Ny kampagne sætter fokus på digital svindel
Københavns Kommune, Københavns Politi og Det Kriminalpræventive Råd lancerer i dag en kampagne, der opfordrer københavnerne til at tale åbent om digital svindel.
De seneste år er antallet af københavnere, der bliver udsat for digital svindel, steget. Derfor lancerer Københavns Kommune i samarbejde med Københavns Politi og Det Kriminalpræventive Råd en kampagne om digital svindel.
Med plakater i byrummet med teksten ‘Skal du have penge tilbage i byskat?’ vil kommunen gøre københavnerne opmærksomme på vigtigheden af at tale åbent med hinanden om digital svindel. Plakaterne er designet til at skabe opmærksomhed ved at efterligne typiske svindelmails- og sms’er.
“Det er forfærdeligt, hvor mange københavnere, der bliver svindlet digitalt, og det kan have store konsekvenser for den enkelte. Som kommune vil vi gerne bidrage til at afhjælpe problemet. Jeg håber, at vi med kampagnen kan igangsætte en vigtig samtale om digital svindel på tværs af generationer, for det kan desværre ramme alle”, siger overborgmester Sophie Hæstorp Andersen.
Hvem taler du med?
Kampagnens tagline ‘Hvem taler du med?’ lægger vægt på vigtigheden af at dele oplevelser med digital svindel for at øge bevidstheden om forskellige svindelmetoder og hjælpe hinanden med at undgå at falde i digitale fælder. Men taglinen handler også om at være bevidst om, hvem man taler med i telefonen eller får en mail eller SMS fra.
Ifølge Københavns Politi er det ikke mindst ældre københavnere, der bliver udsat for kontaktsvindel. Derfor har kampagnen særligt fokus på denne gruppe. Kampagnen skal både nå ud til de ældre selv, men også deres børn og børnebørn, som kan hjælpe de ældste københavnere med at gennemskue intentionen bag en mail, opringning eller sms.
”De kriminelle udvikler hele tiden deres metoder, og det kan være svært at gennemskue, hvornår der er tale om svindel. Vi oplever desværre, at mange borgere udsættes for forskellige former for digital svindel. Så tal med dine ældre familiemedlemmer om, hvordan falske sms’er og mails ser ud, eller tag en snak med dine børn om, at også unge udsættes for digital svindel. Og tøv ikke med at melde det til politiet, hvis du har været udsat for digital kriminalitet,” siger politidirektør for Københavns Politi Anne Tønnes.
“Alt for mange bliver udsat for svindel online. De kriminelle udnytter vores travlhed, hjælpsomhed og tillid til hinanden og myndighederne til at bedrage os for større eller mindre beløb. Som borgere skal vi derfor klædes meget bedre på for at undgå digital svindel. Det Kriminalpræventive Råd anbefaler, at du stopper op og mærker efter, før du betaler, svarer eller klikker online”, siger Erik Christensen, formand for Det Kriminalpræventive Råd
Fakta
- Kampagnen lanceres den 27. maj 2024 og kører i tre uger frem. Københavns Kommune er afsender sammen med Københavns Politi og Det Kriminalpræventive Råd.
- Målgruppen for kampagnen er hhv. ældre københavnere, der er 65+ år, fordi de bliver mere og mere digitale, og en større del af dem bliver udsat for svindel. Samt voksne børn og børnebørn og pårørende, som forhåbentlig kan hjælpe de ældre til at undgå at blive svindlet.
- Den form for digital svindel, som ældre oftest oplever, er modtagelsen af falske e-mails, jf. Danmarks Statistik.
- Fra 2021 til 2022 er antallet af anmeldelser om telefonsvindel af 65+ steget med 55%.
- Den ældre aldersgruppe har en lavere selvtillid i deres digitale færden. Kun hver femte ældre føler sig i stand til at gennemskue digital svindel, jf. Danmarks Statistik.
- Kampagnens øvrige elementer består af et kampagnesite med viden om forskellige former for svindel og tre videoer: En med en betjent fra Københavns Politi, der fortæller om forskellige former for svindel og om vigtigheden i at anmelde svindel eller forsøg på svindel, en video med en rådgiver fra Det Kriminalpræventive Råd, som taler om manipulationsteknikker og en video med en datter, der taler med sin mor om digital svindel.
- Kampagnesitet findes her www.digitalsvindel.kk.dk
Pressekontakt
Københavns Kommune: For yderligere oplysninger eller kontakt til overborgmester Sophie Hæstorp Andersen, kontakt pressemedarbejder Rikke Flamand Jensen på AG2Z@kk.dk eller 24879352.
Københavns Politi: Pressetelefon 35219260 eller kbh-presse@politi.dk.
Det Kriminalpræventive Råd: Kontakt pressemedarbejder Anne-Sofie Thiel på at@dkr.dk eller 41747380.
Følg pressemeddelelser fra Københavns Kommune Økonomiforvaltningen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Københavns Kommune Økonomiforvaltningen
De danske VM-guldvindere i håndbold hyldes mandag fra balkonen på Københavns Rådhus2.2.2025 19:33:25 CET | Presseinvitation
Det danske herrelandshold har på enestående vis vundet guld i VM i håndbold med en sejr over Kroatien. Kom og hyld holdet fra Københavns Rådhusplads, når de i morgen mandag den 3. februar 2025 fejres med balkonhyldest og rådhuspandekager.
Historisk bredt flertal vedtager ny kommuneplan i København: Skal skabe plads til 40.000 nye boliger13.12.2024 06:12:00 CET | Pressemeddelelse
Med Kommuneplan 2024 har Københavns Kommune lagt en ambitiøs plan for hovedstadens udvikling, som inkluderer tusindvis af nye boliger, grøn infrastruktur, kultur og fællesskaber.
København har ikke boligområder på parallelsamfundslisten1.12.2024 20:11:25 CET | Pressemeddelelse
Københavns Kommune har i mange år udført en markant indsats med at løfte udsatte københavnske boligområder. Indsatsen blev bekræftet sidste år, hvor man for første gang ikke længere havde boligområder på listen over parallelsamfund. Den position fastholder København i 2024.
Det store juletræ bliver tændt på Rådhuspladsen29.11.2024 12:44:00 CET | Pressemeddelelse
Julestemningen har allerede bredt sig i Københavns gader, og første søndag i advent vil det ikoniske juletræ på Rådhuspladsen endnu engang lyse op og samle københavnerne. En tradition, der har bragt lys og glæde i mere end hundrede år.
Kampagne sætter fokus på ubehageligt og ulovligt indhold på nettet21.11.2024 06:04:00 CET | Pressemeddelelse
Københavns Kommunes tryghedsundersøgelse fra i år viser, at en stor del af de unge københavnere mellem 15 og 25 år støder på ubehageligt og ulovligt indhold på sociale medier. Københavns Kommune er nu gået sammen med Københavns Politi, SSP og Red Barnet om en kampagne, som skal styrke børn og unge til bedre at kunne håndtere udfordringen med ubehageligt indhold online.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum