F&P: Større råderum er en oplagt mulighed for at klimasikre Danmark

Regeringen har som ventet offentliggjort, at det økonomiske råderum i 2030 nu opjusteres markant. De yderligere penge i statskassen er en oplagt og vigtig mulighed for at gå hurtigt og ambitiøst til værks medklimasikringen af Danmark, mener F&P – brancheforening for forsikrings- og pensionsbranchen.

- Det ekstreme vejr har ramt danske boliger og virksomheder og forvoldt skader for over 3 mia. kroner alene i 2023. Men klimasikringen og forebyggelse af skader har været notorisk underprioriteret. Det har politikerne nu en oplagt mulighed for at gøre noget ved, siger adm. direktør Kent Damsgaard.

Forsikrings- og pensionsbranchen har for nylig opgjort et samlet bud på en klimatilpasningsplan, som netop lægger op, at staten årligt investerer 3 mia. kroner i klimatilpasning frem mod 2030.

- Selvfølgelig kan det lyde voldsomt at skulle bruge 3 mia. kroner om året på klimatilpasning, men i realiteten vil det blot betyde, at vi som samfund bruger lige så mange penge på at forebygge skader, som vi i dag bruger på at reparere dem. Vandet kommer fra oven, fra siden og for neden, og vi er som samfund slet ikke rustet til at håndtere det, siger Kent Damsgaard.

Han opfordrer regeringen til at præsentere en samlet, ambitiøs investeringsplan for klimaforebyggelse hurtigt muligt.

Jo hurtigere og mere målrettet, vi forebygger og indretter os efter de klimaforandringer, som allerede er en realitet, jo bedre sikrer vi alle de borgere, som de seneste år har fået deres boliger og tilværelse ødelagt af klimaskader. Der er behov for handling nu, og det øgede økonomiske råderum er en oplagt anledning, siger Kent Damsgaard.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring18.6.2024 14:18:57 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvad man skal være opmærksom på, når man tager afsted på sommerens festivaler? Om indboforsikringen dækker skade på cyklen, hvis man vælter? Og om rejseforsikringen dækker, hvis flyselskabet fx går konkurs? VIGTIG RETTELSE TIL SVAR VEDRØRENDE FESTIVAL - FORSIKRINGEN DÆKKER IKKE OVERSVØMMELSE I TELT.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring18.6.2024 14:00:37 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvad man skal være opmærksom på, når man tager afsted på sommerens festivaler? Om indboforsikringen dækker skade på cyklen, hvis man vælter? Og om rejseforsikringen dækker, hvis flyselskabet fx går konkurs? VIGTIG RETTELSE I SPØRGSMÅL OM FESTIVAL