Jubilæum: 25 år med fællesskab og forandring i fokus

Det begyndte med et ønske om at gøre tingene lidt anderledes, og den 31. maj kan Lena Andersen fejre 25 år som aktiv beboerdemokrat i Boligselskabet Nordsjælland. Siden 2006 har Lena Andersen været formand for boligselskabet, der med sine godt 1.300 almene boliger er et af Nordsjællands største.

I 25 år har Lena Andersen været aktiv beboerdemokrat i Boligselskabet Nordsjælland og siden 2006 formand for organisationsbestyrelsen samme sted. Foto: Boligkontoret Danmark

Den almene gnist blev tændt for 26 år siden med en vision om forandring og forbedring i tilgangen til det frivillige arbejde i boligselskabet. Sammen med to andre kvinder kastede Lena Andersen sig ind i kampen og blev først valgt som suppleant til afdelingsbestyrelsen og året efter – i 1999 – til organisationsbestyrelsen (hovedbestyrelsen i et alment boligselskab, red.).

”Jeg fornemmede, at der var ting, der kunne gøres langt mere professionelt, men samtidig var området jo helt nyt for mig,” siger Lena Andersen, der er uddannet pædagog.

Sov med bog under hovedpuden

Derfor anskaffede hun sig Børge Høilunds almene ’bibel’ Beboerdemokrati og sov efter eget udsagn med den under hovedpuden. Bogen blev omsat til praksis, og bid for bid blev bestyrelsesarbejdet mere professionelt og transparent.

"Hvad er det, vi kan? Hvad må vi? Det handlede i høj grad om at tydeliggøre muligheden for selvbestemmelse i boligselskabet og i boligafdelingerne. Det er grundstenen i hele den almene tanke; at lade beboerne få reel indflydelse," siger Lena Andersen.

I årenes løb er der oprettet en række forskellige udvalg og interessegrupper for at sikre en bred repræsentation og inddragelse af beboerne i Boligselskabet Nordsjælland. Der har også været fokus på boligselskabets yngste beboere i arbejdet med børnedemokrati, hvor børnene har fået en reel stemme i fx legepladsudvalg.

Lars Lehmann, adm. direktør i Boligkontoret Danmark, der er administrationsselskab for Boligselskabet Nordsjælland, værdsætter de frivillige kræfter.

”Det er ildsjæle som Lena, der sikrer et velfungerede beboerdemokrati, som er hjørnestenen i den almene boform. Lena gør en enorm forskel i sin daglige kontakt med beboere og på det lange stræk, når det handler om samarbejdet med kommunen og andre samarbejdspartnere,” siger Lars Lehmann.

Afgørende samarbejde med kommunen

Løbende gennem de 25 år i Boligselskabet Nordsjælland er samarbejdet med kommunen blevet udvidet og udviklet. Blandt andet samarbejdet med Hillerød Kommune om etableringen af "Beboerdemokratiets dag," hvor medlemmer fra forskellige almene boligselskaber og kommunens embedsfolk og politikere mødes årligt. Her diskuteres relevante emner til gavn for beboerne, fx hvordan forholdene for ældre medborgere sikres bedst i de almene boligområder.

”Vi vil gerne være og er også en relevant medspiller for kommunen, når det handler om velfærd, borgernærhed og boligudvikling,” siger Lena Andersen, der har været med i 13 byggesager i løbet af sit virke i Boligselskabet Nordsjælland.

Når jubilaren ikke arbejder for beboerdemokrati og beboernes medindflydelse, bruges tiden med manden Stig gennem 45 år, børn og børnebørn og havearbejde i kolonihaven.

Jubilæet fejres den 31. maj kl. 11-15 på Hillerødsholmsalle 17 A, 3400 Hillerød.

Beboere og samarbejdspartnere er velkomne.

Billeder

Download
Formand for Boligselskabet Nordsjælland Lena Andersen til et af de mange arrangementer, hvor visionerne for boligselskabet og den almene sektor rulles ud. Lena Andersen har været aktiv beboerdemokrat i boligselskabet i 25 år og siden 2006 formand for organisationsbestyrelsen samme sted. Foto: Boligkontoret Danmark
Download

Boligselskabet Nordsjælland er en alment boligselskab med et stort udbud af boliger i Hillerød, Helsinge, Nødebo og Lynge. Med over 1.300 boliger er Boligselskabet Nordsjælland blandt de største udbydere af gode, kvalitetsfulde lejeboliger til familier, unge og ældre samt bofællesskaber og institutioner i det nordsjællandske område.

Boligselskabet Nordsjælland administreres af Boligkontoret Danmark, der som en foreningsbaseret nonprofitorganisation leverer administration, rådgivning og serviceydelser til mere end 35.000 lejeboliger landet over for både boligforeninger og kommuner.

Følg pressemeddelelser fra Boligselskabet Nordsjælland

Flere pressemeddelelser fra Boligselskabet Nordsjælland