Rudersdal Kommune deler indsigter om rekruttering og tilknytning i ny publikation
I to år har et særligt udvalg i Rudersdal Kommune arbejdet bredt med initiativer til at styrke rekruttering og tilknytning af medarbejdere til de områder, hvor kommunen har svært ved at sikre arbejdskraft. De vigtigste indsigter kan nu læses i en ny publikation til deling, inspiration og diskussion.

Det er en udfordring alle kommune fra øst til vest har tilfælles: Hvordan skaber man en attraktiv arbejdsplads, der hjælper til at rekruttere nye medarbejdere og øge tilknytningen hos dem, der allerede er ansat?
I Rudersdal Kommune har et særligt udvalg bestående af syv politisk valgte medlemmer af kommunalbestyrelsen og syv eksterne medlemmer siden 2022 arbejdet bredt med initiativer til at styrke både rekruttering og tilknytning af medarbejdere til de områder, hvor kommunen har svært ved at sikre arbejdskraft. De syv eksterne medlemmer har alle en relevant faglig og praktisk baggrund og er alle bosat i kommunen
Der er blandt andet blevet arbejdet med at øge antallet af ansøgere til ledige stillinger, reducere sygefraværet, motivere medarbejdere på deltid til at gå op i tid eller generelt øge medarbejdernes tilknytning til arbejdspladsen, og de vigtigste erfaringer deles nu i en publikation, som skal skabe inspiration både eksternt og i kommunen.
"Udfordringerne med rekruttering og tilknytning er jo ikke kun noget, vi oplever i Rudersdal Kommune. Det er fælles for kommuner i hele landet", siger udvalgsformand Birgitte Schjerning Povlsen.
"Derfor vil vi gerne lægge op til erfarings- og videndeling på tværs af kommunerne. Vores særlige udvalg har leveret et stort stykke arbejde de seneste to år, og vi er blevet klogere på rigtig mange ting; både, hvad der kan lade sig gøre, og hvad der ikke kan. Den viden vil vi ikke være alene med, og vi vil gerne slå et slag for den fælles vidensdeling."
Otte spændende cases
I publikationen præsenterer udvalget otte cases, som illustrerer det, der blandt andet er blevet arbejdet med for at gøre Rudersdal Kommune til en endnu mere attraktiv arbejdsplads både for de ansatte og for potentielle medarbejdere.
En af de otte cases handler om projektet ’Frihed i faglighed’. Projektet har været prøvet af i hjemmeplejens distrikt Trørød og går ud på at frigive 2-3 timer om ugen til personalet, som de kan bruge til både faglig fordybelse, sparring og restitution. Målet er at mindske sygefraværet og øge fagligheden.
De medarbejdere, der har været en del af projektet, har taget rigtig godt imod det. Og tiden bliver udnyttet, fortæller distriktsleder Sofie Kock Hovaldt:
”Tiden er delt op i blokke. Vi har en blok til restitution, hvor nogle vælger at gå en tur med deres arbejdstelefon i lommen, andre vælger at sidde i en stol med benene oppe og slappe lidt af. Og så har vi blokke til faglig fordybelse, som virkelig bliver brugt til at øge fagligheden. Her har de tid til at læse op på problematikker, sætte sig ind i borgerens behov og sparre med kollegaer.”
Al erfaring er god erfaring
De otte cases viser på hver sin måde eksempler på løsnings- og læringsorienterede initiativer, der på sigt kan hjælpe kommunerne med udfordringerne ved at rekruttere og øge tilknytningen til arbejdspladsen.
"Vi håber, at de otte cases kan inspirere andre, der arbejder med samme eller lignende udfordringer, og vi tror, at vores arbejde, resultater og refleksioner vil give anledning til en diskussion om, hvordan vi løser fælles udfordringer med at rekruttere og tilknytte kompetente og serviceorienterede medarbejdere", siger Birgitte Schjerning Povlsen.
Det er dog ikke alt udvalgets arbejde, der reflekteres i de otte cases, forklarer udvalgsformanden.
"Mens det har været vigtigt at finde holdbare og skalerbare løsningerne, har det også haft stor værdi at se på de ting, der ikke kan lade sig gøre. Det er vigtigt, at der er højt til loftet i arbejdet, og at der er mulighed for at sende nogle prøveballoner op, for al erfaring er god erfaring på det her område", siger hun.
Nøgleord
Kontakter
Birgitte Schjerning Povlsen1. viceborgmester
Social- og Sundhedsudvalget, Organisering-rekruttering-fastholdelsesudvalget
Billeder

Vedhæftede filer
Links
Om Rudersdal Kommune
Rudersdal Kommune er tæt på og meget grønnere - med både bymiljø, arkitekturperler og naturskønne områder. Kommunen ligger med sine godt 57.000 indbyggere der, hvor Københavns forstæder hører op, og Nordsjællands skove, søer og åbne landskaber begynder. Her er grønt, så langt øjet rækker, med ranke kongebøge, gennem dale og bakker – og med malerisk flotte områder langs Furesøen, Sjælsø, Mølleåen og Øresund.
Følg pressemeddelelser fra Rudersdal Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Rudersdal Kommune
Kom med dit bud på en kandidat til årets Arkitektur- og Bevaringspris30.6.2025 09:59:26 CEST | Pressemeddelelse
Hvis du har set et spændende nybygget hus eller en smuk og respektfuld renovering af et fint, gammelt hus, kan du indstille dit yndlingsbyggeri på Sammen om Rudersdal.
Vinderprojekt for byggeri af Holte Hal 3 er fundet27.6.2025 09:18:02 CEST | Pressemeddelelse
Kommunalbestyrelsen lægger vægt på, at vinderbuddet sikrer de efterspurgte idrætskvaliteter i et bæredygtigt projekt.
Vedbæk Skole indgår partnerskab med museum27.6.2025 08:30:06 CEST | Pressemeddelelse
Vedbæk Skole og Rudersdal Museer har indgået et tæt samarbejde, som skal bringe fortidens liv tættere på nutidens elever. Fremover vil alle skolens elever stifte bekendtskab med det unikke stenalderfund Vedbækfundene i forskellige tværfaglige sammenhænge.
Rudersdal sætter retning for en sundere hverdag26.6.2025 15:20:07 CEST | Pressemeddelelse
Sundhed handler selvfølgelig om motion og kost – men det handler også om trivsel, tryghed og fællesskab i hverdagen. Det står centralt i Rudersdal Kommunes nye sundhedspolitik.
Regnskab 2024 er godkendt: Positivt resultat og ingen anmærkninger fra revision26.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Rudersdal Kommunes regnskab 2024 er nu revideret af revisor og godkendt af kommunalbestyrelsen. Endnu en gang er det et regnskab uden anmærkninger fra revisionen. Resultatet er positivt, da Rudersdal i 2024 brugte færre penge end budgetteret, har overholdt sin serviceramme og forbedrede sin likviditet mere end forudsat.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum