyberangreb – og som havde forsikringen på plads - er den midtjyske bilforhandler Jørgen Laursen A/S, der har afdelinger i Viborg og Skive.

Fredag 10. marts 2023 møder personalet ind til synet af printere, der alle har printet samme besked: Jeres data er stjålet og krypteret. Betal fem millioner dollar for at få dem igen.

I de første timer er direktør Ole Hansen på skift i kontakt med hans egne IT-folk, politiet og Alm. Brand, som firmaet har tegnet sin cyberforsikring hos.

”Politiet finder ret hurtigt ud af, at der er tale om en russisk gruppe, som tidligere har hacket Pentagon. Så vi var jo kommet i fint selskab,” fortæller han i dag.

”I begyndelsen er det hele noget kaotisk. Medarbejderne står og rykker for svar, fordi de ikke kan betjene kunderne. Og samtidig har vi hele tiden den her trussel hængende over hovedet: Hvad gør de med vores oplysninger? Jeg beder vores folk om at sige tingene, som de er, og derefter forstår kunderne jo godt situationen.”

Direktør på indkøb i Elgiganten
Senere samme fredag rykker medarbejdere fra Alm. Brands eksterne cyber-samarbejdspartner ind hos Jørgen Laursen A/S, og sammen med firmaets egne IT-folk arbejder de i de kommende dage i døgndrift for at geninstallere de mange systemer og programmer, der skal til for at drive en bilforhandler anno 2024.

”Hackerne havde smadret vores seneste to backups, så alle fakturaer og arbejdskort var væk. Vi kunne ikke se, hvilke biler på værkstedet der tilhørte hvilke kunder. Vi kunne ikke sælge en ny bil – vi kunne ikke engang få en reservedel ud af lageret. Alt er jo digitalt i dag,” fortæller Ole Hansen.

I løbet af weekenden tager direktøren i Elgiganten og køber nyt udstyr for cirka 80.000 kroner, og få dage senere lykkes det så småt at få firmaets systemer op at køre igen, så de kan begynde at færdiggøre biler på værkstedet og tage imod nye opgaver. Men det skal tage godt en uge, før de fleste systemer kører og tre uger, før firmaet er tilbage i noget nær normal drift.

”I dag har vi lagt en ny strategi for brugen af vores udstyr, udskiftning af koder og digital opførsel generelt. Vi kan ikke sikre os 100 procent, men vi er helt anderledes opmærksomme på digital sikkerhed nu. For den her oplevelse er ikke noget, jeg vil ønske for min værste fjende,” siger Ole Hansen.

Analysen for Alm. Brand er foretaget af markedsanalysefirmaet Norstat blandt 404 virksomheder i SMV-segmentet.

Alm. Brand Forsikring

Alm. Brand Forsikring er en dansk finansiel koncern grundlagt i 1792. I dag driver vi virksomhed inden for forsikring som en del af Alm. Brand Group og dækker sammen med vores samarbejdspartnere alle finansielle behov hos vores kunder.