Kunstnerisk forskningsprojekt om generativ AI modtager bevilling
Et forskningsprojekt om generativ AI har modtaget en bevilling på knap 6,2 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond. Bag projektet står Søren Bro Pold, lektor på Afdeling for Digital Design og Informationsvidenskab på Aarhus Universitet.
Generativ AI (modeller med kunstig intelligens designet til at skabe nyt indhold, red.) er i hastig udvikling, men det sker på bekostning af transparens. Vi har svært ved at gennemskue, hvor de tekster og billeder, AI generer, kommer fra.
I sit nye forskningsprojekt 'Human-AI Collaboration: Imaginaries, Interventions, Interfaces (HAIC-III)' vil Søren Bro Pold fra Afdeling for Digital Design og Informationsvidenskab på Institut for Kommunikation og Kultur på Aarhus Universitet derfor undersøge, hvordan vi kan bruge kunstneriske og design-baserede tilgange til at adressere og håndtere problematiske aspekter af generativ AIs brug. Et forskningsprojekt, der for nylig har modtaget en bevilling på knap 6,2 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond.
En del af forskningsprojektet vil blandt andet involvere uddannelsen af en kunstnerisk ph.d. samt en række samarbejder.
"Ved at afholde tre udadrettede arrangementer, en udstilling og en konference forpligter 'HAIC-III' sig til direkte at engagere en bred målgruppe af forskere, kreative fagfolk og den brede befolkning. På denne måde vil HAIC-III både arbejde med de nyeste udviklinger inden for Generativ AI og samtidig demokratisere adgangen til disse udviklinger for personer uden den tekniske ekspertise," fortæller Søren Bro Pold.
Læs mere på Danmarks Frie Forskningsfonds hjemmeside.
Yderligere oplysninger:
Søren Bro Pold, lektor
Institut for Kommunikation og Kultur, Afdeling for Digital Design og Informationsvidenskab
Mail: pold@cavi.au.dk
Telefon: +45 87161994
Mathias Holm Guldberg, kommunikationsmedarbejder
Aarhus Universitet - Institut for Kommunikation og Kultur
Mail: magu@cc.au.dk
Telefon: +45 22133137
Billeder
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Digital publikation udforsker hedens tusindårige historie31.1.2025 11:56:43 CET | Pressemeddelelse
Den 4. februar udkommer publikationen A Place for the Heathlands? En publikation, der gennem tværfaglige bidrag fra arkæologi, historie, økologi og kunstnerisk forskning dykker ned i hedens tusindårige historie. Baseret på fem års forskning i det europæiske projekt HEATHLANDS udforsker publikationen, hvordan mennesker, dyr og miljøer gensidigt har påvirket hinanden i hedelandskaberne gennem historien.
Dansk-polsk forskningsprojekt skal hente fælles vikingefortid frem i lyset30.1.2025 08:43:27 CET | Pressemeddelelse
Salling Fondene og Aarhus Universitets Forskningsfond støtter i samarbejde stort dansk-polsk arkæologisk samarbejde i vikingetidsbyen Wolin – sagaernes Jomsborg - hvor forskere fra Aarhus og Wolin i 2025-2027 gennemfører en stor udgravning
Lars Erslev Andersen forsvarer doktordisputats13.1.2025 09:49:00 CET | Pressemeddelelse
Torsdag den 23. januar 2025 kl. 10.30 forsvarer Lars Erslev Andersen sin doktordisputats med titlen: Den Amerikanske Mission – Mytologi og magt på Aarhus Universitet.
Ny forskningsoversigt: AI kan understøtte læring – men ikke erstatte underviseren16.12.2024 10:47:36 CET | Pressemeddelelse
Med lanceringen af Chat GPT i 2022 blev generativ AI allemandseje på rekordtid, og den nye teknologi er allerede i gang med at vende op og ned på vores uddannelser. En ny forskningsoversigt fra DPU, Aarhus Universitet i e-bogsserien Pædagogisk indblik har gennemgået 141 internationale forskningsstudier fra årene 2018-2024 om brugen af Chat GPT og andre AI-chatbots på videregående uddannelser og giver indblik i både pædagogiske muligheder og udfordringer i den nye teknologi.
Ny international undersøgelse: Skellet mellem drenge og piger vokser markant i matematik4.12.2024 10:51:25 CET | Pressemeddelelse
En ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet, kortlægger resultaterne fra den danske del af den internationale TIMSS-undersøgelse af 4. klasseelevers kompetencer i matematik og natur/teknologi. I matematik er forskellen mellem drenge og piger fordoblet i forhold til tidligere undersøgelser.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum