23.000 børnehavebørn kan cykle videre

Rekordmange deltog i Cyklistforbundets børnehavekampagne Vi Kan Cykle!, som fortsætter tre år mere med Østifterne.

Børn fra Børnehuset Haven i Aarhus har cyklet rundt om Brabrand Sø. De cykler op til 25 kilometer. Foto: Jens Hasse

Med næsten 23.000 børnehavebørn som deltagere havde cykelkampagnen, Vi kan cykle!, her i maj rekordmange deltagere, der øvede sig på at cykle i børnehaven med cykellege - og endnu flere børn kan nu glæde sig til det bliver deres tur. Cyklistforbundet og Østifterne har nemlig indgået en aftale om at fortsætte Vi kan cykle!-kampagnen også de næste tre år.  Kampagnen er baseret på konceptet cykelleg, hvor børnene i børnehaven leger sig til at lære de vigtige færdigheder på en cykel, og den skal hjælpe til, at flere børn kommer op på cyklen.

”Vi er simpelthen så glade for, at også kommende børnehavebørn får mulighed for at cykle med og lære at cykle med cykellege. Færre og færre børn cykler, og vi skal gøre alt, hvad vi kan, for at vende den kedelige udvikling. Samarbejdet med Østifterne sikrer heldigvis, at vi kan fortsætte det vigtige arbejde, og at det er gratis for børnehaverne at deltage,” siger direktør i Cyklistforbundet Kenneth Øhrberg Krag.

Østifterne er en uddelende forening, der hvert år uddeler midler ud til en bred vifte af almennyttige formål og ser frem til de næste tre år, siger direktør Lars Suhr Olsen.

”I Østifterne går vi meget op i at være med til at støtte en tidlig indsats i børnehavebørnenes liv, så flere kan få skabt gode cykelvaner og forhåbentlig tage dem med ind i deres voksne liv. Derfor er en kampagne som denne utrolig vigtig, og vi er glade for at fortsætte samarbejdet med Cyklistforbundet de næste tre år.”

22.870 børn fra 586 institutioner i 90 af landets kommuner cyklede med i årets udgave af Vi kan cykle!

Vi oplever heldigvis større og større opbakning til vores kampagne. Børn, der cykler allerede i børnehaven, er bedre rustet til at cykle til skolen, og de små poder kan cykle længere, end mange tror. Med den rette træning og forberedelse og en tryg og sikker rute er det fx muligt for de små børn at køre en tur på helt op til 25 kilometer – men kortere ture, som de fleste tager, er også fint,” siger Kenneth Øhrberg Krag.

Fotokonkurrence for familier

Som led i årets kampagne inviterer Cyklistforbundet desuden børnefamilier til at dele deres dejligste cykeltræningsstunder i Vi kan cykle!-fotokonkurrencen. Cyklistforbundet kvitterer for det flotteste cykelfoto med en spritny børnecykel og -hjelm fra det populære børnecykelmærke woom. Cyklistforbundet vælger vinderen ud fra følgende kriterier: Billedets motiv, billedets kvalitet og beskrivelsen af, hvad det giver forældrene og barnet at cykle sammen.