Topdanmark sender opfordring til boligejere: Forbered dig på store mængder regn

Skybrudssæsonen står for døren, og det får forsikringsselskabet Topdanmark til at sende en opfordring til landets boligejere om at forberede sig.

Regnvejr vil de kommende dage trække ind over landet, og lokalt kan der ifølge DMI komme 30 mm, svarende til over en halv måneds regn i forhold til klimanormalen for maj, frem mod fredag. Det kan være en forsmag på, hvad der kan være i vente de kommende måneder.

En opgørelse fra Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber, viser, at juni normalt markerer startskuddet til skybrudssæsonen, og at 65 procent af alle skader relateret til skybrud i perioden 2020-2023 er forekommet fra juni til september.

”Vi ved af erfaring, at det lunefulde sommervejr giver større risiko for skybrud. Det kan ikke kun føre til vand i haven, men også i boligen med store vandskader til følge. Så boligejere bør forberede sig nu, hvis de ikke allerede har gjort det,” siger Helene Ibsen, boligchef i Topdanmark.

Der er tale om skybrud, når der falder over 15 mm regn på en halv time. Typiske skader, som boligejerne bliver ramt af, er vand i kælderen, vandskader gennem utæt tag, kloakvand op gennem toiletter, vand gennem åbne vinduer og døre samt manglende rensning af tagrender og brønde, der giver indtrængende vand.

Kunder med en husforsikring i Topdanmark er forsikret mod skybrud, men det er ikke ensbetydende med, at man ikke bør forberede sig, siger Helene Ibsen:

“For den enkelte boligejer kan det være rigtig frustrerende at blive ramt af en vandskade og få ødelagt sine ting. Dels kan det tage tid at reparere skaderne, så man ikke kan bo i sit eget hus i en periode, og dels risikerer man at miste uerstattelige værdigenstande.”

Hun opfordrer derfor boligejere til for eksempel at rense tagrender og reparere eventuelle revner og utætheder i fundament og kælderydervægge, før skybrudssæsonen begynder.

Klimasikring af bolig
Topdanmark fik i omegnen af 2.700 anmeldelser om skader relateret til skybrud i 2023, hvilket er en stigning på 152 procent sammenlignet med gennemsnittet for de tre foregående år.

Det er ikke kun skybrud, men også kraftig regn, som giver udfordringer for boligejere. I 2023 anmeldte kunder i Topdanmark flere end 12.000 nedbørsskader, hvilket er over dobbelt så mange som året før.

Helene Ibsen vurderer, at de mange vejrbegivenheder i 2023 har været et wakeupcall for mange danskere:

”Hvor man som boligejer tidligere har fokuseret på at få lavet nyt køkken eller badeværelse, forventer vi, at boligejere fremover vil investere endnu mere i klimasikring af boligen. Man får ikke lige så meget glæde af et omfangsdræn i hverdagen, som man for eksempel får af et nyrenoveret køkken eller bad. Det er til gengæld ekstremt vigtigt, når uheldet først er ude,” siger hun og tilføjer:

”Vi oplever desuden, at klimaforandring og behovet for klimatilpasning fylder meget hos vores kunder i forhold til tidligere, og at det skaber bekymring hos vores kunder. Som forsikringsselskab og branche er vi en del af løsningen, og derfor arbejder vi på at sikre en politisk prioritering af nationale løsninger,” siger Helene Ibsen.

Her er 8 gode råd til at forebygge regnvejrsskader

• Hvordan ser huset ud udefra? Nogle boligejere glemmer at lukke døre og vinduer.
  • Rens tagrender, afløb og brønde, så vandet kan strømme uhindret gennem afvandingssystemerne.
  • Reparér revner og utætheder i fundament og kælderydervægge, så vandet ikke kan trænge ind i huset, og tjek jævnligt taget for utætheder.
  • Fjern værdigenstande fra gulvet samt elektriske apparater fra og ledninger fra dine gulve. Du kan risikere kortslutningsskader, hvis vandet når ledninger eller apparater.
  • Sørg for, at græsplæne, fliser osv. hælder væk fra huset. Så undgår du, at vandet samler sig ved fundament og kældervægge og dermed ender med at trænge ind i huset.
  • Undgå for mange flisebelagte terrasser, indkørsler eller lignende, så vandet i stedet har mulighed for at sive ned i jorden.
  • Etablér faskiner eller regnvandstønder til at bortlede eller opsamle regnvand fra tag og terrasse.
  • Etablér omfangsdræn.

Topdanmark er et af landets største forsikringsselskaber.

Vi er omkring 2.000 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder og 600.000 privatkunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.

Topdanmark skal bidrage til danske AI-sprogmodeller: Skal styrke dansk erhvervsliv7.5.2024 06:43:42 CEST | Pressemeddelelse

Topdanmark tilslutter sig det nyoprettede Dansk Sprogmodel Konsortiet, som skal dele danske data til brug for træning af nye danske sprogmodeller. Dansk Sprogmodel Konsortiet er etableret af Alexandra Instituttet, IBM Danmark og Dansk Erhverv, og udviklingen af modellerne sker i regi af Danish Foundation Models, der er et samarbejde mellem Alexandra Instituttet og universiteter. Formålet med at udvikle danske sprogmodeller er at sikre fælles, gratis og transparente AI-baserede sprogmodeller, som både den offentlige og private sektor i Danmark kan gøre brug af. De skal til enhver tid overholde dansk og europæisk lovgivning på området, og de kan for eksempel anvendes til at løfte serviceniveauet hos danske virksomheder. ”I Topdanmark har vi en ambitiøs tilgang til kunstig intelligens, og vi ser et stort potentiale i danske sprogmodeller. Vi tror, at de kan hjælpe Topdanmark med at levere en endnu bedre kundeservice, selvom vi allerede er langt fremme, når det kommer til brugen af kunstig