TV 2 garanterer EM-folkefest til sommer
Danskerne får rig mulighed for at samle sig til storskærmarrangementer omkring EM i herrefodbold denne sommer. Det garanterer TV 2s administrerende direktør, Anne Engdal Stig Christensen, og TV 2 vil se velvilligt på større arrangementer uden for centrum af København.
EM i herrefodbold er en folkefest, som TV 2 kun er interesseret i, at befolkningen i hele landet får mulighed for at deltage i. Derfor ser TV 2 velvilligt på storskærmsarrangementer og bakker op om folkefesten herhjemme i forbindelse med den kommende EM-slutrunde.
TV 2 afholder selv et storskærmsarrangement på Islands Brygge i København med plads til 8.500 mennesker, og på nuværende tidspunkt har TV 2 allerede givet grønt lys til 55 ikke-kommercielle arrangementer rundt i landet. Og flere er på vej, da der stadig bliver behandlet ansøgninger, og TV 2 samtidig vil lempe på maksimumgrænsen på 800 deltagere.
- Vi vil have folkefest til EM i herrefodbold, og på TV 2 vil vi gøre alt for, at det skal lykkes. Hos TV 2 vil vi give mulighed for storskærmsarrangementer i hele Danmark uagtet deltagerantal, så foreninger og lokale ildsjæle kan samle danskerne i alle dele af landet. Derfor vil TV 2 se med milde øjne på alle ikke-kommercielle arrangementer, og vurdere fra sag til sag, når der forhåbentligt kommer ansøgninger fra hele Danmark, siger Anne Engdal Stig Christensen, TV 2s administrerende direktør.
De ikke-kommercielle arrangementer kan fx foregå i kommuner, konferencecentre, idrætsforeninger, på arbejdspladser, skoler og i forsamlingshuse, som opfylder betingelserne om ikke at have et kommercielt sigte. Det vil fx sige, at der ikke må tages betaling for entré, stilles krav om køb af drikkevarer, sponsorater eller lignende.
Særskilte regler for restaurationsbranchen
Modsat foreninger gælder der andre regler for pubber, barer, restauranter og lignende, som har mulighed for at købe rettigheden til offentlig visning af TV 2s kampe.
Her gælder TV 2s eksisterende regler på området, som tillader offentlig visning, så længe den foregår inden for virksomhedens almindelige forretningsgang og for maksimum 200 mennesker i eksisterende lokaler, hvor der ikke tages entre eller er andre sponsoraktiviteter.
Alle de små, lokale barer og pubber, som er faste samlingspunkter for fælles sportsoplevelser, vil på helt sædvanlig vis kunne holde arrangementer op til 200 gæster.
- Men som kommerciel public service-virksomhed er vi nødt til at sætte nogle hegnspæle for varetagelse af vores rettigheder. TV 2 kan ikke tillade sig at give fuldstændig køb på vores rettigheder, som vi har investeret i med et kommercielt public service-sigte. Investeringer i sportsrettigheder er en del af TV 2s samlede forretning, som gør det muligt for os fortsat at tilbyde dansk underholdning og fiktion samt nyheder og sport af høj kvalitet, siger Anne Engdal Stig Christensen og fortsætter:
- Vores retningslinjer giver pubber, barer, restauranter og lignende mulighed for at afholde arrangementer med op til 200 gæster, og det mener vi giver rig mulighed for de mindre aktører. Det vi ikke ønsker, er festivallignende storskærmsarrangementer, som lukrerer på vores kommercielle rettigheder.
Eksklusiv samarbejdsaftale i centrum af København
I tillæg til TV 2s retningslinjer for hele landet har TV 2 en kontraktuel forpligtigelse med vores samarbejdspartner om, at fremvisningen til det officielle storskærmsarrangement på Islands Brygge er en eksklusiv aftale, der gør, at der ikke kan gives tilladelse til øvrige storskærmsarrangementer inden for en 5 kilometers radius fra Islands Brygge.
- Hos TV 2 respekterer vi vores samarbejdsaftaler og vil naturligvis leve op til disse. Vi håber at skabe en kæmpe folkefest på Islands Brygge, og med plads til 8.500 fans har vi gode rammer og forudsætninger for dette. Når vi lemper reglerne for antallet af deltagere i ikke-kommercielle arrangementer i resten af landet, åbner det muligheden for, at fodboldfesten kan brede sig i hele Danmark til glæde for de mange danske fodboldfans, men vi vil stadig forbeholde os retten til at vurdere det fra sag til sag, siger Frederik Lauesen, TV 2s sportsdirektør.
Nøgleord
Kontakter
TV 2 KommunikationTV 2 Danmark
Tlf:65218000presse@tv2.dkBilleder
TV 2 Danmark er en medievirksomhed med store digitale ambitioner og en mangeårig stærk position på det danske tv-marked. Vi arbejder hver dag for, at alle danskere via TV 2 Play, tv2.dk og alle vores kanaler kan holde sig opdateret og underholdt eller tage del i den offentlige debat. TV 2 Danmark er ejet af den danske stat, og vi driver public servicevirksomhed på kommercielle vilkår. På tværs af alle vores platforme er vi i kontakt med over 80 procent af danskerne i løbet af en uge. Vi bor på Kvægtorvet i Odense og på Teglholmen i København.
Følg pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
TV 2 samler danskerne til det hidtil største EM i kvindehåndbold13.11.2024 08:58:51 CET | Pressemeddelelse
Der ventes over en million seere i snit til samtlige Danmarks kampe på TV 2, når der i den travle juletid transmitteres fra et rekordstort EM i kvindehåndbold.
Danskerne er vilde med fiktion på TV 27.11.2024 10:00:03 CET | Pressemeddelelse
Thomas Vinterberg-serien 'Familier som vores', komedieserien 'De bedste år' og sjette sæson af den populære, historiske føljeton 'Sygeplejeskolen' optager danskerne allermest i øjeblikket.
Erik Clausen medvirker i 'Det sidste ord'1.11.2024 11:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den folkekære filminstruktør, skuespiller og samfundsrevser Erik Clausen medvirkede inden sin død i et interview med Mikael Bertelsen i 'Det sidste ord', der sendes på TV 2 og TV 2 Play søndag 10. november.
TV 2 ansætter ny marketingdirektør30.10.2024 15:30:15 CET | Pressemeddelelse
Frederik Scholten, der kommer med erfaring fra både tele-, tech- og mediebranchen, er ny marketingdirektør på TV 2.
Knæk Cancer: 132.722.620 kroner til forskning i kræft26.10.2024 22:55:10 CEST | Pressemeddelelse
Danmark bakker op om Knæk Cancer og samler mere end 130.000.000 kroner ind til kræftsagen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum