Boston Consulting Group

Kvinder foran i GenAI-adoptionen: En mulighed for at mindske kønskløften

Del

Kvinder er på niveau med og i nogle tilfælde endda en smule foran mænd i adoptionen af GenAI. Syv ud af ti kvinder siger, at de anvender et GenAI-værktøj på jobbet mindst én gang om ugen. En ny rapport fra Boston Consulting Group viser et potentiale for, at teknologien kan være med til at reducere kønskløften.

KØBENHAVN - ChatGPT og generativ AI (GenAI) breder sig med stor hastighed ud på arbejdspladserne. Og selvom kvinder historisk set har været mindre tilbøjelige til at tage nye teknologier i brug end mænd - især i de tidlige stadier - afslører en ny rapport fra Boston Consulting Group (BCG), at kvinder generelt er på niveau med (eller i nogle tilfælde endda en smule foran) deres mandlige kolleger med hensyn til at adoptere GenAI. Hvordan, dette udvikler sig, kan have stor betydning for kønskløften.

"Nu, mere end nogensinde, skal virksomhederne være hyperfokuserede på at gennemføre indsatser, der øger ligestillingen i adoptionen af GenAI. Færre end 30 pct. af mellemledere og topledere inden for teknologi i dag er kvinder. GenAI præsenterer en unik mulighed for at mindske kønskløften i techbranchen," siger Thomas Føge, Managing Director & Partner, der leder arbejdet med AI på BCG’s danske kontor.

Rapporten, "Women Leaders Are Paving the Way in GenAI", bygger på data fra en global undersøgelse af mere end 6.500 kvindelige og mandlige medarbejdere. Den viser blandt andet, at 68 pct. af kvinderne i techindustrien bruger et GenAI-værktøj på arbejdet mere end én gang om ugen, sammenlignet med 66 pct. af mændene.

GenAI kan forværre og forbedre kønskløften

Dykker vi ned i rapporten og kigger på tværs af stillingsniveauer og jobfunktioner står det klart, at kvindelige ledere klarer sig bedst inden for adopteringen af GenAI. Men jo længere nede ad rangstigen vi kigger, desto længere falder kvinderne bagud. Det er en forskel, der kan forværre kønskløften og eksisterende pipeline-udfordringer inden for techindustrien, eftersom GenAI er i fuld sving med at påvirke måden, vi arbejder på, samt mulighederne for succes på jobbet.

  • Kvinder på seniorniveauer i tekniske funktioner er alle foran mændene: Kvinder i seniorstillinger (på tværs af senior specialister, juniorchefer og seniorchefer) inden for tekniske funktioner (ingeniørarbejde, IT, kundesupport, salg og marketing) ligger i gennemsnittet 14 procentpoint foran deres mandlige modparter i at tage GenAI i brug.
  • Kvinder på seniorniveauer i ikke-tekniske funktioner er lige i hælene på mændene: Kvindelige seniorchefer i ikke-tekniske funktioner (HR, jura og finans) halter kun 2 procentpoint efter deres mandlige kolleger, mens kvindelige juniorchefer er bagud med 5 procentpoint, og kvindelige senior specialister er bagud med 12 procentpoint. Hvilket beviser, at des mere senior kvinderne er, des mindre bagud er de.
  • Kvinder i juniorroller halter alle efter deres mandlinge modparter: Kvinder i juniorroller inden for tekniske funktioner halfter efter med et gennemsnit på 7 procentpoint. Kvinder i juniorroller i ikke-tekniske funktioner halter efter med et gennemsnit på hele 21 procentpoint.

GenAI præsenterer en unik mulighed for at indsnævre kønskløften i techindustrien, men det kræver proaktive tiltag fra både virksomheder og medarbejdere. Blandt andet at tackle de nøglefaktorer, som driver kønsforskellene.

”Bevidstheden af GenAIs potentiale skal øges. Teknologien vil have afgørende effekt på mange jobs og evnen til at opnå succes på arbejdspladsen. Tiltroen til egne GenAI-kompetencer skal også styrkes blandt kvinderne. Derudover er der behov for, at kvinder, især i juniorroller, udvikler deres risikotolerance, så de føler sig mere frie til at eksperimentere med nye teknologier,” siger Thomas Føge.

Kontakter

Links

Om Boston Consulting Group (BCG)

Boston Consulting Group (BCG) er en global konsulentvirksomhed med kontorer i over 100 byer fordelt på 50 lande, herunder Danmark. BCGs 32.000 konsulenter samarbejder med erhvervs- og samfundsledere om at løse deres vigtigste udfordringer og gribe deres største muligheder. BCG var frontløberen inden for forretningsstrategi ved sin grundlæggelse i 1963. I dag samarbejder BCG med sine klienter om transformationer, der gavner alle interessenter, og som styrker kunders vækstmuligheder, grønne konkurrencemæssige fordele og positive samfundsbidrag.

Følg pressemeddelelser fra Boston Consulting Group

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Boston Consulting Group

Black Friday nærmer sig – hvordan skal forhandlere tiltrække forbrugerne?27.11.2024 07:53:00 CET | Pressemeddelelse

Danske forhandlere står over for en udfordrende Black Friday, da forbrugerne i højere grad fokuserer på pris, værdi og kvalitet. Ifølge BCG’s globale rapport “Black Friday 2024” vil 75 pct. af forbrugerne udnytte tilbuddene i forbindelse med salgshøjtiden, ofte med hjælp fra GenAI til at finde de bedste. Danskerne prioriterer essentielle varer såsom tøj, personlig pleje, hvidevarer og legetøj, og de vælger i stigende grad onlinekanaler for bekvemmelighed og bedre tilbud.

Fhv. toppolitiker bliver seniorrådgiver i BCG30.10.2024 07:55:00 CET | Pressemeddelelse

Morten Helveg Petersen tiltræder som seniorrådgiver i det internationale konsulenthus Boston Consulting Group (BCG). Morten kommer med over 20 års erfaring inden for energipolitik fra både Danmark og EU. I BCG skal han blandt andet bidrage til rådgivning om energimarkeder, europæisk konkurrencedygtighed samt infrastruktur. Morten har siddet i to perioder i Europa-Parlamentet fra 2014-2024, hvor han blandt andet sad som næstformand for Udvalget for Industri og Energi. I dag sidder han i bestyrelser for flere virksomheder inden for energi- og infrastruktursektoren. Morten bringer dermed en stor ekspertise inden for energi, industriel konkurrenceevne og regulativer inden for dekarbonisering.

Ny forbrugeranalyse: Danskerne skærer ned på forbruget – trods høj tillid til økonomien23.10.2024 15:07:36 CEST | Pressemeddelelse

Selvom danskerne er blandt de mest optimistiske i Europa, både hvad angår landets økonomi og deres personlige situation, ser vi en enorm prisfølsomhed og et tydeligt fald i forbruget. Faktisk har danskerne i 2024 skåret ned på udgifterne på tværs af alle kategorier bortset fra dagligvarer og håndkøbsmedicin. Det viser en ny forbrugeranalyse fra det internationale konsulenthus Boston Consulting Group (BCG), offentliggjort den 22. oktober 2024.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye