TEKNIQ ArbejdsgiverneTEKNIQ Arbejdsgiverne

Dansk Erhverv og TEKNIQ Arbejdsgiverne: 31 veje til at gøre Danmarks bygninger mere energieffektive

Landets bygninger står for knap 40 procent af Danmarks samlede energiforbrug. Det er alt for højt, mener TEKNIQ Arbejdsgiverne og Dansk Erhverv, der derfor nu kommer med 31 konkrete forslag til at få skabt en sammenhængende energieffektiviseringspolitik.

Fælles udspil fra Dansk Erhverv og TEKNIQ Arbejdsgiverne om fremtidens energiforbrug.

Det kræver en moderne energieffektiviseringspolitik, når Danmark skal leve op til det nyligt vedtagne bygningsdirektiv. Sådan lyder den fælles opfordring fra Dansk Erhverv og TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Knap 40 procent af landets samlede energiforbrug bliver nemlig fortsat brugt i bygninger, og det tal er alt for højt, mener de to organisationer, der derfor i fællesskab nu lancerer et udspil med 31 konkrete anbefalinger til at effektivisere energiforbruget på en gennemtænkt og moderne måde.

Udspillet hedder “Fremtidens energiforbrug er grønt, smart og effektivt” og skal integrere bygningernes energiforbrug i et samlet, intelligent, digitalt og fleksibelt energisystem. Anbefalingerne omfatter blandt andet krav om intelligent styring af varmepumper, mere energilagring og intelligent opladning af elbiler.

Det kommer i kølvandet på de krav, der allerede er udstukket gennem EU’s nye bygningsdirektiv. Her bliver det slået fast, at alle bygninger skal være klimaneutrale i 2050, så det er tid til handling for at få det til at lykkes.

- Bygningsdirektivet er en enestående løftestang for de danske politikere til at sætte gang i fremsynede energieffektiviseringstiltag i og omkring vores bygninger. Det kræver, at tiltagene bliver tænkt direkte sammen med behovene i fremtidens energisystem, så vi sikrer, at det er robust og klar til at møde morgendagens udfordringer med svingende forbrug og energipriser. Med udspillet viser vi, hvordan Danmark kan lede an i kampen for en bæredygtig fremtid. Det kan dog kun lade sig gøre, hvis politikerne er villige til at gøre op med de stopklodser, der bremser udrulningen af de teknologier, vi ved virker, siger Nicolai Siegumfeldt, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

- At energieffektivisere handler ikke længere bare om at undgå energispild. Det handler i lige så høj grad om at bruge energien på de rigtige tidspunkter og på den rigtige måde. Vi skal fremme de digitale løsninger og bygningsautomation, så vi får et mere intelligent og fleksibelt energiforbrug i vores bygninger. Og så skal vi sætte målrettet ind for at fremskynde de energieffektive løsninger ude i samfundet og hos virksomhederne. Det kræver bl.a. et opgør med det puljebureaukrati, der hersker på området. Lad os derfor få omlagt puljerne til fradrag, så man hurtigere får sikkerhed for investeringer i energieffektive teknologier, siger Ulrich Bang, underdirektør for klima, energi og miljø i Dansk Erhverv.

Udspillet indeholder blandt andet følgende punkter:

1. Skab mere fleksibilitet på elmarkedet
  2. Stil krav om intelligent styring og overvågning af varmepumper
  3. Opprioriter energilagring
  4. Understøt intelligent opladning og tovejsopladning af elbiler
  5. Omlæg og målret offentlig støtte til grøn omstilling
  6. Udnyt bygningsautomatik bedre
  7. Et smartere energimærke
  8. Fastlæg ejerskabet og let adgangen til forsyningsdata
  9. Accelerér elektrificeringen af bygningsopvarmning
  10. Åbn for mere kvalificeret udenlandsk arbejdskraft
  11. Opkvalificér faglært grøn arbejdskraft

Læs hele udspillet ”Fremtidens energiforbrug er grønt, smart og effektivt”

Kontakt:

Michael Degn, presseansvarlig i TEKNIQ Arbejdsgiverne: 77 42 42 27 / mdc@tekniq.dk

Manon Buch, pressekonsulent i Dansk Erhverv: 51 26 34 86 / mabu@danskerhverv.dk

Om TEKNIQ Arbejdsgiverne

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer det tekniske erhvervsliv, der er drivkraften i den bæredygtige og digitale vækst i Danmark. Virksomhederne beskæftiger cirka 55.000 medarbejdere.

Ny analyse: Elektrikere og vvs’ere er markant underforsikrede25.6.2024 08:07:55 CEST | Pressemeddelelse

En alt for høj pris for en helt utilstrækkelig forsikring - særligt ved tab af erhvervsevne og tiden frem mod førtidspension. Det er den korte konklusion i en ny analyse fra BEDSTpension, der har undersøgt den pensionsordning, som elektrikere, blikkenslagere og vvs’ere har via deres overenskomst i PensionDanmark og Industriens Pension. Tiden er løbet fra ufleksible pensionsordninger, der ikke tager højde for lønudvikling og individuelle hensyn, mener TEKNIQ Arbejdsgiverne.